Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik jsou dnes dostupnější

  • Oproti roku 1989 jsou dnes nová auta zhruba 3,5x levnější

  • Zatímco na Favorit jste v roce 1989 potřebovali 27 průměrných platů…

  • …dnes vás bude základní Fabia stát zhruba osminásobek průměrné mzdy

V listopadu 1989 měla asi většina Čechů jiné starosti než koupi nového auta. Mototechna ale logicky oficiálně prodávala nová auta pořád, ačkoliv výběr nebyl nijak rozsáhlý. Největší zájem byl o tehdy nový Favorit, který přišel na trh o rok dříve. O škodovky starší koncepce a hlavně dvoutaktní wartburgy a trabanty už prakticky nikdo nestál.

Průměrná mzda v roce 1989 činila podle Českého statistického úřadu 3170 Kčs (pozor, je to statistická průměrná mzda, nikoli medián). V roce 2016 si průměrný Čech podle ČSÚ vydělal 29 320 korun, tedy více než devítinásobek. Zvedly se ale ceny základních aut devětkrát? Jak uvidíte dál, nová auta jsou dnes výrazně levnější.

Informace o cenách aut v roce 1989 jsme našli v osm let starém článku Unikátní přehled: Kolik stála auta před rokem 1989 na iDnes.cz.

Bez zajímavosti není, že cenové války po revoluci zahájila automobilka Opel s modelem Corsa. Ale o tom až za chvíli.

Škoda Favorit

Škoda Octavia 2017 a Škoda Favorit 135 L-12
Favorit byla moderní škodovka a vedle levných západních aut se stydět nemusel. Dokonce uspěl i v konkurenci západních ojetin
Škoda Octavia 2017 a Škoda Favorit 135 L
Airbagy? ABS? Klimatizace? Takové prvky byly v roce 1989 výsadou jen nejluxusnějších vozů. A ještě ke všemu za příplatek

V roce 1989 stál základní Favorit 136 L celkem 86 400 Kčs, což byl tehdy více než sedmadvacetinásobek průměrného platu. To je jako kdybyste dnes dali za Fabii 1.0 MPI 799 000 korun. Jelikož základní Fabia stojí nějakých 250 000 korun, nová základní „rodinná“ škodovka fakticky zlevnila více než trojnásobně.

Škoda Favorit 136 L měla motor 1,3 l o výkonu 46 kW a točivém momentu 100 Nm. Na 100 km/h akceleroval Favorit, který potřeboval benzin Super s oktanovým číslem 96, za 14 sekund a rozjel se na 150 km/h. Favorit 135 L měl trochu slabší motor, ale spokojil se s jednadevadesátkou.

Oltcit Club

Oltcit Club (6)
Rumunský Oltcit Club vycházel konstrukčně z návrhů Citroënu pro levné auto z konce 60. let. A podle toho také jezdil
Oltcit Club (1)
Základní Oltcit stál v roce 1989 „jen“ 69 000 Kčs, byl tedy o významných 17 400 korun levnější než Favorit. Přesto se prodával hůř

Zajímavé je, že i když stál v roce 1989 rumunský Oltcit Club „jen“ 69 000 Kčs, neprodával se moc dobře. Mototechna prodala v tom roce něco málo přes 13 000 Oltcitů, zatímco dražší (ale o poznání lepší) Favorit si našel přes 46 000 kupujících. Dobře se prodávala ještě Škoda 125 L s pětistupňovou převodovkou. Těch se prodalo téměř 28 000.

Pokud jde o přepočet na dnešní peníze, 69 000 Kčs v té době bylo zhruba jako 640 000 korun dnes. A dali byste snad tolik za výběhový model Dacie Logan, pokud zůstaneme v Rumunsku? Asi nemusíme připomínat, že dnes je Logan jediné plnohodnotné auto, které koupíte pod 200 000 korun. Nové. Se zárukou. A povinnou bezpečnostní výbavou. Auta jsou dnes vážně výrazně dostupnější.

Lada Niva

Lada Niva (10)
Lada Niva bylo nejdostupnější SUV, i když v té době se této kategorii aut ještě tak neříkalo. V přepočtu na dnešní peníze stála skoro milion
Lada Niva (12)
Dnešní nejdostupnější SUV s pohonem 4×4 je zhruba třikrát levnější. V roce 1989 jste na Nivu potřebovali 34 průměrných platů

Dnes jsou velmi oblíbená SUV, ale v roce 1989 tuto kategorii na našem trhu zastupovala v podstatě Lada Niva. Stála 107 500 Kčs, což je v dnešních penězích zhruba 995 000 korun. Dnes stojí nejlevnější SUV s pohonem všech kol něco málo přes tři sta tisíc, pokud máte štěstí na skladovou Dacii Duster. I taková Škoda Karoq s dieselem a pohonem všech kol je pořád o hodně levnější.

Zatímco dnes vám na základní SUV s pohonem všech kol stačí šetřit rok (pokud si budete svou průměrnou výplatu dávat stranou celou), v roce 1989 jste si těch průměrných platů museli dát stranou hned 34, abyste domů odjeli novou Ladou Niva.

Ford Escort

Ford Escort
Západní Ford Escort se dal v roce 1989 samozřejmě koupit, ale museli jste pro něj do Tuzexu. Stál 26 000 bonů, což bylo oficiálně 26 000 Kčs
Ford Escort 2
Jenže běžný smrtelník bony sehnal jen na černém trhu od veksláků, takže Escort byl fakticky 5x dražší. Tento Ford vyšel asi na 130 000 Kčs

Ano, i za totáče jste si mohli koupit „západní“ auto, ale museli jste pro něj do Tuzexu. A s tím byl trochu problém, protože v Tuzexu se dalo platit pouze tzv. bony. Oficiálně měl jeden Bon hodnotu 1 Kčs, ale získat tuto měnu za oficiální kurz bylo víceméně nemožné. Běžný smrtelník tak mohl bony získat pouze od legendárních veksláků. Běžná cena neoficiální směny byla 5 Kčs za jeden Bon.

I když měl tedy Ford Escort oficiální základní cenovku 26 000 bonů, což bylo tedy na koruny nesmírně výhodné, ve skutečnosti vyšel asi na 130 000 Kčs, tedy v přepočtu na dnešní peníze zhruba 1 200 000 korun. Kdo chtěl bez čekání pěkného Forda, musel hledat na trhu ojetin. Ojeté auto však tehdy stálo prakticky stejně, ne-li dokonce víc.

Jak se ceny vyvíjely po revoluci?

Trh se sice po roce 1989 pomalu otevíral, ale zájemci o nové auto rozhodně neměli přístup k vozům jednoduchý. Platy rostly pomalu a reálné ceny neklesaly nijak rychle. Logicky byl velký zájem o ojetiny ze západu. Mělo to jeden zajímavý efekt. Z Českloslovenska se stalo tzv. „vrakoviště západních aut“. Lidé byli přesyceni škodovkami a někteří prostě chtěli něco jiného. Cokoliv.

Opel Corsa
Když přišla v roce 1993 nová Corsa, Opel nasadil cenovku 299 900 korun. Přesto stála zhruba padesátinásobek průměrné mzdy
Mercedes-Benz S600
Na druhou stranu luxusní Mercedes s motorem V12 přišel na 4,5 milionu – 762x více, než kolik byla v roce 1993 průměrná mzda

Poměrně zásadní revoluce v cenách přišla v roce 1993, kdy Opel začal oficiálně prodávat druhou generaci modelu Corsa. S tou automobilka nasadila velice zajímavou cenu 299 900 korun a spustila tak tehdejší „cenové války“. Dokonce se tak jmenovala i oficiální reklamní kampaň Opelu. Výběhový Favorit stál necelých dvě stě tisíc, ale za tři sta tisíc jste mohli mít Forman se slušnou výbavou. Podle ČSÚ byla průměrná mzda v roce 1993 už 5904 Kč, oproti roku 1989 vzrostla téměř dvojnásobně. Přesto jste na novou Corsu potřebovali zhruba 50 průměrných platů. Auta v té době tedy rozhodně levnější nebyla.

A na opačném pólu trhu? V roce 1993 stál tehdejší Mercedes třídy S s dvanáctiválcem bezmála 4,5 milionu, což odpovídalo 762 průměrným platům. Dnešní vrcholná třída S s motorem V12 je tak asi 3,5krát levnější.

Od té doby se nominální ceny aut příliš nezměnily, spíše naopak pomalu v silné konkurenci klesají. Až někdy do počátku nového tisíciletí stálo vždy nové auto zhruba 250 až 300 000 korun. Jak ale Češi bohatli, stávala se pro ně nová auta stále dostupnější. Takže zatímco v roce 1989 potřeboval průměrný Čech zhruba 28 průměrných platů, aby si koupil nový Favorit, dnes si za 28 průměrných platů koupíte novou Octavii RS a ještě vám zbude na pneumatiky a benzín.

Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik jsou dnes dostupnější
Ohodnoťte tento článek!
3.76 (75.24%) 42 hlas/ů

16 KOMENTÁŘE

  1. Dřív to byl jiný systém a za těžce vydřený koruny se dalo pořídit kousek co mělo pár lidí. OCeňuji spíše dnešní dobu, velká rozmanitost v autobazarech, velké výběry a ojetý vůz se dá koupit i za pár korun

  2. Jako všechny tyhle srovnání, je to jen úhlem pohledu. Srovnejte nejdražší Škodovku z té doby a z dnešní a dostanete se k úplně jiným číslům a poměrům.

    • To jako chcete srovnávat Favorit se Superbem? No vy máte taky dost. To bych musel srovnávat Tataru 613 a Superba a tam ten rozdíl vychází ještě větší.

  3. Potíž je, že nejdražší Škoda v r. 1989 byl stále „jen“ Favorit (jen ve smyslu kompaktní auto, tedy něco se Superbem naprosto nesrovnatelného). Smysl by asi mělo srovnávat „průměrnou Škodu do soukromých rukou“, ale obávám se, že k tomu ńejsou historická vstupní data.

  4. Dvě faktické poznámky k článku:

    1. Kurs „bonu“ se někdy v r. 1987 měnil, neboť se změnila jeho definice (a následně i ceny v Tuzexu). Šlo čistě o nominální úpravu, neboť jak ceny, tak staré poukázky se přepočítávaly koeficientem 1,75. (Tedy to, co dosud stálo 2 „staré bony“, bylo rázem za 3,50. Stejně se ale přepočítávaly ty staré bony).
    2. Je zcela nepodstatné, kolik se prodalo Olcitů v poměru ke Škodám. Ono se jich prostě víc plánovaně nedovezlo. Jinak o Trabanty i Wartburgy byl i nadále veliký zájem, přesto se přestaly někdy začátkem 80. let dovážet, neboť AZNP mělo problém „udat“ svoji produkci (Resp., dovážely se jen Trabanty se spojkou Hycomat pro členy Svazu invalidů.)

  5. Jen si mladí pro změnu musí koupit za miliony byt,ty joudo…
    A pojistka? 144,- dnes 3000,- to je také výhodnější jak za socíku,viď?

    • Ale ten byt je pak jejich. Pred revoluci si ho koupit ani nemohli. V 89 meli moji rodice rozpocet na dum svepomoci 250 tis. Mne ho loni postavila firma na klic za 2300 tis. Takze o trochu vic, ale moji rodice staveli 7 let, ja bydlel za 7 mesicu. Pojistka vcetne havarijka na rok starou insignii (125kw) za 8200 (kde jen vymena predniho svetla AFL vyjde na 32 tis+ prace), nebo za 6400 u uplne nove astry mi fakt neprijde moc. Srovnavame zkratka nesrovnatelne…Je holt jina doba a dle meho nazoru i lepsi ( v naproste vetsine alespon).

    • Ceny bytů jsou dnes velmi různé, záleží na lokalitě. Není problém koupit hodinu cesty od Prahy 3+1 za 800 000 Kč. Kupovat ho navíc nemusí, dá se sehnat i v Praze nájem za celkem rozumné peníze. A navíc to je mnohem jednodušší, než sehnat pro mladé bydlení v 80. letech (a fakt mám velmi přesné srovnání). Pro info – družstevní 3+1 v Praze bylo za vklad 300 000 Kčs (stonásobek tehdejšího průměrného platu) + odpracování 3000 hodin (tedy 16 měsíců plného úvazku, resp. přidat dalších 50 000 Kčs ke členskému vkladu) na stavbě. Pravda, bylo to i s garáží, nicméně nájem byl řádově vyšší, než se platilo ve státních bytech. Státní byt bych dostal asi 30 let po podání žádosti, pokud bych nenastoupil k SNB, ČSLA a pod. (a to bych ještě musel ze svého rodného města). Žádost mohl podat jen plnoletý, takže bych byt dostal k padesátinám.
      Povinné ručení sice stálo 144 Kč, platilo ale jen v ČSSR a pro každou cestu (byť do NDR) byla třeba Bílá karta. Dnešní zelená karta tedy kryje o kus větší území. Navíc povinné ručení bylo bez jakékoliv asistenční služby (a kolik si tehdy účtovalo ÚAMK, to si fakt nepamatuji).
      Stručně – ano, je to výhodnější než za socíku.

    • Kurňa za 144, to stojí za uvažování!!!!! Si pořiďte vlastní pojišťovnu a sekejte to jak Baťa cvičky, po 149 kč na rok,….. a asistenci i v Austrálii jako bonus. Kolikrát přemejšlím o zdravém rozumu přispěvatelů když srovnávají nesrovnatelné. Levné byty za socíku vám dotovali ti co bydleli ve vlastním. Levné pojištění aut vám dotovali ti co auta neměli. Jestli brečíte pro tyto pořádky tak bych doporučoval ozdravný poby v Severní Korei. Možno i na předpis od MUDr Chocholouška.

  6. To se těžko srovnává, protože
    – kdysi dávali lidi z výplaty na bydlení tak 1/10, dneska mnohdy i třeba 70 %
    – Favorit nebyl třída dnešní fabie, ale tehdejší optikou spíš auto nižší střední třídy, tedy spíš octavia, porovnejte velikost tehdejšího escorta s velikostí dnešních focusů
    – poměr cen aut byl uměle extrémně pokroucený, protože až někdy do roku 1998 zakázáno dovážet ojetiny starší 6 let ze západu + trh byl chráněn dovozními cly, a tak si škodovka mohla za tehdejší felicii říkat peníze, které neodpovídaly tehdy 20 let zastaralému autu. Proto tady taky fungoval ještě kolem přelomu tisíciletí skanzen historických vozidel, ještě tou dobou bylo nejčastější auto škoda 120 a žigulik, zatímco poláci tou dobou už dávno masově přesedlali na ojeté golfy, astry a escorty.

  7. Proč o tom píše někdo, kdo o tom nic neví. Kde je třeba cena Dacie nebo Lady 2105? V tom přehledu strašná spousta aut chybí (Lady 2104, 2105, 2107 a Samara, Dacia 1310 a 1310 break, Škoda 125 L, 136 GL/Rapid) Škoda 120 se v roce 1989 už nevyráběla, s koncepcí všechno vzadu už tehdy jely jenom 125 L a 136 GL (a Rapid). O nové Trabanty a Wartburgy tady už v té době skutečně nikdo stát nemohl, protože se přestaly, z ekologických důvodů, dovážet v roce 1986. Nejde mi o obhajobu té doby, ale o článek s pravdivými informacemi.

  8. „……Jak ale Češi bohatli, stávala se pro ně nová auta stále dostupnější…..“ Cesi nebohatnou 🙂
    To jen zbytne zbozi se stava levnejsi a nezbytne zbozi i sluzby je drazsi. Coz je podstata soucasneho pseudkapitalismu.

  9. Jenže před 89 mělo pruměrnej plat většina dneska je to možna obraceně ten pruměr kazej ti hodně bohati a většina normalně pracujicích pruměr vubec nema

PŘIDAT KOMENTÁŘ: