Pět spolehlivých ojetin pro cestu na dovolenou

  • Koupit „neznámou“ ojetinu těsně před dovolenou je docela risk

  • Každé ojeté auto bude potřebovat investice

  • Těchto pět aut z různých cenových kategorií vás snad stát nenechá

Kupovat si „novou“ ojetinu pár dnů nebo týdnů před tím, než vyrazíte na dovolenou, je hazard. Přeci jen člověk vplouvá do neprobádaných vod. Mnoho z nás dobře ví, že když jednou za čas obmění ojeté auto, řeší prvních několik měsíců drobné i větší problémy.

Riskovat, že vás neznámé auto nechá po cestě na dovolenou stát někde za hranicemi u krajnice, zkrátka nedoporučujeme. Pokud ale staré auto náhle dosloužilo, nezbývá než koupit jiné. S omezeným rozpočtem a je to pak vždycky složitější. Přesto se na trhu ojetin najdou modely, u kterých je poměrně slušná šance, že hned po koupi nebudou zlobit a odvezou vás spolehlivě.

Do následujícího přehledu jsme vybrali pět nejlepších kandidátů podle limitní ceny. Samozřejmě stále platí, že je nutné auto důkladně prověřit a nebát se urychleně investovat do prvního velkého servisu. Cesta na dovolenou v plném obsazení klade na auto veliké nároky. Nutná výměna oleje a pneumatik a také servis chlazení, klimatizace a brzd by tak neměly nikoho zaskočit.

Do 100 000 Kč: Ford Focus II 1.6 16V

Druhá generace Fordu Focus na rozdíl od svého předchůdce nerezaví a se správným motorem má pořád slušný potenciál. Ihned zapomeňte na turbodiesel 1.6 TDCI 16V, to je jeden z nejhorších motorů vůbec. Za úvahu naopak stojí klasická atmosférická šestnáctistovka. Ta nejlepší má napsáno v techničáku 74 kW a nemá proměnné časování ventilů.

Ford Focus (1)
Fordem tam a vlakem zpátky? To snad platí u neprověřeného dieselu se špatnou pověstí. Atmosférická šestnáctistovka bývá bez problémů
Ford Focus (2)
Pod sto tisíc koupíte zachovalý kus ze soukromých rukou s jasnou minulostí. Berte slabší verzi motoru 1.6 16V bez proměnného časování ventilů

Asi bychom doporučili ihned vyměnit rozvody, ať se nestane katastrofa. Měly by se dělat po 120 000 km. Pokud bývalý majitel nedoloží, kdy a kde je nechával měnit, hned se na ně vrhněte. To samé platí pro olej, svíčky a podobně. Pokud nemá tahle šestnáctistovka najeto tři sta tisíc, neměla by si brát víc než litr oleje na 3000 km.

Do sto tisíc koupíte i poměrně udržovaný a málo jetý kus ze soukromých rukou. Budete ho ale nějakou chvíli hledat, protože mnozí soukromníci si tahle auta drží jako „tu poslední jednoduchou a spolehlivou atmosféru“. Pozor na firemní otloukánky a přestavby na LPG. Příjemným bonusem Focusu jsou skvělé jízdní vlastnosti a řízení.

Do 150 000 Kč: Škoda Fabia II/Roomster 1.4 16V

V relaci do sto padesáti tisíc není co řešit. Jestli chcete spolehlivé, dostupné a snadno opravitelné auto bez velkých rizik, berte dvojkovou Fabii nebo Roomster. Jasně, není to designová ani komfortní hitparáda, ale pokud nepotřebujete převážet čtyři dvoumetrové metrákové chlapy, měly by stačit. Díly jsou levné a dvojková Fabia je především velice spolehlivá. Také si bude trvale držet hodnotu. Pod sto tisíc se ani těm horším a chudě vybaveným pořád moc nechce.

Škoda Fabia
Pod kapotou dvojkové Fabie je nejlepší atmosférická čtrnáctistovka. Při správné údržbě je to nesmrtelný motor a skromnému člověku stačí
Škoda Roomster
Roomster také neni úplně marná volba. Zajímavá je i verze 1.6 16V s automatem. To je spolehlivý pohon, ale počítejte se spotřebou přes osm litrů

Nejlepší volbou je motor 1.4 16V. Dobře jede, má rozumnou spotřebu a pokud si hlídáte servisní plán (rozvody, svíčky, olej…), nemá se na něm co pokazit. Při správné údržbě slibuje dlouhověkost. Druhá generace Fabie je zajímavá i pro ty, kteří potřebují automat. Povedený a silný motor 1.6 16V se nabízel s velice spolehlivým automatem Aisin.

Automatickou Fabii ale budete dlouho hledat (pozdějším 1.2 TSI DSG se naopak vyhněte velkým obloukem). U Fabií pozor na funkci plně automatické klimatizace a posilovače řizení. Jeho repase stojí přes deset tisíc. Počítejte také s tím, že kupované auto bude asi potřebovat nové brzdy a spojku. Radši bychom ale v téhle cenové relaci šli do Fabie II než do poměrně rizikové dvojkové Octavie s turbodieselem.

Do 200 000 Kč: Renault Mégane III Generation 1.6 74 kW

Za dvě stě tisíc je už slušný výběr. Můžete vzít pěknou dvojkovou Fabii 1.4 16V, případně by stála za úvahu udržovaná Octavia II s naprosto jasnou historií. Ale u té je pořád vysoká rizikovost. Naproti tomu lze překvapivě doporučit výběhový Mégane třetí generace v provedení Generation. Je to ochuzená verze určená pro východní Evropu, takže má funkční obyčejný startovací klíček, nikoli hrůznostrašnou a nikdy nefungující čipovou kartu. A také třeba klasické analogové přístroje.

Renault Mégane
Mégane III není sám o sobě špatný, ale jakmile má auto startovací kartu a elektronickou ruční brzdu, ruce pryč. Lepší je chudá verze Generation
Renault Mégane (1)
Smysl má s motorem 1.6 16V v provedení o výkonu 74 kW bez proměnného časování ventilů. Auta na trhu jsou mladá a málo jetá. Diesel nebrat!

Dalším bonusem verze Generation je měkčí podvozek a mechanická parkovací brzda (elektronická u dražších verzí zlobí). Nejlepší je atmosférická šestnáctistovka o výkonu 74 kW bez proměnného časování ventilů (má ho silnější 81kW verze). Smiřte se s chudou výbavou, ale klimatizaci, centrál a elektrická okna auto mít bude.

Dají se sehnat kusy, které mají velmi málo najeto, ale pozor na servis, někteří šetřiví majitelé zapomínali na základní věci. Raději hned jeďte pro nový olej a svíčky. Pokud chcete v téhle relaci diesel, smysl dává snad jen dvojice Hyundai i30/Kia Cee’d se spolehlivými motory 1.6 CRDI. U Renaultu se naopak dieselu za každou cenu vyhněte.

Do 250 000 Kč: Škoda Rapid 1.2 TSI

Škodu Rapid jsme si představili v samostatném testu ojetiny. Pokud si dokážete přiznat, že je na vás Octavia zbytečně „luxusní“ a drahá, dává tahle škodovka mnohem větší smysl. Seženete na ni všechno a levně a především se vyráběl se spolehlivou benzinovou dvanáctistovkou. Ta má ještě profláknuté řetězové rozvody, ale už od výroby dostala modernizované zesílené provedení, které by mělo vydržet. Prozatím o něm katastrofální historky nekolují.

Skoda Rapid (2)
Rapid je něco jako Octavia první generace. Má obří kufr, snadno se servisuje a nijak zvlášť se nekazí, pokud má tedy správný motor
Skoda Rapid (1)
Kdo si dokáže přiznat, že na lepší auto nemá (nebo si nemusí Octavií 2.0 TDI Laurin&Klement zvyšovat společenské postavení), bude velmi spokojený

Pro jistotu se vyhněte turbodieselu 1.6 TDI, který za sebou nemusí mít úplně lehkou a bezstarostnou minulost. Nafasovanému Rapidu se totiž spousta firemních řidičů mstila za to, že jim zlý kapitalistický vykořisťovatel nepřidělil erárního „superba v plný“ nebo aspoň „oktávku v kombíku“. Obejděte raději také rizikový motor 1.4 TSI, bude vás lákat cenou. Jednačtyřka nezlobí až od modernizace z roku 2015, a taková bude zbytečně drahá.

Doporučujeme: Test ojetiny: Škoda Octavia II je úplně jiná liga

Motor 1.2 TSI dobře jede i ve slabší 63kW verzi, v silnějším provedení s šestistupňovou převodovkou není problém stlačit dálkovou spotřebu na šest litrů i se zapnutou klimatizací a čtyřmi lidmi na palubě (vyzkoušeno!). Na Rapidu vážně není moc věcí, které by měly zlobit. Za čtvrt milionu seženete kus s úplnou historií, rozumným nájezdem a vysoce perspektivní ojetinovou budoucností.

Do 300 000 Kč: Škoda Octavia III 1.2 TSI/1.4 TSI

Dobře, můžete mít třeba pěkné trojkové Mondeo, S-Max nebo Galaxy z let 2012 až 2013 s úplnou historií a rozumným nájezdem, ale pořád nám nějak lépe vychází moderní „trojková“ Škoda Octavia. Přeci jen je to v českých podmínkách lépe prodejné a servisovatelné auto a její zůstatková hodnota by mohla být časem mnohem vyšší. Vyhněte se ale drahým dieselům, hledejte motory 1.2 TSI nebo 1.4 TSI. Ty už mají novou konstrukci a řemenové rozvody, takže chrastění vytahaného řetězu nehrozí.

Skoda Octavia
V českých podmínkách má Octavia smysl hlavně z důvodu dalšího prodeje. Ovšem třetí generace se dá koupit velice výhodně a je spolehlivá
Ford Mondeo
Pokud nemůžete škodovku vystát a chcete diesel, další dobrou volbou je třetí Mondeo z posledních let výroby. Motor 2.0 TDCI už v něm nezlobí

Jakkoli by byla i slušná perspektiva v turbodieselu 1.6 TDI, měli bychom strach, že se nám zrovna při dlouhé cestě na dovolenou rozsvítí kontrolka emisí a auto padne do nouzového režimu, ať už kvůli DPF nebo EGR. Tyhle věci se totiž začnou ozývat přesně v té době, kdy naftové motory houfně opouštějí firemní flotily. A zrovna vidina výměny DPF za čtyřicet tisíc by nás odradila. Ani vstřikovače nejsou u moderních TDI nesmrtelné.

To si radši připlatíme za benzín, kterého moderní motory TSI nespotřebují zas tolik. U Octavií tradičně pozor na historii, ale původem česká auta by měla být snadno dohledatelná. Pokud musíte mít za všech okolností diesel, berte asi raději již zmíněné Mondeo či přibuzná MPV S-Max/Galaxy. Pokud už se má ozvat DPF, jde to oficiální cestou přímo u Fordu řešit za zlomek ceny oproti Octavii.

Pět spolehlivých ojetin pro cestu na dovolenou
Ohodnoťte tento článek!
2.53 (50.66%) 137 hlas/ů

35 KOMENTÁŘE

  1. A co třeba takhle nějaký japonský AUTA a ne tyhle napodobeniny? 🙂 Neznám spolehlivější auta než japonský, samozřejmě německá kvalita má také své velké jméno, ale 21 let bez investic na mazdě 323 r. v.1991, 4 roky, kromě spotřebních materiálu, bez investic hondy accord z roku 1998, totéž civica st.roku a dalšího accorda o generaci výše mluví za vše ne? 🙂 Díky za příspěvek, ale myslím, že to psal někdo kdo miluje škodu…

    • Mohu jen souhlasit, Japonec je Japonec, měl jsem Mazda 323 r.v. 92 prodával jsem ji šestnáctiletou a vše původní a šlapala jak hodinky. Mám zase Japonce, Toyota Corolla a nechci jiné auto.

      Jarda

    • Ahoj Pavle to vite ze to psal nekdo kdo chce prodat sit, jako je Renault.Ja ho mam a je to porad problem.Zil jsem nejakou dobu v USA a koupil jsem si Hondu a nemuzu na Japonce rict ani jedno slovo.V Cechach by chtel Toyotu je to moje vysnene auto ale jen v benzinu pry nafta moc neni dobra u Japoncu.Mame i Skodu octavku taky je dobra nemuzu na to nejak nadavat,ale sere se tam porad sviceni elektrina ve svetlometech je mit porad zarovku v dispozici na vic pripravenou.

  2. A do sto tisíc chtěli dát jedničkovou Oktávku 1.9 TDI, která je nezničitelná, jen by to smrdělo placeným článkem… 😀

    • Jasně,1.9 TDI,stříbrná metalíza,TZ,většinou combi.Vidím jich denně spousty.Vysněné a jediné nejlepší
      auto malých,bezvýznamných českých přizdisráčků,pokud to půjde,plánují s ním jezdit až do smrti.

      • Era tehle kvalitnich motoru je diky emisim davno fuc. Ale na firme nam na 1.9tdi motor odesel az pri 497000km. Jinak klasicky bylo turbo po 180000km. Jinak ale drzak. Nedivim se chudsim spoluobcanum ze si je drzej. Auto ma slouzit nam ne my jemu a kdyz jezdi za 5l nafty s minimem provoznich investic tak „chudy“ cech je spokojen

        • Nepochopil jste mne,já vůbec nemám nic proti chudším občanům,sám se asi mezi ně počítám.Ne každý měl možnost něco rozkrást,ne každý se dostal k něčemu,protože měl známosti.Prací se nebohatne.Já nesouhlasím se situací v tomto státě,nikdy jsem to nevolil,nemohu se vystěhovat a tak musím strpět to,co ostatní volí.Co se týká zmíněného auta,popisujete jej jako lidovku a s tím naprosto nesouhlasím a toho se týkal můj příspěvek.Pořizovali si jej lidé a bylo to na hranici jejich možností a doteď to mají jako obrovskou vzácnost až modlu.Já tvrdím to co vy,že auto má sloužit,jenže v těchto případech je to opačně,nesouhlasím ani s tím,že zmíněné auto se zmíněným motorem je nejlevnější variantou,jak lze provozovat automobil.Prostě sráčkové mají něco na hranici svých možností na něco si hrají-v tom je ten problém.Spolehlivost a trvanlivost je také démonizována,sám popisujete třeba ta turba,pak nějaké váhy vzduchu,vstřiky apod.A 500000 při slušném zacházení a údržbě vydržely i felicie 1.3,také vyzkoušeno ve firmách.Na likvidaci většinou dojely po své ose.

  3. Mam megana gt rok 2012 190000km a krom vymeny baterie nemam s kartou startovani zadny problem a stejne tak dalsi majitele.v mem okoli. Nevim kde jste vzali tento blud

    • A mam to 1.9dci a krom chladice klimy jen spotrebak. Mam zkusenosti i s jinymi znackami a tenhle clanek je des. A na dovolenou s uzranym benzinem se zaplou klimou bez vykonu ideal.

  4. Tak zrovna o problematické startovací kartě u Megana III. řady slyším poprvé. Vzhledem k tomu, že mám za posledních pár let přehled o stovkách těchto těchto aut, tak s kartou nemělo problém ani jedno.

    • Přesně tak. Renault je na špici s elektronikou. Problémy prý byly jen u aut někdy po roce 2000 kdy mohlo dojít k poškození elektroniky když do vás nějakej umělec při bourání nacouval. Od r. 2004 to ale upravili a od té doby je to normálně spolehlivý. Tady zase někdo předává dál hospodská moudra.

  5. Bože, bože, neustále se opakující blábol o 1.6 HDI. Mam ho v Citroen C4 GP. Naprosto úžasný motor který se asi nejspíš, světe div se, musí servisovat. Olej co 10 až 12 tisíc, momentálně 257 000km a 0 závad a problémů. Vše šlape jak má, skvělá spotreba, solidní výkon, ale auto je používáno k tomu, k čemu ho žabožrouti vymysleli a to je na dálnici na dlouhé jizdy , na město mám benzín a každý kdo si koupí diesel do města by se měl zamyslet, jestli taky nepotřebuje nějaký velký servis 🙂

  6. … takže má funkční obyčejný startovací klíček, nikoli hrůznostrašnou a nikdy nefungující čipovou kartu…,myšleno asi jako všechny renaulty s luxusním bezproblémovým bezklíčovým přístupem.Autor by měl jít dělat do autopohádek a ne do autobible.

  7. Autor článku zase četl na jiném podobném servru články od jiných chytráků co píšou bludy, lži a jine nesmylsy. Uráží auta. Největší dílo byl v minulosti článek o francouských autech-fakt paráda. Kdo to četl tak poznal :-D:-D. Jedna blbost vedle druhé

  8. Nemám v úmyslu hanit žádnou značku vozu.Každé auto má své plusy a mínusy,ale,jak zde bylo již zmíněno,pravidelné výměny oleje,filtrů,rozvodů či náplní je nezbytné.Ne autu sloužit,ale toto je podstatné.Vlastním již šestý vůz Renault…tři byly v benzínu(R4TL,R5 Campus,R 19 Chamade),tři v naftě (2x Mégane 1,9 dCi a nyní Mégane 1,5 dCi,78kW, r.v.2009 ).Mezi tím i škodovka,VW a Ford.Nedám ale zatím na ty „žabožrouty“ dopustit.Sloužily a slouží a jako každé auto potřebují ten základ údržby.Ztotožňuji se s názorem,že výše zveřejněný článek bude nejspíš placenou reklamou „koncernových vozů“.Přitom,pokud se člověk bude zajímat o statistiky renomovaných evropských pojišťoven, „koncernové“vozy stáří 6-12let lížou dno,co se týče spolehlivosti.Ani Škoda (která je nejvýš) tuto skutečnost nezlepšuje (25.místo).Ti „žabožrouti“ jsou kolikrát i v první desítce.Neptejte se v autorizovaném servisu Škoda či VW na spolehlivost,v malých a nezávislých servisech se dozvíte,že „koncernové“ vozy,a hlavně v dieslu,vyrobené po r. 2006 jsou jen problém a problém.A drahý.Takže trochu objektivity…nechte francouze,japonce,korejce,italy či rumuny…Evropská unie tlačí na automobilky, takže klasického atmosferického diesla nového nekoupíte.Kdyby bylo,zastával bych se i koncernu VW,ale také Renault (družce jsem pořídil R Clio 1,9 D,47 kW-je to nezmar).Takže,nehaňte to , co jste nejspíš nezkusili , jelikož „jedna paní povídala“. A jedno k zamyšlení … třeba dieslové motory od „žabožroutů“ užívaly a užívají jaké automobilky ? Jako laik vím : Volvo,Nissan . Závěrem…nejsem prodejce renaultů,ani dealer náhradních dílů,nikoho takového v rodině nemám…jsem pouhopouhý uživatel těchto vozů.

    • Souhlasim mam 1.9dci 96kw a 1.5dci tusim 66kw. A pohoda. Mel sem i koncern 1.9tdi pd rok 2005 octavia 2. Taky super auto ale ve 230000km jsem ji pri bouracce odepsal ale jinak slouzila taky dobre. Zaklad menit olej a filtr po 15tkm a starat se trosku. Tenhle clanek je znacne neobjektivni.

  9. Nechejte tyto zaprodance dál psát jejich nesmyslné a koncernem podporované články..každý,kdo ví o čem je řeč se těmto nesmyslům jen vysměje.Měl jsem už pár F aut,ted mám C5 III 2.0hdi,2011 a to auto je neskutečný dělník,za 6 let 260tis km,pouze běžná údržba,ale tak jak má být…

  10. Klasická reklama na Škoda auto. Je až smutné kam až může český pisálek zajít. Co víc než škoda, která je předražená jak u koupě nového tak i tyto ojetiny. Motory TSI a jejich výdrž by se dala počítat na desítky kilometrů. Převodovka která klekne do roku od prodeje auta a vážně není způsobena řidičem:) Ale jak praví klasik, špatná reklama taky rereklama k tomu nám dopomáhej Škoda Auto.

  11. To je blbost na druhou, autor nevi o cem pise a ke vsemu neni objektivni, fuj, hamba !
    A pridal bych sem:
    Citroën C5 2,0 HDi – ten byl na dlouhe cesty vyrobeny, vykon, spotreba, prostornost, komfort. Kazdej majitel to potvrdi, jasna volba na dlouhe cesty.

  12. Je to marné, je to marné, je to marné….

    Pan Žák by si měl konečně doplnit vzdělání o Renaultech, protože zatím svými militantními tezemi dokazuje, že pro výkon novinářského povolání není příliš kompetentní osobou…

    Zde článek od lidí, kteří tomu opravdu rozumí: http://www.rnews.cz/?p=1998

  13. Auta kterym bych se uz ze zasady vyhnul jsou s motorem 1,2TSI to jsou drzaci teda podle vas ale kdo se tro hu zamysli tak na auto ktere vazi 1500kg ten motor nemuze vydrzet 20 000

  14. Zrovna Ford Focus 2 s 1,6HDI byl ze začátku přechvalován jako super motor, nakonec po pár letech se ukázalo, že patří mezi ty nejhorší motory vůbec, často je nazýván časovanou bombou …

  15. Aha už chápu ten „spolehlivý ford“ je tam jen aby se u článku kvůli tomu více diskutovalo. Nemám to rád, že někde dají vyloženě nepravdivou informaci, aby to rozhořčilo lidi a komentovali to a diskutovali o tom = shlédnutí více reklam.

  16. Dobrý den,trochu tu mícháte jablka a hrušky.Motory HDI ve Fordech rozhodně být nemohli 😀 Motory HDI jsou Peugeot a Cotroen.Ford dělá TDCi.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: