Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny

19.08.2017
5 nových názorů
Autor: Archiv MF
  • Přepočítáním povinného ručení každý rok lze ušetřit

  • Spousta lidí neví, jak správně smlouvu vypovědět a kdy

  • Motoristé často platí nesmyslně vysoké sumy za pojistky

  • Za jízdu bez povinného ručení hrozí pokuta až 40 000 korun

Naprostá většina majitelů aut vybírá zákonné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tzv. povinné ručení, především podle ceny. Už z definice je jasné, že se jedná o povinnost, takže lidé berou povinné ručení především jako nutné zlo. Mnozí mají dlouhodobě aktivní jednu smlouvu a prostě platí složenky, které jim každoročně (nebo v dohodnutých časových intervalech) chodí. A jsou nějak smířeni s tím, že každý rok zaplatí o trochu víc, i když jezdí bez nehod. My vám ale v tomto článku poradíme, jak povinné ručení změnit a dosáhnout nižší ceny.

Změna povinného ručení je nejsnazší po roce

Všimli jste si, že se povinné ručení každý rok zdražuje po malých částkách? I když jezdíte bez nehody, zpravidla vám přijde za rok složenka na vyšší částku. Tak to ale být nemusí, pokud se porozhlédnete po trhu a necháte si nabídnout lepší podmínky. Potřeba je hlídat si tzv. výročí smlouvy. Datum výročí najdete na své zelené kartě nebo samotné smlouvě.

Doporučujeme: Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny

„Ideálním obdobím pro ukončení smlouvy je roční výročí smlouvy. Termín výročí motoristé naleznou na své zelené kartě. Aby byla smlouva opravdu řádně ukončena, je potřeba dodat výpověď pojišťovně nejpozději šest týdnů před tímto výročím,“ vysvětluje Martin Šetek, spoluzakladatel projektu iPov bot, v tiskové zprávě. Pozor ale na to, aby vám nová smlouva platila od stejného dne, kdy stará smlouva skončí. Nesmí se stát, že pojedete s nepojištěným autem, byť by to měl být jediný den.

Aby byla smlouva opravdu řádně ukončena, je potřeba dodat výpověď pojišťovně nejpozději šest týdnů před tímto výročím,“ vysvětluje Šetek. Nestačí však mít v termínu podací razítko z pošty, výpověď musí být tou dobou již doručena pojišťovně.

Důvodem může být i změna podmínek nebo nespokojenost

V případě, že oznámíte pojistnou událost, ale nejste spokojení s tím, jak pojišťovna celou situaci řešila, máte právo smlouvu vypovědět. Takováto výpověď je opět vázána lhůtou, smlouvu musíte vypovědět nejpozději do tří měsíců od doby, kdy jste pojistnou událost oznámili. Pravidlo je však oboustranné. Počítejte s tím, že pokud máte za sebou několikátou nehodu, může se stát, že pojišťovna vypoví smlouvu vám.

Další možnou šanci, kdy vypovědět pojistnou smlouvu k povinnému ručení, máte v prvních dvou měsících nově uzavřeného pojištění. V tomto případě ani nejste povinni udávat důvod svého rozhodnutí. Nezapomínejte však na to, že každá výpověď musí být podána písemně.

Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku — Přežilo jich jen pár

Každá pojišťovna má ze zákona povinnost informovat klienta o všech změnách. Například o změně výše pojistného musí být zákazník informován minimálně dva měsíce před splatností starého pojistného období. Pokud dojde ke zdražení vašeho povinného ručení, můžete smlouvu ukončit do jednoho měsíce od chvíle, kdy vám pojišťovna tuto skutečnost oznámila. Výjimku v tomto případě tvoří změny v systému bonus/malus, protože nejsou považovány za legitimní důvod pro vypovězení smlouvy.

Cenu povinného ručení si nechte přepočítat každý rok

Motoristé by se o své aktivní smlouvy rozhodně měli zajímat. Vyplatí se nechat si povinné ručení každý rok přepočítat podle aktuálních nabídek. Pojišťovny totiž pravidelně mění různé balíčky, sazby a podobně, takže každý rok lze vyjednat výhodnější pojištění. Ať už za nižší cenu nebo třeba s rozšířenými asistenčními službami či vyšším limitem plnění.

Mění se ale i návyky řidičů, takže každý by měl mít vždy smlouvu nastavenou tak, aby odpovídala aktuálnímu nebo očekávanému používání vozu. Jezdíte najednou často za hranice? Vozíte pravidelně spolucestující? Přestěhovali jste se do rizikovější lokality? Vždy se vyplatí smlouvu upravit.

Nejlevnější povinné ručení neznamená nejlepší

Některé pojišťovny tlačí cenu dolů tím, že omezují například asistenční služby. Případně se jedná o smlouvy s velice nízkým limitním plněním. Pak hrozí, že pokud by někdo způsobil například vážnou nehodu kamionu nebo autobusu, ve kterém by se zranilo několik lidí, nemusel by pojišťovnou krytý limit vůbec stačit.

Nejlevnější pojištění s nejnižším limitem plnění bez asistenčních služeb, bez připojištění skel nebo bez dalších doplňkových připojištění se vyplatí skutečně jen tomu, kdo jezdí velmi málo po málo frekventovaných silnicích a krátké trasy.

Jezdíte málo? Chtějte sezónní pojistku

Řidičům kteří vyjíždejí jen občas a za hezkého počasí a v zimě třeba vůbec, by se spíše vyplatilo tzv. sezónní povinné ručení. Atraktivní je třeba pro motorkáře nebo majitele kabrioletů či obecně sezónních aut. Některé pojišťovny nabízejí speciální sezónní pojistku, kdy si sjednáte smlouvu sice na celý rok, takže nemusíte nosit složitě značky do depozitu, ale pojišťovna vám kryje ve sjednané výši jen vybrané měsíce.

Doporučujeme: Od Felicie po Octavii RS: 10 nejlepších ojetin značky Škoda

Teoreticky tak můžete jezdit bez rizika sankce i v ostatních „nepojištěných“ měsících, ale většina pojišťoven má pak pro takové případy stanovenou vysokou spoluúčast řidiče (mnohdy 90–95 %). Pokuta za nepojištěné auto vám tedy nehrozí, ale pokud způsobíte nehodu, pojišťovna ji v téměř celé výši hradit nebude.

Povinné ručení: Nutnost, bez které nesmíte vyjet

Bez povinného ručení nesmíte vůbec vyjet do provozu. Přestože nezpůsobíte nehodu, hrozí vám vysoké pokuty za jízdu s nepojištěným autem nebo motorkou. Už jen samotné nepředložení tzv. zelené karty policistovi při silniční kontrole lze pokutovat až do 3000 korun. Zelená karta je vlastně mezinárodně uznávaný doklad o sjednaném zákonném pojištění. Pokuta za provozování nepojištěného vozidla může být 5000 až 40 000 korun.

Povinné ručení ale nechrání jen poškozené, nýbrž i viníky nehod. I drobný ťukanec dnes může způsobit škodu mnoha desítek tisíc korun. Pokud jde o následky úrazů z nehod, může jít pojistné plnění i do výše několika milionů. Pokud tedy způsobíte vážnou nehodu nepojištěným autem, bude po vás následně celou škodu ve výši mnoha desítek nebo i stovek tisíc či dokonce milionů vymáhat Česká kancelář pojistitelů.

Mám štěstí, že se o všechny moje pojistky stará jeden pojišťovací poradce, který mi vždy zavolá a upozorní, že by bylo lepší přepočítat a změnit nastavení pojistky. Nedávno jsem měla problém s tím, že mi na parkovišti nacouval jeden řidič do mého auta. Nechtěl mi zaplatit škodu, a tak jsem se obrátila na advokátní kancelář zde, která obeznámila dotyčného řidiče, že způsobil škodu a kolik mi má zaplatit. Během jednoho měsíce mi škodu zaplatil a bylo hotovo.

Polaskovaval (neregistrovaný)
No, mně zrovna letos moje stará pojišťovna zdražila povinné ručení dost výrazně. Tolik se mi za něj ale teda moc platit nechtělo, zvlášť když s autem vyjíždím na silnici jen párkrát do týdne. Když jsem si hledala co s tím můžu dělat a jaké mám vůbec možnosti, tak se mi podařilo narazit na tento srovnávač https://www.porovnej24.cz/povinne-ruceni díky kterému jsem zjistila, že když přejdu k jiné pojišťovně, tak budu platit o dost méně. Nakonec jsem to tedy tak udělala a zatím spokojenost.
Vilém78 (neregistrovaný)
Zdálo se mi, že platím celkem vysoké povinné ručení, a tak jsem zkusil najít něco lepšího přes https://www.insiacare.cz/nejlevnejsi-povinne-ruceni-nejkvalitnejsi/ Byl jsem velmi mile překvapen, když jsem dostal nabídku, která byla jen za půlku toho, co jsem platil doposud.
mikeš (neregistrovaný)
V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut !!! Pokuta za provozování nepojištěného vozidla může být 5000 až 40 000 korun.Proč ty pokuty nevymáhají?Zjistit nepojištěné auto je dnes v IT době otázka sekund
Michal Litecký - Bruntál (neregistrovaný)
Článek o ničem!!! Určitě byl již několikrát publikován a jedná se o recyklát.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?