Pět dobrých ojetých SUV s pohonem 4x4 za 150 až 300 tisíc korun

27.01.2017
5 nových názorů
Autor: Redakce
  • I mezi ojetými SUV je z čeho vybírat

  • Na solidní ojeté SUV vám stačí s rezervou 150 000 korun

  • Za 300 000 korun koupíte velmi pěkné a mladé auto

  • Pozor na stav podvozku, moderní SUV nejsou pracovní off-roady

Vozy kategorie SUV jsou stále populárnější, ale pro mnoho lidí nedostupné. S rozpočtem od 150 do 300 000 korun si na trhu nových vozů příliš vyskakovat nemůžete. A pokud nechcete Dacii, vlastně není jiná cesta než vybírat na trhu ojetin.

Naštěstí se postupem času vyprofilovalo několik opravdu povedených SUV. Kombinují rozumné provozní náklady se spolehlivostí, kvalitou a slušnými jízdními vlastnostmi. Nutně to nemusí být diesel. Na trhu ojetin platí, že je někdy lepší překousnout vyšší spotřebu benzinového motoru, než se trápit s poruchovým dieselem. Ale v našem výběru uvádíme i nějaké ty diesely. Ne všechny jsou automaticky past bezedná jáma na peníze.

Doporučujeme: Pět luxusních bazarových SUV, která lákají cenou, ale jsou černou dírou na peníze

Smiřte se ale s tím, že SUV přeci jen znamenají mají ve srovnání s konvenčními auty vyšší spotřebu, horší jízdní vlastnosti a ne vždy lepší pasivní i aktivní bezpečnost. Někdy je nutné provést i ústupky v praktičnosti. Ale vy si stejně kupujete SUV hlavně pro „ten pocit“, že?

Kia Sportage 2.0 CRDI

Třetí generace SUV Kia Sportage, vyráběná v letech 2010 až 2015, patří ve své kategorii mezi nejlepší ojetiny. Zvlášť pokud chcete nutně diesel a čtyřkolku. S benzinovými motory to v případě modelu Sportage nebyla žádná sláva (ne po stránce spolehlivosti, ale dynamiky a spotřeby). Pokud jde však o klasický dvoulitrový diesel, chybu udělat nemůžete. Podvozek je robustní, auto nerezaví a interiér také vydrží.

Kia Sportage (1) Kia Sportage se povedla. Pokud nutně musíte mít SUV s dieselem a v čtyřkolce, je tohle snad nejlepší volba vůbec
Kia Sportage (2) Kia Sportage 2.0 CRDI si jako jedno z mála aut dobře poradí i s „českým“ přístupem k plnění servisního plánu

V čem je Sportage vlastně tak dobrá? Především se jízdními vlastnostmi a ergonomií značně přiblížila (anebo hned vyrovnala) evropským zvyklostem a pokud jde o kvalitu zpracování a výdrž techniky, dokonce zavedenou evropskou konkurenci překonává. Prozatím nevíme o tom, že by se hromadily případy zkolabovaných motorů 2.0 CRDI, pokud za sebou mají aspoň dodržování základních servisních pouček.

Výhodou motoru 2.0 CRDI je velká olejová náplň na 6,6 litru. Proto celkem dobře snáší klasický český nešvar, tedy přejíždění oleje do další výměny. I tak ale doporučujeme olej nejpozději po 15 000 km měnit. Zejména jestli už má auto za sebou metu 150 000 km. Jedinou zlobivou věcí je EGR ventil, který potřebuje jednou za čas vyčistit. A když se blíží 200 000 km, začínají toho mít mechanické převodovky už dost. Automat je v tomto případě velmi dobrá volba, ale to už berte radši silnější verzi dvoulitrové nafty.

Subaru Forester 2.0i

„Lesník“ od Subaru je stálice a rozhodně je to auto, které doporučit můžeme. Pokud za sebou nemá špatně opravenou bouračku, rezavět nebude, dobře jezdí a překvapí skoro nevyčerpatelnou zásobou schopností. Není to ale moc auto do města nebo na dálnici, hodí se do hor, k pravidelným výletům mimo asfalt a také pokud potřebujete tahat přívěs a jezdit krátké trasy v kopcích a po špatných silnicích nižšího řádu.

Subaru Forester (1) Diesel v Subaru byl nejprve velký průšvih, později trochu menší průšvih. Benzinový Forester je naproti tomu věčný
Subaru Forester (2) Forester s benzinovým dvoulitrem a manuálem měl i redukci, což je dnes mezi SUV unikát. Pokud za sebou nemá bouračku, nerezaví

Zapomeňte na zlobivý diesel a berte spolehlivý benzinový dvoulitr s manuální převodovkou. Dostanete totiž redukci, což je v téhle kategorii naprostý unikát. Populárním přestavbám na LPG bychom se ale raději vyhnuli. Kradou motoru důležitý výkon a vyžadují pravidelné seřizování ventilové vůle, což není zrovna jednoduchá a levná záležitost.

Před koupí prostudujte servisní historii a zaměřte se na kontrolu podvozku a převodovky. Počítejte s tím, že to asi bude chtít novou spojku. Některé Forestery za sebou mají těžký život, ale udržované auto slibuje ještě mnoho let spolehlivého a vlastně docela levného provozu. Spotřebu 9 litrů na 100 km přežijete.

Škoda Yeti 2.0 TDI-CR 103 kW

Skvělou volbou je také domácí Yeti, ale musíte vybrat správnou motorizaci. Hledejte auto, které má na výrobním štítku uveden kód motoru CFHC. To je totiž modernizovaná verze populárního dvoulitrového dieselu, která už nemá choulostivé vířivé klapky v sání. Na rozdíl od Superbu nebo Passatu také Yeti nemá vyvažovací hřídele. Mechanicky se jedná o jednoduché a spolehlivé provedení jednotky 2.0 TDI-CR.

Skoda Yeti (2) Škoda Yeti se hned na první pokus povedla. Na trhu je z čeho vybírat, ale nejjistější volbou je motor 2.0 TDI-CR. Čtyřkolka je žádaná
Skoda Yeti (1) Hledejte motor s kódem CFHC, s tím je nejméně problémů. Yeti za sebou také mívá menší nájezdy než třeba Octavie Combi

Snad nemusíme připomínat, že máte hledat jen v nabídce zavedených prodejců, kteří auta prověřují a poskytnou na ojetinu aspoň základní záruky. Hledejte česká auta, u kterých se dá snadno dohledat kilometrová a servisní historie. Na rozdíl od Octavií „v kombíku“ nebývá Yeti používán k padesátitisícovým ročním nájezdům, takže není problém koupit pětileté auto s nájezdem 100 000 km nebo méně. Octavia mívá při takovém stáří už čtvrt milionu.

Doporučujeme: Od Felicie po Octavii RS — 10 nejlepších ojetin značky Škoda

Nevýhodou čtyřkolky jsou krátké převody, které v kombinaci s nepříliš efektivní aerodynamikou a vyššími odpory mohou za spotřebu okolo 7,5 litru nafty na 100 km. Pokud nechcete řadit, můžete mít i DSG, ale to je u nás poměrně vzácné. Před motorem o výkonu 125 kW bychom dali přednost slabšímu provedení 103 kW, které má plynulejší a měkčí nástup výkonu. Pokud se o Yetiho budete starat, vydrží s přehledem přes 300 000 km. Jen nezapomeňte v Haldexu každých 40 000 km nebo dva roky vyměnit olej, pro šestistupňové DSG platí totéž. Pokud netaháte přívěs a nejezdíte často do terénu, klidně můžete interval prodloužit na 60 000 km nebo tři roky.

Toyota RAV4

Druhá generace „Ravky“ je trochu přehlížené auto a poměrně nízké ceny přeci jen už dost stárnoucích ojetin neodrážejí tak úplně skutečné kvality vozu. Jistě, není to žádný teréňák. Kdo potřebuje auto pro náročnější terénní vložky, měl by zvolit spíše Suzuki Grand Vitara. Toyota RAV4 je klasické SUV, ale s pohonem všech kol je i mimo asfalt velmi schopné.

Toyota RAV4 (1) Toyota RAV4 už stárne, ale v kategorii do 150 000 korun představuje velice dobrou volbu. Ještě většinou nerezne a motory vydrží
Toyota RAV4 (2) Vyhněte se dieselu, benzinový dvoulitr je spolehlivá jistota. Pihou na kráse jsou nepraktické zadní dveře otevírané do strany

Pro jistotu bychom doporučovali vyhnout se dieselům a zvolit klasický atmosférický benzinový motor 2,0 l o výkonu 110 kW (150 k), se kterým slze jezdit za 8,5 až 10 litrů na 100 km podle stylu jízdy. Není známo, že by se tyto motory kazily, pokud u nich měníte včas olej a za studena se k nim chováte slušně. Přestavbu LPG neřešte, přijdete o výkon a zas tak strašná ta spotřeba benzinu není.

Jedinou bolístkou může být zadní diferenciál u čtyřkolek, neboť majitelé zanedbávají povinnost měnit každé dva roky olejovou náplň. A hodně ojetým kusům (některé RAV4 už spolehlivě kroutí druhý čtvrtmilion kilometrů) začínají drhnout manuální převodovky. Automatem si moc nepomůžete, čtyřstupňová převodovka je spíše volba z nouze nebo nutnosti.

Volvo XC90 2.4D/D5

Pokud hledáte nějaké větší a „prestižnější“ SUV, ale zároveň nechcete tankovat dvacet litrů benzínu každých 100 km, je vlastně jedinou uživitelnou volbou Volvo XC90. Toto SUV jsme si již představili v samostatném profilu ojetiny, tak to vezmeme v kostce: Najít verze 2.4D ještě bez filtru pevných částic bude trochu oříšek, ale i pozdější D5 stojí za úvahu. Čím novější auto, tím také bývá obvykle v lepším stavu. Pozor, není to off-road a i na běžné polní cestě škrtá spodkem.

ojeté Volvo XC90 2006 (38) Volvo XC90 jsme si už představili v samostatném profilu ojetiny. Naftový pětiválec se povedl a má smysl udržovat ho při životě
ojeté Volvo XC90 2006 (24) Proti prestižní německé konkurenci má XC90 nižší servisní a provozní náklady. A naopak nemá tak nabubřelou image.

Mechanika naftového pětiválce 2,4 l je velmi solidní. Když si pohlídáte choulostivý napínák řemene pomocných agregátů, nic vážného by se stát nemělo. Kolem 200 000 km začínají zlobit manuální převodovky a chod páky začne připomínat kvedlání klackem v kýblu kamenů. Automat není špatná volba, ale majitelé jaksi zapomínali měnit jeho olejovou náplň. Kompaktní automatická převodovka také nemá ráda čiptuning a 147 kW a 420 Nm nejsilnějšího provedení motoru D5 jsou pro ni na hranici únosnosti.

Volvo XC90 je ale jinak docela kvalitní a odolné a na údržbu a provoz levnější než německá konkurence v podobě BMW X5, Audi Q7 či VW Touaregu, o Porsche Cayenne radši ani nemluvíme. Volvo také zpravidla neláká „specifickou“ skupinu zákazníků, takže původ a minulost vozu snad nebude problém dohledat. Se servisní historií to bude horší, ale pokud nekupujete auto „po třicátém majiteli“, není se vlastně čeho bát.

Petr (neregistrovaný)
Velmi by mě zajímala recenze na Kia Sorrento od roku 2010. Právě jim končí slavných 7let záruky. A podle mě má zajímavý poměr cena/funkce/vzhled. Také Mitsubishi Outlander nevypadá špatně.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?