Jak postupovat při přepisu a odhlášení vozidla

  • Prodávající je odpovědný za to, že se auto převede na nového majitele

  • K trvalému vyřazení vozidla z registru ho musíte ekologicky zlikvidovat

  • Vůz je možné vyřadit i dočasně, ale zvažte, jestli to má smysl

Prodáváte auto, nebo přišel čas jeho ekologické likvidace? Nejde jen hodit vůz ze skály, nechat ho stát v kopřivách nebo odevzdat klíčky novému majiteli a zamávat mu na cestu. Ve stručném návodu popíšeme, co je zapotřebí udělat, aby převod auta proběhl hladce.

Prodej vozidla

Asi nejčastějším důvodem odhlášení, respektive změny vlastníka vozidla, je jeho prodej. Pravděpodobně už víte, že byl zrušen institut tzv. polopřevodu, kdy jste šli prostě vozidlo odhlásit, poslali novému majiteli doklady a ten si ho přihlásil na sebe. Nyní se rovnou vozidlo přepisuje na nového majitele.

Na vás jako prodávajícího tím je vystaven tlak, protože zodpovídáte za to, že se vůz převede na nového majitele do 10 dnů od podpisu kupní smlouvy. Pro klid na duši je tedy lepší změnu vlastníka zařídit. Co na to ale budete potřebovat?

Doporučujeme: Jak postupovat při dopravní nehodě – a co raději nedělat

Předně mějte podepsanou kupní smlouvu. Nechte si také od kupujícího vystavit úředně ověřenou plnou moc na úkony související s převodem vozidla. Většinou vám orazítkují i blanketní plnou moc, kdybyste posílali na úřad někoho jiného, ale nespoléhejte na to. Zejména po zavíracích hodinách s tím mohou být problémy, takže plánujte tak, ať stihnete aspoň poštu nebo nějaký checkpoint.

Dále potřebujete velký i malý technický průkaz, osobní doklady (pas nebo občanku) a hlavně platný protokol o evidenční kontrole. Kupující také musí mít platné zákonné pojištění odpovědnosti, tedy tzv. povinné ručení. Většinou stačí kopie zelené karty.

Samozřejmě lze postupovat i tak, že pověříte třetí stranu. Ta jen potřebuje plnou moc od kupujícího a prodávajícího, nebo při prodeji předáte kupujícímu ověřenou plnou moc s tím, že si převod zařídí sám.

Na úřadě obce s rozšířenou působností (už to jde na jakémkoli, nikoliv jen v místě bydliště) je potřeba vyplnit odpovídající formulář pro přihlášení vozidla na nového majitele. K tomu přiložte doklady a registrační značky. Je-li novým vlastníkem právnická osoba, musí přiložit výpis z obchodního rejstříku, který nesmí být starší než jeden rok. Dále musí prokázat, že má právo jednat za tuto právnickou osobu (jednatel společnosti nemusí).

Dlouhodobé odstavení vozidla

Co ale dělat, když auto nechcete prodávat, ale jen s ním nechcete jezdit, například provádíte renovaci nebo velkou úpravu? Máte dvě možnosti. Jednou je dál platit povinné ručení a vozidlo oficiálně provozovat. V tomto případě je nejlepší vybrat takovou pojišťovnu, které umožňuje zařídit si tzv. sezónní pojistku. Platíte tak jen vybrané měsíce, ale vozidlo máte pojištěné oficiálně celý rok, takže můžete jezdit. Nemusíte nikam nosit značky, ale pozor na jednu věc: pokud byste způsobili nehodu v nepojištěných měsících, většina pojišťoven po vás bude chtít 90% nebo i vyšší spoluúčast.

Doporučujeme: Dovoz a přihlášení veterána – Co potřebujete, jak složité to je a kolik zaplatíte?

Další možností je dočasné vyřazení vozidla, které se provádí uložením registračních značek a osvědčení o registraci vozidla (malého technického průkazu) do depozitu na registru vozidel. Jde to maximálně na dobu jednoho roku s tím, že lze pak zažádat o půlroční prodloužení. Pak už ale musíte uvést vozidlo do provozu nebo předložit doklad o jeho ekologické likvidaci.

Pro ukončení režimu tzv. dočasného vyřazení vozidla musíte předložit spolu se žádostí o ukončení režimu dočasného vyřazení vozidla také velký technický průkaz, doklady vlastníka vozidla i platný doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (zelenou kartu). Nesmíte zapomenout ani na protokol o platné technické prohlídce.

Likvidace vozidla

Pokud jste dospěli k závěru, že váš vrak už nikdo nechce, je potřeba auto oficiálně zlikvidovat. Insitut se jmenuje trvalé vyřazení vozidla z registru a bez řádné ekologické likvidace není možný. Ekologickou likdvidaci provede pouze schválený subjekt, jejichž seznam je třeba na stránkách ministerstva životního prostředí.

Ten vám vlastně vrátí jen registrační značky a vystaví protokol o ekologické likvidaci. S velkým technickým průkazem, registračními značkami, potvrzením o provedení ekologické likvidace a vyplněným potřebným formulářem si pak jen na úřadě obce s rozšířenou působností vystojíte frontu a úředník vozidlo vyřadí z evidence. Proces je nevratný. Vy pak jen zrušíte povinné ručení a už o svém autě nikdy neuslyšíte.

Jak postupovat při přepisu a odhlášení vozidla
Ohodnoťte tento článek!
2.55 (50.91%) 22 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. tak tady jsou min. 2 absolutní bláboly :

    1) pokud máte „sezonní pojištění“, nesmíte mimo tuto sezonu s vozidlem jezdit, a pokud vás lapnou poliši, je to za 5.000,- a spoustu bodů !!!! Mimo to riziko při nehodě : zaplatíte VŠECHNO !!!!

    b) při ukončení dočasného vyřazení NEMUSÍTE MÍT PLATNOU TK !!!!!

    A pak spoléhejte na „odborníky “ !!!!!

    • Než něco napíšete tak si o tom prvně něco zjistěte, neboť blábol je váš bod 1 kromě toho že při případné nehodě zaplatíte všechno. Mám sezonně pojištěná dvě auta (cabrio,veterán) a je to přesně jak je to v článku. Jak je to teď s platnosti TK při vyzvedávani z depozitu nevím, protože přesně z toho důvodu raději platim ořezanou sezonní pojistku než abych byl u veterána tlačenej časem že ho musím stihnout udělat nez skončí depozit.

  2. „Nechte si také od kupujícího vystavit úředně ověřenou plnou moc na úkony související s převodem vozidla. Většinou vám orazítkují i blanketní plnou moc, kdybyste posílali na úřad někoho jiného, ale nespoléhejte na to. Zejména po zavíracích hodinách s tím mohou být problémy, takže plánujte tak, ať stihnete aspoň poštu nebo nějaký checkpoint.“

    Tím chtěl autor říci co? Zásadní je, aby zmocnitel před úředníkem podepsal či uznal za vlastní podpis na „nějakém papíru“. Pak si tam mohu dopsat co chci, v rámci úředního ověření se obsah listiny nijak nezkoumá. A po zavíracích hodinách budou s ověřením problémy určitě, a to bez ohledu na to, kdo bere u zamčené pošty za kliku:-).

  3. Uvedu příklad: Mám osobní automobil a normálně jej používám. Nastane čas a situace, kdy nemůžu, nebo nechci auto provozovat a tedy za něj ani platit tzv. povinné ručení. (Auto jsem zaparkoval do stodoly na chalupě – tedy nestojí, ani neparkuje na pozemní, ani jiné komunikaci, na chodníku, lesní, či polní cestě, na horské pěšině, na zimním stadionu, nebo jiné zamrzlé ploše, na letišti a ještě bych asi vymyslel nějaké další místo – veřejné) – tedy nemůžu se s ním dopustit žádného přestupku, karambolu, nebo nehody. Stojí na soukromém pozemku, v zastřešené stodole a možným „hnidopichům“ uvedu, že jsem z něj „pro jistotu“ vypustil provozní kapaliny. Teď mi někdo uveďte jediný LOGICKÝ a ROZUMNÝ důvod, proč bych měl v tu chvíli platit povinné ručení. Návrhy značky do depozitu neberu, protože – když mi během doby „uložení“ RZ skončí technická prohlídka, tak jak ty značky dostanu zpátky ??? Znamenalo by to – objednat si odtahovku, naložit na ní auto, dojet s ním na STK, tam udělat evidenční prohlídku, technickou na měsíc, protože nemám značky a velký TP. Tu odtahovku a ztracený čas mi zaplatí kdo ??? Když vezmu do úvahy, že STK jsou poměrně dostupné a že to k ní mám z oné chalupy cca 15 – 20 km, (na tu chalupu se musím dostat (ideálně v prac. den, protože ne všechny stanice jsou v provozu i v sobotu) – to znamená den dovolené, náklady na cestu a zaplatit odtahovku. Ta když ke mě pojede, tak to rovněž bude chtít zaplatit. S čekáním a pojížděním řekněme 1000,- – 1500,- kč. Kdo mi to proplatí ??? Jak mě tedy někdo může nutit k tomu, abych „využil“ institut DEPOZIT ??? Tady opět někdo nepřemýšlel, nebo nepřemýšlel do důsledků. A nebo, že by „někdo“ přemýšlel tak intenzivně, až vymyslel další „malou domů“ a další způsob jak oškubat řidiče a majitele aut v téhle zemi ?????

PŘIDAT KOMENTÁŘ: