• Po Audi SQ7 jsme změřili reálný výkon stejného motoru použitého v Porsche Panamera 4S Diesel 

  • Obě jednotky se ale liší systémem přeplňování. Panamera nemá elektrický kompresor 

  • Absence elektrického kompresoru se projeví zejména na nástupu točivého momentu v nízkých otáčkách  

Před pár měsíci jsme testovali Audi SQ7, které nás absolutně dostalo. Jednak svým chováním na silnici, ale také výsledky, jaké předvedlo při měření výkonu osmiválcového vznětového motoru ve zkušebně společnosti Dieselpower.

Doporučujeme: Změřili jsme Audi SQ7 TDI na brzdě. Předvedlo monstrózní výkon

Minulý týden zaparkovalo v naší redakci Porsche Panamera 4S Diesel. Aktuální generace používá v základu identický osmiválec, ale na rozdíl od Audi nemá elektrický kompresor. Vyrazili jsme proto znovu do té stejné zkušebny, kde jsme zjišťovali, jak se projeví absence této technické novinky v praxi.

Oba používají téměř stejné motory 

Audi SQ7 i Porsche Panamera 4S Diesel používají téměř identické motory. Jde o vznětový přeplňovaný osmiválec, přičemž ten má v obou případech objem 3956 cm3, vrtání 83 mm, zdvih 91,4 mm i dvě turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek. Porsche i Audi také používají systém se dvěma profily vačky pro každý ventil, který tak na straně výfuku ovládá turbodmychadla.

_DSC1092
Po Audi SQ7 jsme vyrazili změřit výkon také nové generaci Porsche Panamera 4S Diesel. Ta má sice téměř stejný motor, ale musí se obejít bez elektrického kompresoru. Jak se tento fakt projeví v praxi?

Od každého z výfukových ventilů vede oddělený proud výfuku k jednomu z turbodmychadel. Do 2200 ot./min je jeden ze dvou výfukových ventilů u každého válce uzavřen a tudíž pracuje pouze jedno turbo. Právě zde se také nejvíce projevuje přítomnost/absence elektrického kompresoru. Ten při rozjezdu z klidu naplno pracuje zhruba do 1300 ot./min. Následně zůstane v provozu pouze klasické turbodmychadlo.

To pracuje zhruba do 2200 ot./min, kdy se začne otevírat druhý výfukový ventil a tím se začne připojovat druhé turbo. Od 2700 ot./min už naftový osmiválec využívá obě turbodmychadla až do nejvyšších otáček. Práci čtyřilitrového vznětového osmiválce krásně ukazuje přiložené video prezentující SQ7. Když si odmyslíte elektrický kompresor, v podstatě se díváte na způsob přeplňování u Panamery.

Otázkou tedy zůstává, co přesně se stane, když z motoru použitého u Audi SQ7 sundáme elektrický kompresor a využijeme pouze dvojici turbodmychadel.

Nástup Audi SQ7 je neskutečný 

Elektrický kompresor má za úkol vylepšovat odezvu na plyn, nicméně měření výkonu probíhá podobně, jako kdybyste se s autem rozjížděli na plný plyn od volnoběžných otáček. A z výše uvedeného vyplývá, že v takovém režimu se zapojí elektrický kompresor pouze v nejnižších otáčkách. Nástup točivého momentu by tedy měl být u Audi SQ7 lepší. A také je.

Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI: Superdiesel

Níže si můžete prohlédnout graf, který ukazuje průběh výkonu a točivého momentu Audi SQ7 (hnědá a zelená křivka) a nové Panamery (modrá a červená křivka). Jak je vidět, nástup točivého momentu je u německého SUV vážně masivní. Tam, kde Panamera začíná, už Audi vykazuje 600 Nm.

panamera_brzda_porovnani
Porovnání naměřených průběhů u Porsche Panamera (modrá a červená křivka) a Audi SQ7 (hnědá a zelená křivka). Přítomnost elektrického kompresoru se projeví v masivnějším nástupu točivého momentu při nejnižších otáčkách

Porsche Panamera 4S Diesel je nehorázně rychlý stroj. Teprve nedávná zkušenost s touto novinkou nám ale naplno ukázala, jak neuvěřitelně silný motor pracuje pod kapotou SQ7 a jak skoro až strašidelný nástup tahle jednotka podpořená elektrickým kompresorem má. Mimochodem, výrazný propad kolem hranice 2500 ot./min přesně odpovídá momentu, kdy motor připojuje druhé turbo.

Ani Panamera nezklamala 

Oficiální tabulky slibují v případě Porsche Panamera 4S Diesel maximální výkon 310 kW (422 k) dostupný od 3500 do 5000 ot./min. Vrchol točivého momentu 850 Nm by měl být k dispozici v rozmezí 1000 až 3250 ot./min. Naměřené výsledky jsou o něco vyšší.

Doporučujeme: Mazda6 Wagon G 192 AT v ročním testu — Měření výkonu na brzdě

Na brzdě vykázalo testované Porsche nejvyšší výkon 432 koní při 3840 ot./min, respektive vrchol točivého momentu 891 Nm při 2050 ot/min. Potud je tedy vše v pořádku. Jediné, co úplně neodpovídá oficiálním tabulkám, jsou rozsahy slibovaných vrcholů. Jak se ostatně můžete přesvědčit níže v grafu.

panamera_brzda
Oproti Audi má osmiválec v Porsche hladší průběhy, přestože také zde je patrný kolem 2500 ot./min menší propad. Naměřená maxima jsou vyšší než ta udávaná

Přesné měření a porovnání v grafu naznačuje, že motor Audi SQ7 nabízí něco podstatného navíc, ale mohu vás ujistit, že na silnici byste to nepoznali. Minimálně pokud se budeme bavit o dynamice. Během testu SQ7 vykázalo toto SUV při dynamických zkouškách akceleraci z nuly na 100 km/h za 4,84 s, Panamera 4S Diesel potřebovala ke stejné akceleraci pouze 4,3 s.

A to byla zima, mokro a vůz měl samozřejmě zimní pneumatiky(!), zatímco dříve testované Audi se těšilo ideálnímu počasí. Výhodou obecně by měly být reakce na plyn, ale Panamera je natolik dynamický vůz, že si tuto věc takhle s odstupem (SQ7 jsme testovali v říjnu) netroufám hodnotit.

Bylo by zajímavé zjistit, z jakého konkrétního důvodu Porsche systém s elektrickým kompresorem do Panamery nenasadilo. Z oficiálních zdrojů jsme zatím na náš dotaz odpověď nedostali. Hned jak dorazí (pokud dorazí), rádi se o tyto informace podělíme.

2 KOMENTÁŘE

PŘIDAT KOMENTÁŘ: