Prohlédněte si BMW M5 a jeho ikonické předchůdce na třech stovkách nových fotek

  • BMW pomalu uvádí na trh novou generaci ikonického modelu M5

  • Při té příležitosti zveřejnilo také nové oficiální fotografie

  • Pojďme si všechny generace BMW M5 připomenout

BMW M5 patří mezi nejikoničtější sportovní sedany na světě a automobilka se to nebojí připomínat při každé příležitosti. Po posledních seznamovacích jízdách s novou M5 pro novináře, na kterých jsme nějakým záhadným způsobem chyběli, rozšířila firma oficiální galerii snímků o téměř tři sta položek. Novou M5 si na nich můžeme prohlédnout vedle neméně zajímavých předchůdců. Využijme tedy příležitosti a rovnou si něco k minulým generacím M5 řekněme.

BMW M5 E28

  • výroba 1985-1987
  • celkem vyrobeno jen 2191 kusů
  • ceny zachovalých kusů od 25 000 eur
  • vozy po renovaci stojí 60 – 80 000 eur
BMW M5 E28 (8)
První M5 je s počtem 2191 vyrobených kusů mimořádně vzácné auto a pohledem moderních nástupců je to vyslovená muší váha
BMW M5 E28 (29)
Řadový šestiválec pochází ze supersportu BMW M1. Ve své době bylo 286 koní až příliš. Mechanicky je tato M5 velmi jednoduchá

První M5 vznikla v roce 1985 tak, že BMW vzalo šasi z modelu 535i, upravilo podvozek a brzdy a pod kapotu nacpalo motor s nejlepším poměrem výkonu a hmotnosti, který tehdy mělo. Byl to řadový šestiválec ze supersportu BMW M1. Motor se označoval M88/3 a jednalo se o třetí generaci, respektive modifikaci řadového šestiválce o objemu 3453 cm3.

V evropské verzi se vstřikováním Bosch Motronic měl motor výkon 210 kW (286 k) v 6500 min-1 a točivý moment 340 Nm v 4500 min-1. První M5 měla výhradně pětistupňový manuál, na 100 km/h akcelerovala za 6,5 sekundy a rozjela se na 245 km/h. Udávaná hmotnost byla 1430 kg, což je vedle nové M5 (1930 kg) úplná muší váha.

Doporučujeme: Speciální BMW M5 bude zdržovat motorkáře během MotoGP

Americká verze první M5 dostala motor S38B35, který byl rovněž vybaven katalyzátory a lépe snášel jiný americký benzín. Výsledkem úprav byl výkon 188 kW (256 k) a točivý moment 330 Nm. BMW vyrobilo v letech 1985 až 1987 pouze 2191 M5 první generace. Jedná se o jedno z nejvzácnějších BMW moderní doby.

BMW M5 E34

  • výroba 1988-1995
  • velmi vzácné kombi Touring (jen 891 kusů)
  • ceny solidních kusů od 18 000 eur
  • originální vozy bez koroze od 24 000 eur
BMW M5 E34 (22)
Generace E34 je poslední M5, která měla v podstatě závodní motor. Nástupci s výjimkou desetiválcové E60 dostali motory odvozené od produkčních aut
BMW M5 E34 (12)
Mnozí považují tuto generaci M5 E34 za nejlépe zpracovanou. Nyní má velký investiční potenciál a levnější už nikdy nebude

Druhá generace BMW M5 dorazila v roce 1988 a vyráběla se do roku 1995. Jako základ opět posloužil běžný model řady 5, ale vůz byl kompletován samostatně ručně a jeden kus se dával dohromady zhruba dva týdny. Podle některých je právě generace E34 nejkvalitnější M5 vůbec. Celkem bylo vyrobeno 12 254 kusů, ale z toho jen 891 byly kombíky M5 Touring. Ten je tedy také mimořádně vzácný.

Pod kapotou opět pracoval řadový šestiválec. Tentokrát se jednalo o jednotku 3,6 l S38B36, později zvětšenou na 3,8 l a přeznačenou na S38B38. Jihoafrická a severoamerická verze si ale ponechala šestiválec 3,6 l kvůli místním emisním normám. První šestiválec 3,6 l měl výkon 232 kW (315 k) v 6900 min-1 a točivý moment 360 Nm v 4750 min-1. M5 o hmotnosti 1670 kg akcelerovala na stovku za 6,3 s a byla omezená na 250 km/h. Saveroamerická a švýcarská verze měla výkon snížený na 229 kW (311 k).

Doporučujeme: Test BMW M550i xDrive M Performance

Verze 3,8 l, montovaná od roku 1992, dosahovala výkonu 250 kW (340 k) v 6900 min-1 a točivého momentu 400 Nm v 4750 min-1. Na 100 km/h zrychlila za 5,9 sekundy a vůz s ní byl o 20 kg lehčí. Verze Touring měla jen motor 3,8 l, hmotnost 1750 kg a na stovku akcelerovala za 6,1 s. Všechny M5 E34 kromě posledního roku výroby měly pětistupňový manuál.

BMW M5 E39

  • výroba 1995-2003
  • nejlevnější kusy od 8500 eur
  • ceny solidních kusů od 15 000 eur
  • značný potenciál růstu hodnoty
BMW M5 E39 (15)
Pokud máte šikovné ruce, mnoho volného času, dost místa a peníze „na hraní“, je tohle nejlevnější cesta k ikonické M5
BMW M5 E39 (36)
Generace M5 E39 zaznamenala značný posun od sportování ke komfortu a použitelnosti. A také bezpečnosti. Na hmotnosti je to znát

Třetí generace M5 opustila od verze Touring, i když jediný prototyp kombíku vznikl. Ale do výroby se nedostal. Znovu se vycházelo z běžné řady 5 a v letech 1995 až 2003 bylo sestaveno 20 482 vozů. Stejně jako v případě minulé generace, M5 opět přibrala na váze. Hmotnost vzrostla na 1795 kg i kvůli bohatší komfortní a bezpečnostní výbavě.

Pod kapotu se poprvé nastěhoval osmiválec. Motor S62B50 už ale nebyl přímo odvozený z jednotky použité v závodním autě, jako tomu bylo u předchozích M5. Přímo vycházel z osmiválce M62, který byl použit v běžné modelové řadě automobilky BMW. O přenos síly na zadní elektronicky řízený samosvor se starala upravená šestistupňová převodovka z modelu BMW 540i.

Doporučujeme: Za volantem BMW E39 M5 (1999)

Výkon motoru dosahoval na 294 kW (400 k) v 6600 min-1 a točivý moment na 500 Nm v 3800 min-1. Udávané zrychlení na 100 km/h je 5,3 s a rychlost je opět omezena na 250 km/h. S touto fantastickou M5 jsme se mohli seznámit blíže v samostatném testu, odkaz na něj uvádíme nad tímto odstavcem.

BMW M5 E60

  • výroba 2005-2010
  • vzácné kombi (1025 kusů) a verze s manuálem (jen v USA)
  • nejlevnější kusy od 16 000 eur
  • doslova brutální servisní a provozní náklady
BMW M5 E60 (21)
Desetiválcová M5 byla demonstrací moderních technologií. Je to ale nesmírně komplikované auto. Tomu odpovídají servisní náklady
BMW M5 E60 (28)
Desetiválec vznikl pro M5 a příbuzné kupé M6 unikátně, nemá původ v závodním či produkčním voze. Nový motor do ojetiny stojí milion

Asi největším lákadlem čtvrté generace BMW M5, vyráběné v letech 2005 až 2010, je motor. Atmosférický desetiválec totiž vznikl exkluzivně pro tento model (a technicky příbuzné kupé a kabrio M6). Desetiválec S85B50 produkoval fascinující výkon 373 kW (507 k) v 7750 min-1 a točivý moment 520 Nm v 6100 min-1. V cestovním režimu byl motor omezený na 400 koní.

BMW M5 E60 se také poprvé prodávala s automatem SMG. Jednalo se o sedmistupňovou robotizovanou převodovku. Právě desetiválec a sedmirychlostní převodovka jsou odkazem na tehdejší snažení BMW ve formuli 1. Zrychlení na 100 km/h se odehrálo za 4,7 sekundy a nejvyšší rychlost byla po odstranění omezovače 305 km/h. Udávaná hmotnost je 1855 kg.

Doporučujeme: Srovnání ojetin do 300 000 Kč – BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Zajímavostí této M5 je také plno „hraček“ na palubě, jako head-up displej, nastavitelné jízdní režimy, automatické meziplyny a podobně. Dnes to bereme jako samozřejmost, ale tehdy to byl světový unikát. Opět se vrátil kombík Touring, ale vznilo ho jen 1025 kusů, sedanů bylo 19 564. Kombi vážilo o 100 kg víc než sedan. Zvláštností byla možnost objednat si manuální převodovku, což byla výsada severoamerického trhu. U verze s manuálem ale nešla zcela vypnout stabilizace.

BMW M5 F10

  • výroba od 2011
  • v USA dokonce s manuálem (v EU pouze 7DCT)
  • velice problémový motor
  • ceny od 35 000 eur a stále klesají
BMW M5 F10 (4)
Minulá generace M5 dostala poprvé turba a prošla downsizingem. Papírové výkony ale zase o něco vzrostly, vrcholem byl výkon 600 koní
BMW M5 F10 (1)
S hmotností 1945 kg je tohle nejobéznější M5 historie. Nová generace už je zase o trochu lehčí, i když má čtyřkolku a klasický automat

Pátá generace BMW M5 dorazila v roce 2011 a jednalo se o výrazný odklon od původní tradice. Pod kapotu se totiž nastěhoval poprvé menší motor, navíc přeplňovaný. Osmiválec S63B44 má objem 4,4 l, dvě turba a výkon 412 kW (560 k) v 6000–7000 min-1. Minulou M5 tak s přehledem překonával. Točivý moment má hodnotu 680 Nm v 1500–5750 min-1.

V nabídce už zase nebylo kombi Touring a převodovka byla nyní standardně sedmistupňová dvouspojková. V USA ale bylo opět možné přiobjednat si šestistupňový manuál. Standardní M5 akcelerovala na 100 km/h za 4,3 s a rozjela se na 315 km/h. Časem ale přišly dvě silnější verze.

Doporučujeme: Galerie: Sedm generací BMW řady 5 od roku 1972 po současnost

M5 Competition dostala motor posílený na 423 kW (575 k) a na stovce byla o desetinku sekundy rychleji. Nakonec přišla limitovaná edice k oslavě třiceti let modelu M5 a ta měla rovných 600 koní a 700 Nm, na 100 km/h zrychlovala za 3,9 sekundy. Všechny M5 vážily oficiálně 1945 kg. Tato generace je tak vlastně historicky nejobéznější M5.

BMW M5 F90/G30

  • v prodeji od roku 2018
  • první M5 s pohonem 4×4 a klasickým automatem
  • kombi Touring zřejmě nebude
  • stejný motor dostane i kupé BMW M8
BMW M5 (2)
Jen málokteré auto se může pochlubit takovým rodokmenem jako BMW M5. Nová generace tak nesmí udělat ostudu
BMW M5 (1)
Nová M5 se od původního receptu příliš neliší. Má to být hlavně luxusní a jen tak mimochodem pekelně rychlý sedan

Současnou generaci vycházející z řady 5 G30 jsme si už představili, tak to vezmeme stručně. Opět má pod kapotou přeplňovaný osmiválec 4,4 l, ale jednotka S63B44 byla zásadně přepracována s cílem snížit tepelné a mechanické namáhání. A ano, myslelo se i na spotřebu a emise. Základní parametry znějí 600 koní a 750 Nm.

Doporučujeme: BMW M5 (G30) oficiálně – Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h

Nová M5 má také poprvé pohon všech kol a klasický automat s hydrodynamickým měničem. Čtyřkolka ale není klasický xDrive. Jedná se o systém, který jde na přání řidiče stiskem tlačítka rozpojit, takže lze i z nové M5 udělal driftovací speciál. Stabilizaci lze samozřejmě úplně vypnout.

Čtyřkolku odůvodňuje vedení automobilky hlavně tím, že konkurence ji nabízí také a tabulkově by pak čistá zadokolka ve sprintu zaostávala. I díky pohonu všech kol akceleruje nová M5 na 100 km/h za 3,4 s a na 200 km/h za 11,1 s. I přes přítomnost klasického automatu a čtyřkolky je nová M5 o 15 kg lehčí než předchůdce.