Převodovka eTwinsterX od GKN zlepší dojezd i dynamiku elektromobilů

  • GKN představuje nový typ pohonu pro elektromobily

  • Integruje dohromady elektromotor a dvoustupňovou převodovku

  • V sériové výrobě by se měl systém objevit příští rok na jaře

Současné elektromobily trpí na jeden zásadní problém a to je omezený dojezd v reálném provozu, zejména pokud chcete udržovat vyšší rychlost. Elektromotory také nejlépe pracují v určitém optimálním pásmu otáček a většina současných elektromobilů tudíž s rostoucí rychlostí přichází o svou velkou výhodu, tedy efektivní provoz.

Tento problém má řešit nový systém od společnosti GKN, který se jmenuje eTwinsterX. V principu jde o jednotku s integrovaným elektromotorem, převodovkou a diferenciálem, respektive systémem pro rozdělování točivého momentu. Něco podobného má vzadu například Focus RS nebo Insignia OPC, jen bez toho elektromotoru.

Doporučujeme: Elektrický srovnávací test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Systém od GKN je revoluční v tom, že využívá dvoustupňovou převodovku. Podle výrobce tak lze lépe využít potenciál elektromotoru k tomu, aby mělo auto lepší akceleraci z nízkých rychlostech a zároveň mohlo jet rychleji a úsporněji například po dálnici. Většina dnešních elektromobilů je omezena na 160 km/h právě kvůli neefektivní práci elektromotoru za touto hranicí.

Systém eTwinsterX lze montovat do různých aplikací, ať už do předokolek, zadokolek nebo plug-in hybridů jako asistenci spalovacímu motoru (který je nejčastěji umístěný vpředu). Jako bonus se k tomu přidává funkce vektorování točivého momentu na poháněné nápravě. GKN již jedná s velkými výrobci (BMW, Porsche…) na možných aplikacích. Testovací program by měl být hotový na jaře 2018 a následně by se měly první „twinstery“ objevit v produkčních autech. Také tato novinka byla oficiálně představena ve Frankfurtu.

Převodovka eTwinsterX od GKN zlepší dojezd i dynamiku elektromobilů
Ohodnoťte tento článek!
3.5 (70%) 4 hlas/ů

1 komentář

  1. Na rozdíl od autora článku se nedomnívám že by „většina dnešních elektromobilů byla omezena na 160 km/h právě kvůli neefektivní práci elektromotoru za touto hranicí.“ To omezení je především z důvodu tragicky nízké kapacity akumulátorů, které by výkonově náročnější provoz při vyšších rychlostech za pár minut vycucnul jak pralinku.
    Když elektrombilům chybí desítky až stovky procent kapacity, tak těch nepodstatných pár procent zvýšené efektivity díky dvoustupňovému převodu na tom nic moc nezachrání

PŘIDAT KOMENTÁŘ: