Plug-in hybridy mají v reálném provozu dvakrát horší spotřebu, zjistil ADAC

19.01.2017
1 nový názor
Autor: Redakce

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Klikněte na galerii pro větší zobrazení

  • Německý ADAC zjišťoval skutečnou spotřebu plug-in hybridů

  • Nejlepší má „jen“ o 71 % horší spotřebu, nejhorší o 121 %

  • ADAC měří dle cyklu WLTP a také podle vlastní metodiky

  • I tak jsou výsledky plug-in hybridů lepší než u konvenčních aut

Přemýšleli jste někdy nad tím, jakou vlastně mají spotřebu plug-in hybridy v reálném provozu? Německý autoklub ADAC podrobil čtyři vozy této kategorie testu spotřeby a nezjistil zrovna lichotivá čísla. Minimálně pokud jde o porovnání udávaných a reálných hodnot. Plug-in hybridy v reálném provozu spotřebují zhruba dvojnásobek toho, co je oficiálně udáváno.

Německý autoklub otestoval Mercedes-Benz S500 Plug-in, Mitsubishi Outlander PHEV, Toyotu Prius Plug-in a Volkswagen Golf GTE. ADAC použil k měření vlastní zkušebnu, která má výhodu v tom, že umí simulovat naprosto stejné podmínky pro všechna testovaná auta. Nejezdilo se tedy v provozu (ve kterém nejdou opakovat úplně stejné podmínky pro všechny automobily), ale na válcích, ovšem podle jiné metodiky.

Doporučujeme: Kratší převody a žádný stop-start? Nové měření spotřeby změní auta

Udávané hodnoty spotřeby vychází z aktuálně platné normy NEDC, podle které se měří spotřeba a emise (a ještě do září 2017 tomu tak bude). ADAC však vozy testoval už podle nové normy WLTP a rovněž použil i vlastní metodiku pro jízdu po dálnici. Ta k cyklu WLTP připočítává ještě intenzivní akceleraci na 130 km/h a následně sedm akcelerací ze 110 na 130 km/h a dvě akcelerace z 80 na 130 km/h.

Jak se dalo očekávat, v takovém režimu jízdy se mnohem častěji zapojuje do práce spalovací motor a z elektrické části hnacího ústrojí se stává spíše přítěž. V následující tabulce přibližujeme výsledky, které ADAC zjistil:

Model Udávaná spotřeba paliva Udávaná spotřeba elektriřny Zjistěná spotřeba paliva Zjistěná spotřeba elektřiny
Mercedes-Benz S500 Plug-in 2,8 l/100km 13,5 kWh/100 km 5,2 l/100km 8,0 kWh/100 km
Mitsubishi Outlander PHEV 1,9 l/100km 13,4 kWh/100 km 4,2 l/100km 8,0 kWh/100 km
Toyota Prius Plug-in 2,1 l/100km 5,2 kWh/100 km 3,6 l/100km 3,7 kWh/100 km
Volkswagen Golf GTE 1,5 l/100km 11,4 kWh/100 km 3,3 l/100km 7,0 kWh/100 km

Asi nikoho nepřekvapí, že se i plug-in hybridy snaží současný normovaný cyklus NEDC „podlézt“ maximálním možným způsobem. Například velmi opatrné a realitě neodpovídající akcelerace dle normy NEDC slabým elektromotorům vyhovují a spalovací motor často ani nepřijde v laboratoři ke slovu. Tomu bude s WLTP konec.

Přesto jsou absolutní zjištěné hodnoty spotřeby i na reálnější jízdní cyklus poměrně příznivé v porovnání s tím, čeho dosahují stejná auta s klasickým spalovacím motorem. Hybrid zkrátka palivo ušetří. Jestli se ale vyplatí, to už si musí zákazník spočítat sám.

Očekává se, že s novým měřením spotřeby dle normy WLTP automobilky upraví chování aut tak, aby opět vycházely co nejpříznivější hodnoty. Nové testy dle normy WLTP kladou větší důraz na tzv. „plachtění“ vozidla, intenzivnější akceleraci a vozy při testu jezdí vyšší průměrnou rychlostí. Prozatím se zdá, že například mild-hybridům bude nové měření spotřeby vyhovovat, naopak moc nesedí downsizovaným motorům v rozměrných autech. Smráká se tak nad litrovými tříválci a malými diesely ve velkých modelech.

  • Našli jste v článku chybu?