+

  • Velmi úsporný motor
  • Dostatečný výkon i pro dynamické svezení 
  • Překvapivě přesná převodovka 
  • 2008 je dost malá pro pohodlný pohyb po městě…
  • …ale pořád uvnitř dost prostorná, aby odvezla čtyři větší osoby 
  • Verze GT Line vypadá velmi dobře 

  • Miniaturní volant a přístrojový štít umístěný nad ním nemusí vyhovovat všem 
  • Motor by mohl být tišší 
  • Do terénu se 2008 vůbec nehodí 
  • Celoroční pneumatiky jsou hodně kompromisní volbou
  • Grip Control je nepotřebná pomůcka 
  • Celková cena testovaného auta přes 600 tisíc je fakt hodně 

Začátkem února letošního roku v naší redakci zaparkoval Peugeot 2008 osazený motorem 1.6 BlueHDi, manuální převodovkou a atraktivní výbavou GT Line. Původně s námi měl strávit zhruba pět měsíců a na konci června se vrátit zpět k automobilce, ale z různých důvodů jsme ho nakonec vrátili až začátkem října. Jistě, bylo to také proto, že se nám vůz zalíbil.

Nikoliv však kvůli dechberoucí dynamice nebo vysoce zábavnému řízení. Popravdě řečeno, Peugeot 2008 nabízí spíše nezajímavé jízdní vlastnosti, ale od toho tu jsou jiné modely. Naše sympatie pramení především z denního používání. Vyšší posaz znamená lepší nastupování i vystupování, kompaktní rozměry přináší relativně bezstarostné cesty po městě i parkování a dieselový čtyřválec to vše podtrhne schopností jezdit po dálnicích daleko za českým limitem při spotřebě do šesti litrů. Pro dojíždění do města z vesnice vzdálené zhruba 20 km od Prahy je to hotový ideál.

_DSC0069
Peugeot 2008 je na trhu už od roku 2013, minulý rok přišel facelift, který kromě jiného přinesl také testovanou variantu GT Line. V kombinaci s motorem 1.6 BlueHDi jde o to vůbec nejdražší variantu tohoto modelu

Peugeot 2008 zapadá do kategorie malých crossoverů, kde se aktuálně dějí velké věci. Zájem zákazníků stále roste a to znamená i zvýšený zájem automobilek o daný segment. Francouzský crossover v poslední době dostal mnoho nových soupeřů, takže nakonec největším problémem bude jeho věk. Na trhu je už od roku 2013. Minulý rok sice dostal decentní facelift, jenže ten nic zásadního nezměnil, a tak nejvýraznější novinkou byla právě testovaná sportovně střižená výbava GT Line.

Doporučujeme: Fototest — Je v kombinovaném provozu úspornější hybrid, nebo diesel?

V konečném důsledku to byla poněkud zvláštní kombinace. Na jednu stranu vůz dostal velká sedmnáctipalcová kola, výraznější masku chladiče a dozadu něco, co má asi připomínat sportovní koncovku výfuku (jenže je to jen špatná atrapa), na druhou stranu byl v autě systém Grip Control a s ním spojené mírně terénní celoroční pneumatiky M+S. Co do designu je ale vše v nejlepším pořádku.

Peugeot 2008 interier 1
Interiér dostal kvalitní materiály a velmi solidní zpracování. Pazvuky se během celého testu nevyskytovaly. I-Cockpit ale nemusí vyhovovat všem
Peugeot 2008 interier 2
Součástí výbavy GT Line jsou i sportovní sedačky vpředu. Jejich tvar je ale trochu zvláštní. V zatáčkách nepodrží tak, jak byste na první pohled tipovali

Interiér na pohled také nevypadá vůbec špatně. Peugeot používá hodnotně působící materiály a slibné jsou i sportovní sedačky. Problémem ale pro některé může být uspořádání pracoviště řidiče s miniaturním volantem. Upřímně, nejsem příliš velký fanoušek takového řešení, ale za těch několik měsíců jsem si zvykl. Naproti tomu kolega Dalibor se pomalu křižoval pokaždé, když do Peugeotu měl usednout, a pro originální řešení francouzské automobilky nenašel jediné pozitivní slovo. Osobně nepovažuji i-Cockpit za věc, která by měla být důvodem pro koupi vozu, ale úplně špatné to také není. Jako velice chytré se pak ukázalo ovládání na volantu, kde sice na první pohled nejsou téměř žádná tlačítka, přesto ale lze přímo z volantu ovládat v podstatě všechny důležité věci od ladění rádia po procházení telefonního seznamu v připojeném mobilu.

Pokud jde o vnitřní prostor, tomu jsme věnovali samostatný článek. Mimochodem, dvakrát se naskytla situace, kdy jsem Peugeot 2008 využil jako místo k přenocování. K mému překvapení jsem se v něm i já se svými necelými 190 cm vyspal.

Mrzuté jsou drobnosti typu držáků nápojů před řadicí pákou, kam se sice vejde menší kelímek s kávou, s plechovkou už budete mít problém. A pokud do připraveného USB vložíte nějaký flash disk, nedáte sem už téměř nic. Jako trochu zrádná se ukázala také přihrádka mezi předními sedadly s malinkatou zatahovací roletkou. Když ji tímto způsobem uzavřete, dostanete loketní opěrku. Několikrát se stalo, že jsem se chtěl na sedadle trochu posunout a podvědomě jsem se o tuhle opěrku více opřel. Jednou to nevydržela a propadla se dovnitř. Nakonec jsme ji ale úspěšně vrátili zpět. Sympatická je pak možnost sklopit zadní opěradla téměř do roviny se zavazadelníkem, který má sám o sobě pěkně pravidelný tvar a je tedy dobře využitelný.

Doporučujeme: Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu — Překvapivě dobrá

Největší radost nám za celé ty měsíce dělal motor. Vznětový čtyřválec o objemu 1,6 litru disponuje na pohled relativně nízkým výkonem 88 kW (120 k), ale v praxi malému crossoveru bohatě stačí i pro svižné svezení. Přirozeně jsme nevynechali měření na brzdě, takže jste si mohli v samostatném článku přečíst, jak na tom testovaný vůz byl s parametry motoru doopravdy:

Peugeot na brzdě obstál, když vykázal nepatrně vyšší výkon a téměř o 50 Nm vyšší maximální točivý moment. Právě vysoký točivý moment byl důvodem tak příjemného a dynamicky působícího svezení. Naopak přední celoroční pneumatiky si s občasným přívalem točivého momentu nevěděly rady. Během léta se tahle vlastnost hodně zvýraznila. Když jsme vůz vraceli, pneumatiky už fungovaly dost špatně. I na suchu až příliš často ztrácely trakci, na mokru už jízda žádala více pozornosti, protože Peugeot po nich doslova klouzal.

Jak přesně rychlý je Peugeot 2008 1.6 BlueHDi, to zjistíte v následující tabulce (nebo přímo v samostatném článku). Oficiálně potřebuje pro zrychlení z nuly na 100 km/h 9,6 s, my jsme naměřili čas 10,2 s. Jako vždycky ale na palubě byly dvě dospělé osoby. S maximální rychlostí 190 km/h nemá tenhle francouzský crossover žádný problém.

Naměřené hodnoty Peugeot 2008 1.6 BlueHDi
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,4
0-100 km/h (s) 10,2
0-130 km/h (s) 18,1
0-150 km/h (s) 27,1
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,6
50-70 km/h (s) 2,2
80-120 km/h (s) 8,1
130-150 km/h (s) 9,0

Jízdní vlastnosti nejsou špatné, pokud na autě nemáte ojeté celoroční pneumatiky. Zábavu za volantem ovšem nečekejte ani u sportovně se tvářící verze GT Line. I když to neznamená, že byste nemohli s tímto Peugeotem jezdit rychle. Chybí jakákoliv zpětná vazba v řízení, to je ale díky miniaturnímu volantu celkem strmé. Potěší přesná manuální šestistupňová převodovka.

DSC0128
Zábavu od Peugeotu 2008 1.6 BlueHDi nečekejte. Tím spíš, pokud váš vůz jezdí na celoročních pneumatikách. Ty jsou hodně kompromisní
Peugeot 2008
Nejsilnější stránkou je jednoznačně spotřeba. Dieselovému motoru se přes 6 l/100 km nechtělo ani při vyloženě nešetrném zacházení

Spotřeba, samozřejmě… O té už jsme se několikrát zmínili, takže teď konkrétně. Celkem jsme s Peugeotem ujeli 7393 km a spotřebovali 436,86 litrů nafty, což dává dohromady dlouhodobý průměr 5,91 l/100 km. Je to výborné číslo vzhledem k tomu, že vůz jezdil buď po dálnici (většinou svižně v levém pruhu), nebo po městě. Klidnější styl řízení mimo město znamenal pád průměrné spotřeby k hranici pěti litrů a níž.

Doporučujeme: Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu — dvouválec na část úvazku

K čistší produkci emisí si tento Peugeot dopomáhá vstřikováním močoviny. Během dlouhodobého testu jsme si vyzkoušeli, co přesně se stane, když močovina dojde. Pak ani nenastartujete motor. V běžném provozu ale k podobné situaci těžko dojde, protože vás auto upozorňuje na docházející močovinu velmi dlouho (pokud dojezd klesne pod 2500 km). Více podrobností najdete v dalším samostatném článku:

V úvodu zmíněné stáří Peugeotu 2008 se projevuje zejména na nabídce asistenčních systémů. Ani naše vrcholná verze žádné hlídání jízdních pruhů nebo přednárazový systém neměla (dokoupit si za 6500 Kč můžete pouze systém Active City Brake). Nová SUV této velikosti už podobné věci nabízejí prakticky vždy. Ještě více bylo stáří vidět na multimediálním systému. Ten sice zvládal připojit telefon přes bluetooth a dokonce nabídl i internetový prohlížeč, jeho fungování ale bylo neuvěřitelně složité a pomalé.

Testovaný Peugeot používal starší verzi multimediálního systému, ta aktuální by měla být lepší. Přesto… Také u vrcholné výbavy GT Line si za navigaci musíte připlatit 16 500 Kč. Možná by bylo lepší si za tyhle peníze koupit chytrý telefon a umístit ho do držáku.

Peugeot 2008 media-29 Peugeot 2008 media-21 Peugeot 2008 media-20 Peugeot 2008 media-15

Specialitou Peugeotu 2008 je systém Grip Control. Ten má alespoň částečně nahradit pohon všech kol, jeho přínos je ovšem mírně řečeno diskutabilní. Během dlouhodobého testu jsme vyloženě v praxi vyzkoušeli tuto věc pouze dvakrát, kdy jsme potřebovali vyjet ze sněhu. Jistý přínos Grip Control asi má, ale nakonec stejně museli ke slovu přijít kolemjdoucí, kteří se do auta opřeli. O užitečnosti systému Grip Control vypovídá také množství jeho použití, které lze zjistit z diagnostiky. Za více než rok byla elektronická náhražka pohonu všech kol u tohoto exempláře využita jen ve 32 případech.

Co dalšího jsme zjistili na diagnostice, to vám prozradí článek monitorující naší návštěvu ve školícím středisku koncernu PSA:

Peugeot 2008 byl velmi příjemným společníkem, který zdárně vyplňoval týdny, kdy nám v redakci neparkovalo žádné nové auto na běžný redakční test. Nemohu říci, že bych se vždy po menší pauze za jeho volant nějak zásadně těšil, ale pro potřeby denního dojíždění obstál bez výhrad. Malý, svižný, úsporný a na pohled pěkný. A takové ty ortodoxní řeči, proč kupovat malý crossover, když můžete mít malý hatchback (které jsem dříve také vedl)? Ty nechme do internetových diskuzí. Ono se do takového Peugeotu 2008 opravdu lépe nastupuje ve srovnání s nízkými hatchbacky, což je fajn.

Malý francouzský crossover se mi nakonec tak zalíbil, že bych si dokonce dovedl představit situaci, kdyby u nás doma už zůstal. Jenže mezi tím dorazila do redakce na dlouhodobý test Škoda Fabia Combi s motorem 1.0 TSI. Uvidíme, zda bude podobně příjemným společníkem jako Peugeot 2008.


Cena testované motorizace: 560 000 Kč

Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 612 400 Kč


Technické údaje Peugeot 2008 1.6 BlueHDi
MOTOR
Konstrukce: vznětový čtyřválec uložený vpředu napříč
Plnění: turbodmychadlo
Zdvihový objem válců (cm3): 1560
Ventilový rozvod: DOHC, 8 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 75,0 x 88,3
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 88/3500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 300/1750
Kompresní poměr: 16,0:1
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 190
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 4,3/3,3/3,7
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4159
Šířka (mm): 1739
Výška (mm): 1570
Rozvor náprav (mm): 2537
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1480/1490
Poloměr otáčení (m): 5,6
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1200
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1730
Objem zavazadlového prostoru (l): 360/1194
Objem palivové nádrže (l): 45
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: McPherson
Zavěšení vzadu: torzní příčka
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 205/50 R17
Pneumatiky vzadu: 205/50 R17
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu: Byly to příjemné měsíce
Ohodnoťte tento článek!
3.33 (66.67%) 6 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Cena a výbava
Sdílejte
Předchozí článekRetro: Trabant slaví 60 let. Bylo to nejlevnější auto a název pochází od husitů
Další článek„Tak se ukaž, Chirone!“ Koenigsegg Agera RS stanovil rychlostní rekord

1 komentář

  1. Grip control – kdo se rozhoduje zda si za Grip control připlatí nebo ne, tomu doporučuji na youtube vyhledat srovnání 3008 bez a 3008 s funkcí Grip control.

    PEUGEOT 3008 GripControl – prvá jazda – GARAZ.TV – Rasto Chvala

PŘIDAT KOMENTÁŘ: