Reportáž: Nechali jsme si pořádně umýt auto. Výsledek nás šokoval

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • Korekce laku a strojové leštění je především dlouhodobá investice

  • Pokud člověk zase nepojede „do kartáčů“, vydrží lak pěkný několik let

  • Následnou údržbu o zrestaurovaný lak už každý zvládne svépomocí

  • Proměna auta po korekci laku je opravdu dechberoucí

Pod pojmem „umyté auto“ si lidé představí různé věci. Většina, která chápe své auto jako spotřební věc, si vystačí dvakrát za rok s kartáči automatické myčky. Asi ale tušíte, že taková údržba není úplně optimální. Jenže co má člověk dělat, když nemá jinou možnost a chce auto „čisté“?

„Jet s tím do kartáčů je to nejhorší, co můžeš udělat,“ říká Martin Strachota ze společnosti clean&style, který si pod pojmem „čisté auto“ představí něco zcela jiného než drtivá většina i těch pečlivějších motoristů.

„Kartáčová myčka je sice rychlá a relativně levná, ale auto pořádně neumyje, nevysuší a ještě poškrábe lak. Za kvalitní a hlavně šetrnější ruční mytí dá sice člověk víc peněz, ale dostane mnohem hodnotnější službu,“ doplňuje Strachota.

mytí auta (4)
Předek auta trpí asi nejvíc. Dostává zabrat nejen od kamínků, ale také od hmyzu. Hrozbou pro lak je také ptačí trus
mytí auta (7)
Zrcátka pak vedle hmyzu často nesou ještě poškození od neopatrného parkování či drobných ťukanců z provozu

Všechno to ale začalo před pár týdny, kdy jsem na okruhu v Sosnové dorazil zadní pneumatiky a akorát se vracel z pneuservisu s novou sadou. A když už jsem cestou domů bral plnou nádrž, řekl jsem si, že to nechám aspoň rychle umýt z nejhoršího. Zatímco jsem čekal ve frontě u myčky, přišel ke mě urostlejší pán, nevěřícně kroutil hlavou a pronesl: „Jak můžete s takovým pěkným autem jezdit do kartáčů? Vždyť to strašně trpí!“

Doporučujeme: Pět nepovedených ojetin značky Škoda, kterým je lepší se úplně vyhnout

Slovo dalo slovo. Z neznámého muže se vyklubal Martin Strachota, který považuje důkladnou péči o vzhled auta za své životní poslání. „Přivez to k nám do clean&style a snad se nám to ještě podaří zachránit,“ doporučil mi. Uběhlo pár týdnů, a teď pobíhá s kolegou kolem auta, něco si mumlají a já z jejich intonace, výrazů a gest poznávám, že s mým autem budou mít asi hodně práce.

„Korekci laku a strojové leštění nemůžeš brát jen jako umytí auta. Musíš to brát jako servisní investici,“ rozptyluje Strachota mé obavy o to, jaký smysl má taková práce, když se auto cestou domů stejně hned zapráší a nalepí se na něj mouchy. „Pokud to zase nevezmeš do kartáčů v myčce, je to věc, která vydrží několik let.“

mytí auta (14)
Předmytí, druhé mytí a následně ještě jedno mytí. Aktivní pěna ale odstraní jen ty nejhorší nečistoty a detailní práce se musí dělat ručně
mytí auta (26)
Po posledním ručním mytí následuje dekontaminace laku, clayování, ještě jedno umytí aktivní pěnou, opláchnutí a sušení

Následně popisuje, že korekce laku počítá s tím, že se auto umaže a že se s ním bude normálně jezdit. Pokud majitel dodrží několik zásadních pravidel údržby o lak, pěkný vzhled laku by měl opravdu vydržet několik let.

Hrubý nástřel toho, co všechno se bude s lakem auta dělat, napovídá, že tohle nebude levná záležitost. Na druhou stranu jsem překvapen, že tyhle služby nevyužívají jen zámožní majitelé supersportů a exkluzivních aut. „Často k nám jezdí i lidé, kteří si právě koupili obyčejné ojeté auto a prostě chtějí, aby vypadalo hezky,“ přibližuje Martin Strachota situaci na trhu.

V první fázi se auto předmyje od hrubých nečistot. Aktivní pěna pomůže sundat největší špínu a hmyz z těch nejvíce exponovaných částí karoserie. Najvíce samozřejmě trpí předek auta, aspoň tedy pokud jde o přirozené nečistoty.

mytí auta (42)
Používají se různé tvrdosti a hrubosti past a kotoučů. Mění se i přítlak, vše podle typu laku, stáří, materiálu a podobně
mytí auta (49)
Už přechod mezi prvním stupněm korekce laku a původním stavem je obrovský. Tento proces se ale několikrát opakuje

Během předmytí se detailněji čistí i hůře přístupná místa, kam se normálně pěna nedostane. Jsou to především různé záhyby, zádveří, panty, víčko nádrže a podobně. K tomu je potřeba víceúčelový čistič a malý štěteček, který se dostane do těch nejmenších mezer. Na kola a pneumatiky se používají speciální přípravky, které dostanou z ráfků například brzdový prach a asfalt. To žádná automatická myčka odstranit nedokáže.

Po aplikaci aktivní pěny a čističů se auto opláchne tlakovou vodou, čímž se odstraní nejhorší nečistoty. Následuje nová aplikace aktivní pěny a auto se již myje ručně tzv. „dvoukýblovou“ metodou. Důležité je totiž houbu nebo čistící rukavici vyplachovat v čisté vodě a nikoli v teplé vodě se šamponem, aby se nečistoty zase nevracely na auto. „Používáme šetrné mycí rukavice a mikrovláknové ručníky, abychom zamezili poškození laku,“ zdůrazňuje Martin.

Doporučujeme: Test ojetiny: BMW Z4 je skvělá hračka na léto. A brzy nebudou

Pro plno lidí by tady zřejmě práce skončila a auto by prohlásili za čisté. „Nás teď ale čeká dekontaminace laku, protože třeba asfalt, smůla nebo polétavé kousky kovu běžné mytí neodstraní,“ popisuje Jakub Čech z clean&style další nutné úkony, zatímco jeho kolega již připravuje potřebný materiál a nářadí.

Po dekontaminaci pomocí speciálních přípravků se ještě celé auto čistí ručně pomocí tzv. clay hmoty. Ta odstraní z laku poslední nečistoty a zároveň lak krásně vyhladí. Pak se přistoupí k poslední aplikaci aktivní pěny, opláchnutí auta a pořádnému vysušení. „Zkuste si po umytém autě přejet dlaní třeba dole na spodních částech dveří. Pravděpodobně budete cítit drsný lak, ale clayováním se právě ta hrubost odstraní,“ vyzývá Jakub.

mytí auta (66)
U clean&style pracují na korekcích laků většinou ve dvou. Někdy to vyžaduje i technologický postup, ale především pak jde práce rychleji
mytí auta (76)
Po zhruba padesáti hodinách čisté práce přichází ještě na řadu poslední kontrola a případné úpravy a opravy. Proměna auta je opravdu výrazná

Teprve nyní je auto připravené k finální detailní prohlídce a korekci laku. „Až teď je možné určit, jakými přípravky se budou jednotlivé části karoserie restaurovat,“ vysvětluje Martin Strachota. „Na tvém autě vidíme několik stop po dřívějším lakování, poškození laku z kartáčů a běžné poškození od kamínků nebo z neopatrného parkování,“ ukazuje na jednotlivé vady. „Něco zmizí úplně, po něčem zbydou malé stopy. Žádné auto ale není dokonalé a pokud je v provozu patnáct let, prostě na něm nějaké ty jizvičky budou.“

Pro korekci se využívají různé tvrdosti a hrubosti kotoučů a past. Záleží na stavu laku, jeho stáří a samozřejmě i povrchu, na kterém je aplikovaný. A tak začíná opravdu zdlouhavý proces, který vyžaduje většinou práci dvou lidí. Chybět nemůže ani aplikace ochrany laku, která působí jako prevence. Usnadňuje šetrné ruční mytí, chrání lak před drobným poškozením a odpuzuje vodu, špínu a chrání barevnou stálost. Ochranné vosky jsou buď přírodní nebo syntetické a používá se i ochrana na křemičité bázi.

Doporučujeme: Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny

„U tvého auta jsme strávili něco přes padesát hodin,“ naznačuje Martin Strachota celkovou potřebnou časovou dotaci, zatímco jeho kolegové provádějí poslední kontrolu karoserie. A to jsem zapomněl ještě na důkladné vyčištění interiéru, které mi udělali jen tak mimochodem. „Nemohl jsem se na ten bordel dívat, tak jsme to vypucovali i uvnitř,“ s odlehčením dodává Martin, když si auto druhý týden přebírám.

Nebudu říkat, kolik mě tahle korekce laku stála. I Martin Strachota upozorňuje, že je to vždy individuální. Předběžná cenová kalkulace je spíše odhad než konečná cena. Rámcově se dá hovořit o částce ve výši 10 až 25 tisíc korun podle typu auta a rozsahu všech prací a použitých materiálech. Ale jak už jsem naznačil v úvodu, tohle není prosté umytí. Je to investice do zhodnocení vozu, vlastně je to poměrně veliký servisní zásah, který bude na autě znát dalších několik let. „Pokud s tím tedy zase nepojedeš do kartáčů!“ vzkazují mi naposledy na cestu. No, teď už opravdu nepojedu, to jsem si nyní zakázal.

Reportáž: Nechali jsme si pořádně umýt auto. Výsledek nás šokoval
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 49 hlas/ů

13 KOMENTÁŘE

  1. Překvapuje mě, jak málo se v ČR o detailingu ví, a že i tak zkušený novinář jako pan Žák jezdil s takovým pokladem do obyčejné kartáčové myčky. Tam nejezdím ani se starým Yarisem 🙂 U pana Strachoty mě zase překvapilo, že používá tu obyčejnou zelenou rukavici za pár korun z Tesca. Čekal bych spíš profi rukavice z ovčí vlny. Ale jinak článek super

  2. Dobrý den, rukavice není z Tesca, ale od Chemical Gyus. Používáme také rukavice Gyeon nebo Meguiars. Syntetika je pro náš provoz mnohem vhodnější materiál než přírodní „ovečka“, ta je mnohem náročnější na údržbu.

  3. Proč není reklama označená jako inzerce, ale jako reportáž?
    Tu blbost s tím, že majitel čeká u myčky a přemlouvá lidi, to si snad děláte srandu. Ale tak třeba vám ten příběh nějaká hodně jednoduchá ovce sežere. 😀 😀

  4. Nechám si za dvacet litrů vypulírovat auto a do týdne mi ho stejně někdo pomačká na parkovišti. A nenechá po sobě ani adresu, díky malusům v pojištění.

    Auto je opravdu jen spotřebák a tak je třeba se k němu chovat. Vždycky ty prachy radši dám do podvozku než do laku.

    • Takhle se pulírují auta, co parkují v garáži, ne na ulici. A spousta aut spotřebáky jsou, ale některé ne. Zvlášť třeba tahle M3 e46, která už na hodnotě jen poroste, si takovouhle „údržbu“ rozhodně zaslouží. To chování jako ke spotřebáku se pak taky dost projeví u prodeje. Rozhodně raději přihodím pár desítek tisíc za auto, o které se někdo staral.

  5. To musí být zoufalá společnost, že otravuje s takovou reklamou. Maj to předražený, tak za těma mrdkama nechce nikdo přijít a tak musí na sebe upozornit jako by se jednalo o reportáž.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: