Povinná výbava v roce 2018: Zastaralá nařízení nedrží krok s dobou

  • Víte, co všechno musíte s sebou vozit v autě?

  • I v době diodových a laserových světel pořád musíte vozit náhradní žárovky

  • Pozor na expirační dobu lékárničky!

  • Kdo používá runflaty, nemusí mít zvedák ani klíč na kola a rezervu

  • Náhradní kolo lze zastoupit i opravnou sadou

V době, kdy si na novém autě svépomocí neopravíme dříve zcela triviální závadu, musíme stále dodržovat zákon, který nás nutí s sebou v autě vozit věci, s nimiž si mnoho řidičů neví rady. Nicméně liteře zákona je potřeba vyhovět, pokud nechceme dávat policii při silniční kontrole zbytečnou munici k pokutě.

Doporučujeme: Alkohol a agresivita jsou za volantem nejrizikovější, říká průzkum. Policie to vidí jinak

Osobní automobil musí mít v povinné výbavě dle zákona následující položky:

  • náhradní elektrické pojistky, po jedné od každého užitého druhu, pokud jsou v elektrické instalaci používány

Co to znamená? Mnoho řidičů a řidiček pravděpodobně ani neví, kde je pojistná skříň ve voze umístěna, natož aby svépomocí prováděli kontrolu a výměnu potřebných pojistek. Asi nikdo nebude zjišťovat, jaké pojistky jeho auto používá, takže místo procházení návodu k obsluze postačí na benzínce zakoupit univerzální sadu. Stejně jako 99,9 % řidičů před vámi ji odhodíte do přihrádky v palubní desce a v životě si na ni už nevzpomenete.

  • po jedné náhradní žárovce (výměnného zdroje světla s výjimkou výbojek) od každého druhu užívaného v zařízeních k vnějšímu osvětlení a ke světelné signalizaci a nářadí nutné k jejich výměně, s výjimkou zvláštního světelného výstražného zařízení

Divili jsme se, proč například u testovacích vozů BMW s tzv. laserovými předními světly nacházíme v zavazadlovém prostoru sadu náhradních žárovek. Ale bez nich by auto zákonu nevyhovělo.

zarovka
Máte třeba nové Porsche 911 s diodovými světly? Nevadí, stejně s sebou musíte vozit sadu náhradních žárovek, protože tak je to přece správné

Takže i když si na moderním autě s diodovými světly nevyměníte svépomocí nic, stejně musíte krabičku se žárovkami vozit. Zákonodárce zaspal a zařadil prozatím jen výjimku pro xenonové výbojky. Ty si totiž také svépomocí nevyměníte, to smí jen odborný servis. Takže třeba se někdy v roce 2078 dočkáme i výjimky pro diodová a laserová světla.

  • příruční zvedák o nosnosti rovnající se alespoň největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu nejvíce zatížené nápravy vozidla nebo jízdní soupravy nebo rovnající se hmotnosti zvedané části vozidla z největší technicky přípustné hmotnosti vozidla při zvedání této části způsobem stanoveným výrobcem pro použití zvedáku
  • klíč na matice (šrouby) kol vozidla
  • náhradní kolo (ráfek s pneumatikou), které je dostatečně upevněno v držáku zajišťujícím, že síla při snímání kola z držáku nebo vkládání do držáku nepřesáhne 490 N; v případě, kdy je na vozidle použito více rozměrů kol, musí být náhradní kolo použitelné pro všechny tyto rozměry nebo musí být vozidlo vybaveno náhradními koly pro všechny rozměry

V zákoně se ale píše, že tato povinnost se nevztahuje na vozidla, která mají opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik nebo u vozidel kategorií M1 a N1 s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí, a dále na městské autobusy, zásahové požární automobily a komunální vozidla, která jsou provozována na omezeném území v operativním dosahu servisních služeb svého provozovatele.

Doporučujeme: Vše, co byste měli jako řidiči vědět o alkoholu a dechové zkoušce

Přeloženo do lidské řeči to znamená, že pokud je osobní auto vybaveno pneumatikami runflat, které umožňují nouzové dojetí, nemusí mít nejen rezervu, dojezdové kolo nebo lepící sadu, ale ani zvedák a klíč na kola. Rezervu, zvedák a klíč nepotřebujete vozit ani tehdy, pokud máte schválenou opravnou sadu (kompresor a sprej pro zacelení defektu).

  • autolékárnička

Autolékárničku nemusí mít jen řidič mopedu, motokola nebo cyklista, takže i na klasické motorce musíte lékárničku vozit. Samozřejmě nesmí chybět v autě, nákladním vozidle, dodávce či autobusu. Co přesně musí lékárnička obsahovat a jaké jsou další s ní spojené povinnosti, tomu jsme se věnovali v samostatném článku: Autolékárnička v roce 2018: Co všechno musí obsahovat a jak často se musí měnit?

  • výstražný trojúhelník

Pro vyznačení nouzového stání vozidla na pozemní komunikaci musí být motorová vozidla vybavena přenosným výstražným trojúhelníkem homologovaným podle předpisu EHK č. 27.

A jak se vlastně trojúhelník používá? Probíralo se to v autoškole, ale asi to moc lidí neví, když trojúhelník nepoužívají vůbec nebo jen udělají tři kroky od auta a položí ho na dálnici kousek od vozu. Výstražný trojúhelník se umisťuje na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 m, na dálnici nejméně 100 m za vozidlem; v obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší.

Doporučujeme: Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně

Tak praví zákon. Vzhledem k reakčním dobám při vyšší rychlosti (na dálnici ujede auto při rychlosti 144 km/h za sekundu 40 metrů) a povaze některých komunikací by nebylo od věci umístit výstražný trojúhelník ještě dál. Samozřejmě spolu s výstražným trojúhelníkem je nutné zapnout i varovné blinkry, pokud to stav auta umožňuje.

  • reflexní vesta

Za reflexní vestu se nepovažuje jakýkoli oděv s reflexními prvky, ale pouze schválené vybavení. Řidič by si měl reflexní vestu obléknout vždy, pokud se za snížené viditelnosti nebo mimo zastavěné oblasti a vyznačená parkoviště chce pohybovat okolo vozidla na vozovce, nejčastěji z důvodu poruchy nebo nehody. Reflexní vesta by měla být umístněna v dosahu řidiče.

Povinná výbava v roce 2018: Zastaralá nařízení nedrží krok s dobou
Ohodnoťte tento článek!
4.04 (80.79%) 331 hlas/ů

37 KOMENTÁŘE

  1. Lidi ztrácejí pud sebezáchovy a jsou to ignoranti zákona a pravidel slušného chování. Hlavně že mají řidičák a to ostatní je už nezajímá. Pak když někoho srazí,zraní nebo zabijou tak si ani neuvědomují že něco porušili.

  2. „Máte třeba nové Porsche 911 s diodovými světly? Nevadí, stejně s sebou musíte vozit sadu náhradních žárovek, protože tak je to přece správné“

    Ano, je to správné, jak píšete výše: musíte mít sadu žárovek či výměnného zdroje světla s výjimkou výbojek. Takže jste buď neandrtálec a nebo vážně neumíte číst? Kde je napsáno že pro LED světla máte mít k dispozici v autě žárovku H4 nebo např H7? Pokud je diodové světlo výměnné a je to tedy v možnostech řidiče, tak musí mít LED světlo ve vozidle, když to nejde(musí obstarat servis), tak není
    důvod vozit žárovku(H4,H7 apod) kterou nemáte ve vozidle instalovanou. To vám opravdu zákon ani vyhláška nepřikazuje.

    Elektrické pojistky? 99,9 procenta neví kde je pojistná skříň? Promiňte, ale takový člověk ať raději neřídí. Chápu, že realita taková je, ale proto denně potkáváme vozidla kterým nesvítí nějaké světlo a většinou tím neohrožují jen sebe , ale hlavně ostatní účastníky silničního provozu. Od toho jsme každý byli v autoškole abychom se to naučili.

    Raději napište článek o tom jak si mají dotyčné osoby najít třeba pojistky, aby si tedy autoškolu připomněli. Zbytečné hanit zákony, každý umí pomlouvat práci druhého a nejlépe něco co je zavedeno do praxe.
    A místo toho abyste zde čtenáře vedli k samostatnosti, tak je s „ptákovinou“ chcete posílat do servisu, ach jo, spějeme asi zpět k neandrtálcům 🙁

    • Nemějte mi to, prosím, za zlé, jsem jen starý blbec, který se za automechanika vyučil v roce 1972 a tak se Vás zeptám, zda byste mne nenaučil vyměnit pojistky na Škodě Fábii, nevím které schéma v té knížečce je platné a na dvířkách pojistkové skříňky to také nesedí. Je fakt, že ten chlapec v servisu jen někam šáhl, zas to někam zastrčil a blinker fungoval, ale neměl čas mi něco vysvětlit ( to víte čas jsou peníze a za 50,-kč se toho moc nedovíte).

    • A k tomu všemu začít něco dělat s autoškolami…je to jen díra na peníze a pak se dívíme co na silnici jezdí. Čest vyjímkám.

    • Ono je to asi různý. Když to auto bude moje, tak se s ním seznámím, prostuduju si manuál a pojistky najdu a podobně, ale když mi někdo, třeba v práci, na rychlo svěří nějaké jiné auto, tak asi taky nebudu honem vědět.

    • Pane, máme tady 21 století.
      Řešíte žárovky, OK. Běžný automobil Octavia, výměna žárovky se provádí s vysunutím světlometu, OK, řidič se může naučit podle vaší velmi chytré rady. V manuálu je psáno, že po takovém vyjmutí světlometu se musí provést seřízení geometrie světel. Takže podle vás by měl řidič asi vozit v kufru stroboskopický hranol a provést si seřízení světel.
      Děláte tady chytrého s opravdu hloupými názory.
      Prostě vyhlášky a nařízení k povinné výbavě zaspali dobu o 20 let.
      A pojistky – spousta automobilů má pojistky už moderní konstrukce, vypadají jako malá relátka – nepoznáte pohledem, že je poškozená pojistka. Opět diagnostika.
      Takže neandrtálec budete vy, vítejte v 21 století.

    • MYSLÍM,ŽE NENÍ POVINNOSTI ŘIDIČE VOZIDLA VĚDĚT KDE JSOU V AUTĚ POJISTKY. VÝMĚNA ŽÁROVKY NENÍ JEDNODUCHÁ. NA TO JSOU SERVISY,UŽ NEJEZDÍME VE STARÝCH 100,120 A MOSKVIČÍCH ,KDE SE VŠE DALO OPRAVIT“DRÁTEM“ !

  3. Tak vesta a trojúhelník svoji logiku mají a je správné, že jsou v povinné výbavě a že se jakžtakž používají, radši trošku blbě než vůbec.

    Ale u těch ostatních věcí je jasné, že co úředník to debil, co poslanec a senátor, to ještě větší debil. Ale na debilech je postaveno fungování státu, normální člověk se tam samozřejmě mezi ně nemá šanci dostat, jedná se o rodinné a neprací zdegenerované, tudíž plně debilní, klany.

  4. Zákony a předpisy dělaj idioti kteří to nemai v palici srovnaný a logický myšlení jim nic neříká a vymejšlej jenom kolikrát nelogické nesmysli.

    • Já ten hasičák po zkušenostech vozím (díky přiblblému mechanikovi mi chytila elektroinstalace na starším Volvu,kterou ten genius upevnil na blok motoru).Ale co odmítám vozit a kolem dokola kupovat,to jsou stále nové a nové lékárničky.Nebudu dělat vola nějaké mafii poslanců s výrobci,když znám citát renomovaného šéfa záchranky „úlohou řidiče je zastavit krvácení a to může udělat posr…. i podolkem od košile.Naší úlohou je se pak postarat o to ostatní“.

  5. Pro Nespokojený čtenář:

    Chcete říct, že pokud mám přední diodová světla, mám si koupit v servisu a v autě vozit celou náhradní lampu v řádech tisíců korun? A to ještě jak levou, tak pravou? To snad nemyslíte vážně?

    Zákonodárci v téhle zemi už od roku 1989 předvádí, jak je raději zajímají jejich poslanacké platy a královské náhrady na cokoliv, vymýšlí jaké velikosti kuřáren by instalovali do restaurací, když jsou sami kuřáci a především aby se při každých volbách dostali za každou cenu znovu do sněmovny. Poslanec Marek Benda je toho zářným příkladem, že!?

    • mám pocit že diodové lampy si sám na silnici s normálním nářadím nevyměníte, nebo ano ? Pokud si je nejste schopen vyměnit a policisty o tom přesvědčíte, vozit je nemusíte.

      • Já na to u světel jdu tak,že jim oznámím holou pravdu – že to neumím (jeden čas jsem měl Rovera 416 a tam se musela demontovat část čalounění v kufru,abyste se dostali k zadním žárovkám,výměna předních žárovek byl horor i pro mechanika) ,protože nejsem automechanik a požádám je,jestli by mi s tím mohli pomoct,že náhradní žárovku mám.Ve 100% buď pomohli nebo mě ( bylo to ovšem ve dne ) pustili dál bez kecání a žebrání o pokutu.Asi jsem měl štěstí.
        A lékárničku mi kontrolovala jakási důležitá baba z Červeného kříže při silniční kontrole ještě za socíku.

  6. Když už nabádáte ke správnému chápaní, pak v odstavci o používání výstražného trojúhelníku mělo taky zaznít jeho umístění na zádi vlečeného vozidla podle § 34 zákona 361 sb. Za svou dlouholetou praxi jsem se s tím setkal snad jen dvakrát, zato spousta vlečených prostě bliká výstražnými světly a je jim jedno, že řidič za nimi nemůže tušit kam tahle souprava zatočí!!!

    • To máte pravdu, já jsem se to dozvěděl kdysi v jednom motočasopise, ale oficiálně se nikdo nic nezmínil. To nic přeci neznalost zákona neomlouvá. Kdejaký canc máme 100 x za večer ve všech pořadech, krásný film tím dokáží znechutit, ale podstatnou věc tam nedají snad ani jednou natoš aby to několikrát zopakovali (ví se, máme dávat znamení o změně směru před každým cyklistou ( i když jede na kraji a my vlastně směr jízdy neměníme- netýká se jízdy v pruhu pro cyklisty)?

  7. proc bi na babete nestacila ciklisticka prilba kdyt kolo jede kolikrat rychleji kord skopce a vlete se parit vhelme

  8. Dnes mě na STK strhali folie na oknech . O pět procent neodpovídaly 70 ti % normě . Skla lepí tak, že je motorky ve dveřích nestáhnou. Budu muset do servisu nechat rozebrat oboje dveře. Při evidenčce to nevadilo, při první STK také ne . Až teď. Nechtěl po mě povinnou výbavu vestu , lékárnu, nic nechtěl, jen folie . Zákonodárce , debil kterému není v této zemi rovného, se s policajtem ožral a vyhlásil hon na čarodějnice . Jen proto aby státní výběrčí daní viděli kdo v autě sedí. Stejně dementní zákon jako ten, že pokud cyklista spadne má se jít na nejbližší služebnu prásknout a vzít si peněženku . A tyto zhovadilce tam znovu a znovu volíme .

    • To víte,pokud je ve funkci ministra bývalý zelinář z Plzně,tak co byste chtěl.Nevolil jste náhodou v předminulých volbách ČSSD ? Pak by Vás to nemělo rozhodit.Prej teď bude líp (to jsem zvědavej,kdy).

  9. Pokud je v dosahu 50 m za vozidlem zatáčka pochopil bych dát na tu vdalenost trojuhelnik aby řidič včas zareagoval a zpomalil, kdyz jsem ale na rovný silnici tak k čemu ten trojúhelník kdyz z dálky je vidět že vozidlo je na krajnici s vystraznejma? Čím dál dám trojúhelník ale právě za tu zatáčku, třeba mě sice nikdo nesmete ale ukradne mi ho někdo, já vím tom nebudu vědět a kluci v modrým mě za to zpucujou při nejmenším.

    • Když si dáte trojúhelník na doporučenou vzdálenost,už se pro něj nemusíte vracet.Lidi u nás potřebují všechno (zkušenost).

  10. „Na dálnici při rychlosti 144 km/h ujede auto za sekundu 40 m…“ – ona je někde u nás povolená vyšší rychlost než 130 km/h? Pokud autor článku mluví o liteře zákona, měl by ten zákon sám asi znát a ne plácat, co ho napadne. 😀

  11. Třeba na mondeu 2007 přední žárovku na silnici nevyměním. A spousta řidičů u jiných aut taky nemají šanci. Je to na dílnu a dlší dobu.

  12. Tak zrovna v dnesnich autech jsou pojistky jeste duleziteji nez kdy driv.
    Jestli ridic nevi, kde ma pojistkovou skrinku, tak ji najde, az ji bude potrebovat.
    A kdyz ne, tak ani to neni chyba zakona.
    U dnesnich aut to chce mit pojistek radeji 2x vice nez u drivejsich aut.
    Tady se pan Zak moc nestrefil-

PŘIDAT KOMENTÁŘ: