Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát

  • S těmito auty bychom se do nějakých velkých výletů před prvním servisem raději nepouštěli

  • Je velká pravděpodobnost, že v inzerátu narazíte na problémový kus

  • Komu auto nezlobí, nebo kdo do něj investoval, jen tak ho neprodá

Některá ojetá auta mají dlouhodobě dobrou pověst, případně okruh svých věrných zákazníků, kteří jim věří a vědí, co od nich čekat. Přesto se i u povedených a jinak spolehlivých aut čas od času objeví ne zrovna dobrý motor. „Specialista“ je na tohle především koncern Volkswagen, který to s tzv. plánovanou životností některých součástek opravdu přehnal. Ano, máme na mysli třeba slavné řetězové rozvody motorů TSI.

Náprava podobných problémů trvá dlouho, ale dnes už většinou narazíte na opravené nebo modernizované kusy. V následujícím seznamu uvádíme pět jinak velmi dobrých, žádaných a spolehlivých ojetin, u kterých je potřeba si dát veliký pozor na výběr správného motoru. U některých totiž existuje reálné riziko, že vás nechají stát už cestou od prodejce.

1. BMW 318d/320d (motor N47D20 od 2007 do 2011)

Atmosférický řadový šestiválec na benzín aby dnes člověk pohledal. Bazary a inzeráty jsou plné čtyřválcových dvoulitrových dieselů, které tvořily jádro prodejů řady 3 a podobných menších BMW. Ovšem právě nejobvyklejší motorizace BMW 118d/120d a 318d/320d patří mezi ty, které „kleknou“ klidně už cestou domů. Při krátké testovací jízdě se totiž některé problémy diagnostikují velmi obtížně.

BMW 320d (1)
Nejvíc průšvihů je s motorem N47D20. Praská mu rozvodový řetěz, žere chladící kapalinu a zadírá se. Slušný je vlastně až od léta 2011
BMW 320d (2)
Řada 3 E90 jezdí báječně. Je zbytečné kazit si tak dobré auto dieselem. Kupte si atmosférický benzinový šestiválec, a bude vám hej

Lehký hliníkový dvoulitrový čtyřválec N47D20 v BMW svého času nabízel mimořádné výkony na svou kategorii, ale neobešlo se to bez selhávání rozvodů. Kdo měl štěstí, tomu jen řetěz přeskočil a motor spadl do „nouzáku“. Někomu se ale přetrhl úplně. A čtvrtému majiteli, jehož právě koupené auto originální servis BMW nevidělo několik let, už automobilka nový motor za tři sta tisíc nedala.

U tohoto dvoulitru praskaly i stěny mezi válci, docházelo k vytrhávání zubů rozvodových rozet a také se vlivem oddalovaných výměn oleje zanášely karbonem, přidíraly na klice a zlobilo u nich vstřikování (to zas hlavně kvůli nekvalitní naftě). Relativně spolehlivý je tenhle diesel až zhruba od poloviny roku 2011. Před tímto datem raději živte benzinový šestiválec.

2. Ford Mondeo III 2.0 TDCI DPF (do 2010)

Třetí generace Fordu Mondeo je celkově velice spolehlivé auto. A pokud jde o základní mechaniku, jsou naftové dvoulitry vyvinuté s koncernem PSA ve své třídě snad to nejlepší. Pokud najdete zachovalý kus bez filtru pevných částic (na našem trhu prodávaný do září 2010), vlastně nemáte co řešit. Kupujte. Lepší dvoulitrovou naftu za tyhle peníze jen tak neseženete.

Ford Mondeo (1)
Mondeo je doporučeníhodná ojetina. Ale veliký pozor na motory 2.0 TDCI před rokem 2010. Dovozy jsou s problematickým DPF
Ford Mondeo (2)
Hledejte české auto od výroby bez DPF nebo „nefiltrovaný“ motor 1.8 TDCI. Případně až kus po modernizaci z roku 2010 a dál

Veliký problém je ale naopak v kusech dovezených ze západu. Ford totiž i k dvoulitrům dával filtr DPF, někde standardně a někde za příplatek. Například v Německu si lidé připláceli, aby dostali zelenou plaketu pro vjezd do center měst. Důležité je rozklíčovat VIN kód auta. S tím pomůže volně přístupná internetová servisní aplikace Fordu nebo každý oficiální servis.

Zatímco koncern PSA používá u dieselů systém regeneračních aditiv do paliva, Ford ho před rokem 2010 pouze odpojil. Filtr trpí na často nedokončené regenerace a zanáší se. Motor pak ředí olej naftou. Pokud chcete mít naprostou jistotu, kupujte auto po modernizaci plnící normu Euro 5, má lepší a jednodušší řešení systému DPF. Nebo hledejte skutečně originální kus, který z výroby filtr neměl. Jedinou útěchou snad budiž to, že Ford nabízí poměrně rozumné ceny oprav DPF.

3. Škoda Octavia II (jakékoli TDI)

Proč tady figuruje bazarová stálice, nejvyhledávanější ojeté auto na českém trhu? Právě proto! Ale snažte se vžít do role majitele ojeté Škody Octavia druhé generace. Kdy budete chtít poslat svou „oktávku v tédéíčku“ do světa? Ten, komu „zaklepala“. Rychle zabastlit problém a šup s tím do malého bazárku, kde si s kontrolou auta při výkupu hlavu nelámou. Nebo pro jistotu rovnou do soukromého inzerátu. Však on se nějaký nezkušený „koloušek“ najde.

Skoda Octavia (1)
Kupovat ojetou Octavii má svá specifika. Mnoho ojetin má stočený tachometr, falešnou historii a bohužel i motor vyžadující investice
Skoda Octavia (2)
Ani novější Octavia II s modernějšími motory 2.0 TDI-CR není zcela bez rizika. Vedle poruchy vstřiků hrozí i drahou výměnou DPF

Ojetá tédéíčka fungují podle toho, jak se o ně kdo stará. A kdo do motoru pravidelně investuje, provádí všechny opravy důkladně a nešetří na servisu, ten se ho jen tak zbavovat nebude. Jakkoli se jedná o dobré auto, je potřeba počítat s tím, že hned po koupi bude nutné zamířit do servisu a začít konat. Rachtající dvouhmotu poznáte, ale třeba problémy se systémem EGR nebo s filtry pevných částic se při předváděcí jízdě odhalují špatně.

Čert vem stočený tachometr, s tím je asi každý u dvojkové „ovce“ tak nějak smířený. U extrémně vytěžovaných motorů TDI však odchází rovněž vstřikování (ani modernější common-rail není nesmrtelný) a s filtry pevných částic není po několika stovkách tisíc kilometrů moc radosti. Nový filtr stojí kolem čtyřiceti tisíc. To je pro kupujícího ojetiny smrtelný výdaj. Absolutně nejhorší je motor 2.0 TDI-PD 16V 125 kW, montovaný do modelu RS.

4. Volkswagen Golf V 1.4 TSI

Pětkový Golf bylo (a stále je) velice dobře vyrobené auto. Říká se, že Volkswagen ho vyvíjel a vyráběl tak draze, že pokud jste si nepřikoupili nějakou luxusní výbavu navíc, automobilka na něm dokonce prodělávala. Ovšem bohužel také přišlo období, kdy Volkswagen hledal novou cestu v motorech. Začal hromadný downsizing, který sice vypadal na papíře skvěle, ale první přeplňované jednotky TSI dělaly více škody než užitku.

Volkswagen Golf (1)
Golf V je dobré auto, ale je velmi těžké doporučit nějaký motor. Jedinou jistotu představuje asi atmosférická 1.4 16V s výkonem 59 kW
Volkswagen Golf (2)
S diesely opatrně, ale obloukem obejděte twin-charger 1.4 TSI. Bude lákat výbavou a cenou. Přeskakuje mu řetěz, praskají písty a žere olej

Největším průšvihářem jsou první generace motorů 1.4 TSI, především unikátní twin-charger s turbem a kompresorem (výkony 103 a 125 kW). Jako nový uchvacoval dynamikou, kultivovaností a spotřebou, ale pak mu začaly přeskakovat rozvodové řetězy, praskaly písty, bral olej jako dvoutakt a zanášel se karbonem.

Opravy takového motoru jsou prakticky nerentabilní, protože přesáhnou zůstatkovou hodnotu celého auta. A jen sotva někde seženete funkční celý motor, protože se bude všechno za pár měsíců zase opakovat. Doporučit ale nemůžeme ani slabší variantu o výkonu 90 kW s jednoduchým turbem bez kompresoru.

5. Volkswagen Passat B6 (většina motorizací)

Dalším jinak dobrým koncernovým autem, které doplatilo na prachbídnou motorovou paletu, je Passat označovaný jako B6. Prodával se od dubna 2005 do října 2010. V rámci koncernové politiky měl totiž Passat vždycky luxusnější, rozuměj choulostivější provedení motorů TDI s vyvažovací hřídelí a rizikovým pohonem mazání.

Volkswagen Passat
Vážně nevíme, který motor v Passatu B6 doporučit. Snad jen 2.0 TFSI, případně udržovaný šestiválec
Volkswagen Passat Variant
U benzinových verzí TSI jsou rizika příliš velká, ale u dieselů také, často si na sebe ani nevydělají

Většina tédéíček má také filtr pevných částic, včetně importovaných 1.9 TDI (u nás bez DPF jinak slušný motor). Z dvoulitrů by snad smysl dávala jen opečovávaná (olej maximálně po 15 000 km) osmiventilová 2.0 TDI-PD, kdy se filtr na delších trasách stačí regenerovat. Šestnáctiventily TDI-PD bez filtru kleknou kvůli rozvodům a mazání, silnější 125kW verze pak dojede na vstřiky i filtr. A lze doporučit něco z benzínů? Těžko.

Motory FSI obejděte velikým obloukem. Základní atmosférická šestnáctistovka s nepřímým vstřikem je na Passat mimořádně slabá a pravděpodobně už bude brát po letech otrocké práce v otáčkách olej. Starší verze motoru 2.0 TFSI by mohla mít nějaký potenciál, ale až vám praskne skříň turba, zadarmo ho neopravíte. Před zajímavými šestiválci berou lidé nohy na ramena kvůli spotřebě, ale kdo u nich někdy opravoval natáhnuté řetězové rozvody, také si užil (a zaplatil) svoje. Passat B6 zkrátka raději nechte v bazaru někomu jinému. Když už, připlaťte si za modernizovanou B7 s lepšími motory.

Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Ohodnoťte tento článek!
3.2 (64%) 60 hlas/ů

13 KOMENTÁŘE

  1. Taky se me to nezdá ze by autor tomu extra rozumnel. Vozime lidem 400 aut ročně a tyhle závady neznáme. Jen u nějakých benzinu byli problemy. Vadí mu auta z dovozu ale ty pokud nejsou stocena bývají v daleko lepších stavech nez auta jeta u nás. Nepřipadá mě moc autor jako odborník

  2. Samozřejmě nedá se říct, že po roce od koupení máme vyhráno, ale koupili jsme si Vw Passat r.v.2009 2.0 125kW v automatu. A krom výměny oleje a filtru jsem zatím nic neřešil. Najeto cca.17tisíc km a pohoda. Naopak auto musím pochválit je to dálniční stíhačka s průměrnou spotřebou 6,4litrů/100km a to nejsem žádný louda. Právě naopak jsem po předváděcích jízdách upustil od benzínových motorizaci, kvůli slabému zátahu /1.4tsi 90kW/ a zase u silnější a pro mě uspokojivé jízdy z 1.8tsi zase neskutečná žravost motoru jak paliva, tak oleje… A jelikož jsem tvrdohlavě chtěl pokračovat ve šlépějích vw Passat/ předtím B5/ tak jsem moc na výběr ani neměl… Ale dnes opravdu nelituji. Zpracování interiéru, betelnost, nic nevrže nepraská. A neskutečně pohodlné. Ale abych jen nechvalil, tak je fakt, že oproti staršímu modelu je podvozek naladěn na tvrdší notu, ale už jsem si zvykl… Vw navždy ♥

      • B6 byl totalni propadak dvakrat se mi protocila hřídel na olejovem cerpadle a jednou utrhla napinaci kladka na rozvodech. Mel najeto 150 tis. nebyl stocen, ověřeno. Co k tomu rict. Motor 2.0 TDI 103kw 12v.

  3. Každopádně zde autor sdělil větu, kterou mi mluví z duše: Auto klepe, je čas předat ho do světa, nejlépe do malého bazárku, kde si s takovýma chybama hlavu nelámou, nebo ještě líp to prodat přes inzerát. Jeden z mnoha důvodů, proč bych koupi ani u jednoho ze zmíněných nekoupil!

  4. Co to je za blbost, dvojková octávka z velkýho autobazaru a drží mi krásně už 10 let bez žádnýho velkýho problému, o ničem článek!

  5. mám passata combi rok 2009. motor 2.0tdi je to již model cr, najeto 385tis km, dvakrát dělané rozvody, jednou spojka, při250tis výměna homokinetických kloubů, pravidelná výměna oleje a filtrů,převodovka 6tikvalt manual, absolutně bezproblémové auto,spotřeba při normální jízdě 4,5-5,5l/100km
    pro mě zatím nejlepší auto co jsem kdy měl…

  6. Pokud se člověk o motor a palivovou soustavu dobře stará dá se i s problémovým TDI najet mraky kilometrů. Pokud někdo jezdí na olej 20 tis. km a více, tankuje běžné levné palivo a čeká na zázrak pak se v článku najde 😀 Já už dlouho dávám do passata B6 jen to nejlepší a mimo brzd, filtrů a olejů nemusím nic řešit. Jen kvalitní nafta (v mém případě profi aditiva) a olej max. 15 tis. km (po 30 tis. vždy čišťení motoru – dekarbonizace. Do nového oleje vždy nano přísada na snížení tření a motor je jak nový. Pravda, že je v plánu dvouhmota, ale za těch 7 let co auto slouží si jí časem zaslouží. Neměnil bych! Počkám si na přelomový elektro samohyb a pak přijde čas..

PŘIDAT KOMENTÁŘ: