Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný rebel

  • Ford Mustang se bez přestávky vyrábí od roku 1964

  • Aktuální generace se oficiálně prodává i v Evropě

  • Mustang je nejúspěšnější auto své kategorie, prodalo se ho několik milionů

  • V 80. letech ho málem nahradila kompaktní předokolka

Po světě jezdí jen velmi málo aut, na která ukáže i absolutní neznalec a bezpečně je pozná. Volkswagen Boruk a Porsche 911 jsou přesně tím případem a Ford Mustang také. Z tohoto auta se stala ikona. Jako jediný běžný osobní model z nabídky americké automobilky se od uvedení na trh v roce 1964 vyrábí bez přestání. Přežil i ropnou krizi, ekonomický útlum a změny chutí zákazníků. A tak, podle hesla „co tě nezabije, to tě posílí“, se aktuálně můžeme i na našem trhu těšit z jeho šesté generace. S osmiválcem a manuálem, moderním nízkoemisním a downsizingovým trendům navzdory.

Tento článek nemá za cíl podrobně zmapovat všechny verze, motorizace, karoserie a pozadí jejich vzniku u populárního Fordu, na to by byla potřeba celá kniha. Prostě chceme jen Mustanga rámcově připomenou široké veřejnosti.

Ford Mustang 1964 (5)
První generace Mustangu byl prodejní trhák, prodalo se více než milion kusů
Ford Mustang GT 2005 (1)
Pátá generace se svým retro vzhledem ohlíží zpět. Ve své době se líbila

Ford se začal myšlenkou revolučního moderního sportovního vozu kompaktní velikosti zabývat už na počátku 60. let. Hedním z hlavních propagátorů myšlenky takového vozu byl Lee Iacocca, který od roku 1960 zastával v koncernu Ford vyšší funkce a na projekt dohlížel jako ředitel divize Ford. Vývoji zadal předběžné požadavky v září 1962, do 18 měsíců měl být vůz hotov.

Doporučujeme: Rychlé Fordy na okruhu v Mostě: Fiesta ST, Focus RS a hlavně Mustang V8

Iacocca chtěl kompaktní čtyřmístné auto, které mělo být maximálně 180 palců (4572 mm) dlouhé a jeho hmotnost neměla překročit 2500 liber (1125 kg). Zároveň měl vůz stát maximálně 2500 dolarů, nabízet několik motorových variant a luxusních prvků výbavy.

Návrh vozu dostali na starost designéři Joe Oros, David Ash a Gale Haldeman. Joe Oros chtěl především auto, které bude navržené podle evropského elegantního střihu. Mělo více připomínat Ferrari nebo Maserati, ne tehdejší oteklá a okázalá americká auta plná chromu. Aby se ušetřily náklady, jako technický základ posloužila platforma Fordu Falcon a Fairline. Protože se počítalo i s kabrioletem, Ford potřebovat vyřešit problém s torzní tuhostí a zároveň udržet pod kontrolou hmotnost. Vývoj přišel s originálním řešením výztuh rámu a karoserie, pro který se vžilo označení „torque box“. Mustang je dostal jako první sériové auto na světě a značně to přispělo ke zlepšení ovladatelnosti.

Ford Mustang I (1964 – 1973)

Ford Mustang první generace se prodával jako kabriolet, dvoudveřový sedan (nebo chcete-li kupé) a jako dvoudveřový Fastback, který původně v plánu vůbec nebyl, ale nakonec byly jedny z návrhů designu tak působivé, že Ford rozhodl o výrobě této třetí varianty. Pod kapotou mohl být řadový šestiválec 2,8 nebo 3,3 l, případně osmiválec 4,3 nebo 4,7 l. Základní Mustangy měly třístupňový manuál, prodával se i třístupňový automat. Nejrychlejší byly osmiválce s čtyřstupňovým manuálem.

Shelby GT500 1967 (5)
Už první generace se dočkala úprav. Mustangům se věnoval samozřejmě i Carroll Shelby
Ford Mustang 1964 (1)
První Mustang bylo kompaktní auto a designéři chtěli vůz podle elegantního evropského střihu

První Mustang byl uveden na trh v roce 1964 a vyráběl se do roku 1967, kdy přišla první modernizace. Auto se zvětšovalo, spolu s ním i motory. Vrcholem byl osmiválec Cobra Jet o objemu 7,0 l, výkonu 340 koní a točivém momentu 600 Nm. Právě první modernizace Mustangu je asi nejslavnější díky modelu Fastback z filmu Bullittův případ. První facelift vydržel na trhu dva roky, další modernizace přišla s modelovým rokem 1969.

Doporučujeme: Ford Focus RS vs. Ford Mustang V8 GT: Otázka za milion

Druhý facelift přidal výbavu, přinesl designové úpravy, Mustang se o trochu zvětšil a přibral díky bohatší výbavě na váze. Třetí modernizace přišla s modelovým rokem 1971 a vůz zase narostl a přibral na váze. Už byl o více než 400 kg těžší než první Mustang. Na velikost už si stěžovali také zákazníci, kteří chtěli menší auto. Celkem se vyrobilo 1,3 milionu Mustangů první generace.

Ford Mustang II (1973 – 1979)

Druhá generace Fordu Mustang se možná netěší tak ikonickému statusu, ale pro automobilku to byl ohromný obchodní úspěch. Na svět přišla totiž měsíc před vypuknutím ropné krize v říjnu 1973. Vůz stál na technickém základu kompaktního Fordu Pinto a stačil mu čtyřválec 2,3 l. Takže zatímco konkurenční modely, které se snažily Mustanga dohnat a těžit z jeho úspěchu, zase vyklidily se svými velkými a žravými motory pole, Mustang se znovu prodával, a ti po stovkách tisíc kusů.

Ford Mustang II (3)
Mustang se v roce 1973 zmenšil a dostal čtyřválec 2,3 l. To mu pomohlo přežít ropnou krizi
1974 Ford Mustang II Mach 1 hatchback coupe
Druhé generace Mustangu se prodalo přes milion kusů během pouhých šesti let

Ford si mohl dovolit nasadit na Mustanga konkurenceschopnou cenu, takže se druhá generace dobře prodávala i v době ekonomické recese a drahého benzínu. Také se začaly řešit emisní normy a více se myslelo na to, co auto vypouští z výfuku. Ford proto poprvé nasadil k vybraným motorizacím například katalyzátory. Mustang se také musel vypořádat s kompaktní konkurencí z Evropy a Japonska v podobě nové generace sportovních aut. Druhé generace Mustangu se vyrobilo přes milion kusů.

Ford Mustang III (1979 – 1993)

Třetí generace Fordu Mustang se vyráběla od roku 1979 do roku 1993 a celkem zažila dvě větší modernizace v letech 1982 a 1987. Jedná se zřejmě o nejtěžší roky pro tento model. V osmdesátých letech automobilka kvůli klesajícím prodejům zvažovala, že Mustang nahradí úplně novým kompaktním sporťákem s pohonem předních kol.

Ford Mustang GT 1987 (1)
Třetí generace Mustangu zažívala těžké časy a málem byla nahrazena předokolkou
Ford Mustang SVT Cobra 1993 (2)
Model ale odolal tlakům a dokonce se rozloučil v roce 1993 verzí SVT Cobra

Ford dokonce zahájil vývoj na předokolkové platformě od Mazdy, ale fanoušci bombardovali automobilku dopisy a ta nakonec rozhodla o zachování koncepce. Pro vyvíjenou předokolku pak použila jméno Ford Probe a v nabídce se usadil nový model, který nahradil podobně koncipované kupé Ford EXP.

Ford Mustang IV (1993 – 2004)

Čtvrtá generace Fordu Mustang se vyráběla od roku 1993 do roku 2004 a model se zase začal vracet k dřívější slávě. Pod kapotu se po dlouhé době dostaly silnější motory s vrcholným kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu až 390 koní. Šestiválcový základ byl ale o poznání skromnější s výkony od 140 do 195 koní.

Ford Mustang GT 1996 (1)
Se čtvrtou generací přišla především luxusnější výbava a vyšší ohledy na bezpečnost
Ford Mustang GT 1998 (6)
Pod kapotu se také konečně vrátil pořádný motor. Vrchol měl výkon až 390 koní

Mustang byl modernizován s ohledem na přísnější bezpečnostní normy a v roce 1995 se pod kapotu také dostal nový osmiválec Modular V8, který měl rozvod OHC nebo DOHC. Nahradil starší osmiválce Windsor s rozvodem OHV.

Ford Mustang V a VI (2004 – 2014 / od 2014)

Pátá generace Fordu Mustang se představila v roce 2004 a pokoušela se svézt na retro vlně, která byla tehdy v módě. Design vozu, i když se jednalo o moderní auto, se inspiroval v původních modelech Mustang z 60. let. Velké modernizace se tento Mustang dočkal v roce 2009 pro modelový rok 2010. Přišly nové motory a ostřejší design.

Shelby GT500 2005 (5)
I páté generaci se věnovali v dílně Shelby. Toto je model GT500
Shelby GT350 2015 (4)
Shelby GT350 v aktuální šesté generaci dostal zcela nový osmiválec, který se točí do 8000 otáček

Aktuální generaci prodávanou od roku 2014 moc dobře známe. Vozí se totiž po dlouhé době oficiálně do Evropy. Ford značně modernizoval konstrukci, pryč je například tuhá zadní náprava (tu si ovšem můžete objednat, pokud chcete s autem jezdit závody ve sprintu).

Pro Ford Mustang je historicky nejúspěšnější rok 1966, kdy se prodalo v USA 607 568 kusů. Naopak nejhůře se mu na domácím trhu dařilo v krizovém roce 2009, kdy se prodalo jen 66 623 aut.

Ford Mustang je také oblíbená filmová hvězda, skládají se o něm písně a říkají se o něm vtipy. Stal se z něj symbol své doby, přežil zlé časy a nevypadá to, že by se mu chtělo do penze. Má svůj okruh fanoušků a i když to nikdy nebude taková vzácnost jako některá malosériová Ferrari, o svůj ikonický status určitě nepřijde.

Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný rebel
Ohodnoťte tento článek!
4.64 (92.86%) 14 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: