Retro: Alfa Romeo 156 je s námi už 20 let. Počet aut v provozu povážlivě klesá

  • Alfa Romeo se začala prodávat před dvaceti lety

  • Premiéru vůz zažil v roce 1997 ve Frankfurtu, záhy se stal evropským Autem roku 

  • Pošramocenou image automobilky zachránit nedokázal

  • Za deset let se vyrobilo zhruba 690 000 kusů modelu 156

Automobilka Alfa Romeo to v novodobé historii neměla nikdy lehké. V současnosti si ji spojujeme především s neuspokojivými finančními výsledky, kolísavou kvalitou a nevyváženými jízdními vlastnostmi většiny modelů. V přímém souboji s konkurenční značkou většinou moderní Alfa Romeo neuspěje, ale to její fanoušci slyší neradi a pod takovou recenzí pak proti redaktorům zažehnou svatou válku. Jakoukoli kritik milované značky berou jako osobní urážku. Ne nadarmo se říká, že kdo nikdy neměl Alfu Romeo, není skutečný automobilový nadšenec.

Alfa Romeo 156 (31)
Alfu Romeo 156 navrhl Walter de Silva. Inspiroval se v legendárních modelech značky, ale vytvořil moderní vůz
Alfa Romeo 156 (42)
Uvnitř je vše podřízeno řidiči, na odkládací prostory se moc nemyslelo. Alfa Romeo se snažila maskovat příbuznost s Fiatem

Moderní historie Alfy Romeo se píše od roku 1986, kdy ji převzal Fiat. Alfa Romeo měla problémy už v sedmdesátých letech, ale nabídka Fordu na její odkup nebyla dost atraktivní a Fiat slíbil, že zachová pracovní místa a výrobu v Itálii. Ovšem nabídka modelů byla od konce 80. let poměrně žalostná a nekonkurenceschopná. Bylo potřeba modernizovat.

Asi není žádným překvapením, že Alfa Romeo využívala mnoho společných prvků s Fiaty. Vznikl tak například model Alfa Romeo 155, což byl typický zástupce střední třídy té doby, srovnatelný třeba s BMW řady 3. Platforma Typo Tre (Typ 3) posloužila právě Alfě Romeo 155, Fiatu Tempra a Lancii Dedra, technicky příbuzným vozům. Většina motorů pocházela od Fiatu.

Alfa Romeo 155 ale nedopadla moc dobře a byla kritizována pro přílišnou podobnost s Fiatem, který měl image levné lidové značky. Modernizace tak přišla už po pěti letech a v roce 1997 se na autosalonu ve Frankfurtu představila Alfa Romeo 156. Ačkoli vůz využíval platformu vycházející z Typu 3, tedy z minulého modelu, byla tak radikálně přepracována, že s tehdejšími Fiaty byl podobný jen středový díl, navíc zesílený a modifikovaný.

Design Alfy Romeo 156 navrhl začínající designér Walter de Silva, který se ve velkém inspiroval v legendárních modelech značky. Silva chtěl, aby vůz vypadal jako kupé, k čemuž použil zajímavý detail: kliku zadních dveří schoval do rámu bočního okna. Silva kombinoval tradiční prvky s moderním designem, takže se nejednalo o úplné retro. Naopak, design Alfy Romeo 156 je velmi nadčasový, ovlivnil vzhled automobilů této značky na mnoho dalších let. I dnes, po více než dvaceti letech, vypadá 156 pořád dobře. V roce 1998 vůz získal titul Auto roku.

Alfa Romeo 156 (51)
Naprostým vrcholem motorové nabídky byl šestiválec 3,2 l v modelu GTA. Ve své době to byl jeden z nejsilnějších šestiválců na trhu
Alfa Romeo 156 (2)
Model 156 měl prakticky unikátní platformu a s tehdejšími Fiaty sdílel jen část středového dílu. I ten byl upravený

Pod kapotou nebyla žádná zastaralá technika. Na svou dobu měly řadové čtyřválce Twin Spark velmi solidní výkony a například proměnné časování ventilů. Tehdy se ještě motory neladily jen na emisní normy a daňové tabulky, takže mezi automobily byly velké rozdíly. Základní šestnáctistovka měla například výkon 88 kW (120 k), což v té době odpovídalo spíše dvoulitrům. Osmnáctistovka nabízela 106 kW (144 k) a dvoulitr dokonce 114 kW (155 k).

Vrcholem základní nabídky byl šestiválec 2,5 l o výkonu 140 kW (190 k), který byl později modernizován. Výkon se zvýšil nepatrně, na 141 kW, ovšem zlepšil se průběh točivého momentu. Pod kapotou byly i dva diesely, čtyřválec 1,9 l (77 kW/105 k) a pětiválec 2,4 l (100 kW/136 k). Motory byly modernizovány na emisní normu Euro 3 v roce 2001, výsledkem bylo mírné snížení parametrů.

V roce 2002 přišel první facelift, který přinesl vedle změny předního nárazníku také například duální automatickou klimatizaci, xenonové světlomety, boční airbagy či navigační systém. Alfa Romeo 156 dostala také stabilizační a protiprokluzový systém. Novinkou byl zážehový motor 2.0 JTS s přímým vstřikováním paliva a výkonem 121 kW (165 k), což byl ve své době nesmírně komplikovaný, ale konstrukčně moderní agregát.

Sportovní verzi 156 GTA poháněl šestiválec 3,2 l o výkonu 184 kW (250 k) a točivém momentu 300 Nm. Konstrukčně vycházel z návrhu Ferrari. Alfa Romeo 156 GTA se vyráběla také ve verzi Sportwagon, tedy kombi. Vzniklo jen 1973 sedanů a 1678 kombíků, takže se jedná o velice vzácné auto.

Alfa Romeo 156 (22)
Poslední výrazný facelift navrhl Giorgetto Giugiaro. Po roce 2003 vydržela základní modelová řada ještě dva roky na trhu…
Alfa Romeo 156 (24)
… zatímco přizvednutý kombík Q4 Crosswagon se vyráběl až do roku 2007. Tenhle zvláštní crossover předběhl dobu

Poslední modernizace dorazila v roce 2003. V režii ji měl designér Giorgetto Giugiaro. Vedle úpravy vzhledu se vůz dočkal rozšíření výbavy a úplně nových dieselů. Motor 1.9 JTD posílil na 103 a 110 kW (140 a 150 k), pětiválec 2.4 JTD na 129 kW (175 k). Výroba sedanu a kombi skončila v roce 2005, přizvednutý a oplastovaný kombík Crosswagon se vyráběl až do roku 2007. Nástupce přišel v podobě Alfy Romeo 159.

Během deseti let vyrobila Alfa Romeo necelých 690 000 kusů modelu 156 všech karosářských variant a motorizací. Dnes už jich mnoho nepotkáte. Ačkoli se pro automobilku jednalo o posun vpřed, některých tradičních neduhů se značka nedokázala zbavit. Na prodejích to bylo znát a konkurence byla nelítostná. Zatímco v roce 2001 vyrobila Alfa Romeo skoro 214 000 vozů, o deset let později vyráběla polovinu. Nejhorší byl pro Alfu Romeo rok 2016, kdy vyrobila jen necelých 57 000 aut.

Čas, koroze a necitliví majitelé se na četnosti Alfy Romeo 156 na silnicích podepisují. Zatímco v roce 2001 jich například ve Velké Británii jezdilo přes deset tisíc, dnes se počítají na pár stovek. Podle stránek How Many Left jich vážně mnoho nezůstalo. Je to vidět i u nás. V inzerátech najdete jen pár desítek zbídačených kusů těsně před smrtí za dvacet tisíc korun.

Alfa Romeo se nikdy nekupovala racionálním uvažováním. Vždycky to byla auta, která jste prostě museli chtít. Model 156 možná není tak radikální, ale ve své době to bylo dobré auto a zajímavá alternativa k prémiové německé konkurenci. Těžko odhadovat, jestli se z Alfy Romeo 156 stane legenda, ale pokud budou počty provozuschopných aut klesat takovým tempem jako dnes, bude to za pár let už jen muzejní exponát. Nechcete někdo nějakou zachránit? Jednou z ní možná bude vyhledávaná rarita. Jen s ní musíte mít trpělivost.

Retro: Alfa Romeo 156 je s námi už 20 let. Počet aut v provozu povážlivě klesá
Ohodnoťte tento článek!
3.25 (65%) 44 hlas/ů

7 KOMENTÁŘE

  1. Aby autor neměl pocit, že mu vyhlašuji svatou válku, rozepíšu jednotlivé body. 🙂
    1. Co si mám představit pod pojmem „nevyvážené jízdní vlastnosti“?
    2. Ta žalostná nabídka koncem osmdesátých let zahrnovala:
    – 164 – moderní nově vyvinutý model s možností pohonu Q4 který byl elektronicky řízený. V té době ojedinělý.
    – 75 – transaxle model střední třídy se super jízdníma vlastnostma a spoustou zajímavých technických řešení (transaxle, DeDion, Wattův přímovod, atd.)
    – 33 – boxer s nízko položeným těžištěm a jízdníma vlastnostma motokáry
    – Spider – model starší, ale velmi oblíbený.
    3. V době uvedení na trh byly benzínové motory v modelu 155 od Alfy, ne od Fiatu. Šlo o 8V motory TwinSpark a Busso V6. Jediný motor se základy od Fiatu byl 2.0 16V Turbo v modelu Q4 který byl přebraný z Delty Integrale EVO II. Teprve po FL došlo k nasazení motorů Fiat – upravených pro AR – 16V TS. Ty které pak byly nasazeny i do AR 156.
    4. Walter da Silva začínající designér? To jako začínal od roku 1972 ?!? Bravo…
    5. Slušelo by se zmínit, že v modelu 156 došlo k prvnímu nasazení dieselů s technologií Common Rail v osobním autě.
    6. Verze GTA – Busso, Busso a ještě jednou Busso. Žádný Ferrari, evoluce V6 Busso.

    Celkově vzato, na to kolik článek obsahuje informací je chybovost VELMI, ale opravdu VELMI vysoká. Jinými slovy natvrdo – za takovou práci bych se styděl…

  2. Nevím co je dalibor žák generál žák,plukovník žák?na co si tu hraje,ale alfě romeo nerozumí a asi v ní ani nejel ,protože by takové blbosti nepsal,já jsem měl 2 alfy 156 facelift a 159 můžu jenom konstatovat ,že jsou to vynikající auta,jel jsem v giulii super svezení,lepší než psat ,nebo číst hovadiny ,zajít do autosalonu a projet se

  3. prosim pane autore co to presne znamena „nevyváženými jízdními vlastnostmi většiny modelů“ ? muzete to nejak vice rozebrat? bud je to blbost, anebo vam nerozumim

  4. Nevím co je myšleno tím že „při srovnání s konkurenční značkou většinou Alfa neuspěje“?
    Hmmmm…
    Mimochodem, v roce 2016 Alfa prodala jen v Evropě přes 66.000 kusů aut. Vím že je to málo, ale odkud autr bere ty informace, když napíše že celkově necelých 57.000 aut??

    • To je vcelku jednoduchý, autor se o rok sekl. Ale vzhledem k tomu, že u de Silvy se sekl o 25 let tak je to ještě v normě. 😀

  5. Dalibor Žák se opět vyznamenal. Alfa byla vždycky známá jízdními vlastnostmi po kterých baží duše každého autofandy. Je to jedna z nejvychvalovanějších vlastností Alfy od každého, kdo je vyzkoušel, vč. autonovinářů. Pan Žák bude jezdit v nějakém rozplizlém bezpohlavním Vágenu. Alfy jsou jedním z posledních aut, co mají duši a umí auta dělat s vášní, ale to pan Žák nikdy nemůže pochopit ….

PŘIDAT KOMENTÁŘ: