Potřebujete řešení na dopravní zácpy? Zkuste létací auto Pal-V Liberty

  • Pal-V Liberty je moderní létající tříkolka

  • Principálně se jedná o vírník

  • První stroje dostanou zákazníci už příští rok

  • Na základní model potřebujete přibližně osm milionů

S problémem, jak skloubit výhody automobilu a letadla, se potýkali vynálezci a konstruktéři už od počátku minulého století, kdy se začal automobilismus s leteckou dopravou rozmáhat. Ovšem reálně létající auto vznikalo jen velmi obtížně. Velkou překážkou je byrokracie, respektive pravidla omezující provoz na zemi i ve vzduchu. A také dostupnost technologií.

Posledních několik let se ale setkáváme se stále větším počtem „létajících aut“ nové generace, které mohou těžit především z moderní avioniky a lehkých materiálů. Jedním takovým je třeba slovenský AeroMobil 3.0 nebo také projekt Pal-V Liberty, který se ze stádia prototypu právě přesunul do předprodukční fáze.

Pal-V Liberty nyní přijímá objednávky na modely Pioneer a Sport. První kusy chce dodat zákazníkům už v roce 2018. Principiálně se nejedná o letadlo nebo vrtulník, ale o vírník. Někdy se používá také mezinárodní termín autogyro. Stroj nemá křídla, ale rotující nosné plochy. Ty ovšem na rozdíl od vrtulníku neroztáčí motor, nýbrž vzduch. Vírník pak směrem dopředu pohání tlačná vrtule.

Doporučujeme: Galerie 15 sportovních aut ze socialistických zemí

Na silnici se 664 kg těžký stroj chová jako tříkolka s mechanicky nakláněným podvozkem. S motorem o výkonu 74 kW (100 koní) akceleruje Pal-V Liberty na 100 km/h za devět sekund, dosahuje nejvyšší rychlosti 160 km/h a má spotřebu 7,6 litru na 100 km. Reálný dojezd může být až 1315 km.

Ve vzduchu motor podává výkon 147 kW (200 k), což stačí k nejvyšší rychlosti 180 km/h. Ekonomická cestovní rychlost je ale 140 km/h. Užitečné zatížení činí 246 kg, stroj odveze dva lidi. Má dostup 3500 m a i když se v ideálních podmínkách vznese už po 180 metrech, podle normy potřebuje plně naložený stroj ke startu aspoň 330 metrů. K přistání mu ale stačí plocha dlouhá 30 metrů. Spotřeba paliva ve vzduchu je 26 litrů na hodinu a plně zatížený Pal-V Liberty má dolet 400 km s tím, že mu ještě zůstane palivo na dojezd 100 až 150 km po silnici.

Společnost chce prozatím vyrobit 90 kusů modelu Pioneer Edition, který stojí 499 000 eur (13,5 milionu korun). Výbava je ale velmi bohatá a nechybí zdvojené ovládání ani kompletně digitální přístrojový panel. Verze Sport je jednodušší a vyjde na 299 000 eur (8,1 milionu korun). Na provoz stroje Pal-V Liberty musíte mít v našich podmínkách řidičský průkaz a průkaz pilota ultralehkých vírníků. Výhodou je, že k přistání a startu nepotřebujete oficiální letištní plochu.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: