Opel Mokka X a Zafira mají po faceliftu lepší interiér a LED světla

  • Modely Opel Zafira a Mokka X prošly modernizací

  • Mají nový interiér a přepracovaný infotainment

  • Systém OnStar nyní komunikuje česky a první rok je zdarma

  • OnStar umí přivolat záchranku, servis, provede servisní diagnostiku auta nebo vám třeba vyhledá nejbližší restauraci

  • Přes OnStar dokonce najdete i své auto, pokud vám ho někdo odcizí

Mrholení a mlha nevypadají jako zrovna příznivé podmínky na cestu po dálnici D1 z Prahy až do Brna a následně po D2 do Břeclavi. Ale počasí a dálnici D1 člověk neporučí. Když si tedy můžu vybrat z testovacích aut, ptám se, zda můžu dostat něco s automatem. Do kolon na D1 to vážně chce něco, v čem se nemusí řadit. A tak dostávám Opel Mokka X s motorem 1.6 CDTI a šestistupňovou automatickou převodovkou, do skromného kufru hážeme věci na jednu noc a vyrážíme do Břeclavi, kde si pro nás Opel přichystal prezentaci.

Opel MOKKA X
Opel Mokka X má novou příď a přepracovaný interiér. Novinkou vybraných modelů Opel je systém OnStar, který umí komunikovat v češtině
Opel Zafira (24)
Vyzkoušli jsme i modernizovaný Opel Zafira. Nový interiér autu prospěl a s dieselem a automatem je to příjemné a pohodlné MPV

Vyrážíme s předstihem, ale zatímco v protisměru auta skoro pořád stojí, směr na Brno utíká překvapivě jako po másle (ehm, po hrbolatém másle) a Mokka X svou práci odvádí dobře. Vlastně o ní ani nevíte, dokud se motor nemusí trápit u 4000 otáček. Už nastartování studeného dieselu 1.6 CDTI nás překvapilo, tohle je proti staré zemědělské jednotce 1.7 CDTI opravdu pořádný pokrok. Sice pořád víte, že spaluje naftu, ale už vám zvuk motoru netrhá uši.

Automat dělá z Mokky X příjemnější auto

Do 130 km/h naftová šestnáctistovka stačí, pak už přeci jen začne převažovat malý zdvihový objem motoru i aerodynamický odpor kompaktního SUV. Nicméně na popojíždění po městě a okolí (v Břeclavi na konci cesty jsme chytli „hezkou“ kolonu v dopravně zklidněném centru) je Mokka X v kombinaci s automatem docela příjemná.

Pokud jde ale o změny, facelift se podepsal vlastně jen na designu přední části a hlavně na interiéru. Na konstrukci se nic zásadního neměnilo a Mokka X je vlastně pořád stejná. V přední části si určitě všimnete příplatkových adaptivních LED světlometů. Nejsou to ale světla IntelliLux Matrix jako v nové Astře. Jednotlivé diody jsou zakrývány pomocí clon, nejsou zhasínány. Na suché silnici je devět měnících se režimů světel znát, v dešti naopak vyžadují trochu zvyku. Vidíte samozřejmě dobře, ale světlo je rozloženo trochu jinak.

Doporučujeme: Opel Ampera-e má dojezd 500 km a koupíte ho už příští rok

Design Mokky X si zhodnoťte sami, ale za sebe musím říci, že se mi líbí posun v kvalitě interiéru. Tvrdé plasty v dolní části palubní desky nevadí a prakticky všechno, na co sáhnete a na co se díváte, vypadá hodnotně. Na svou kategorii až nezvykle hodnotně. Zábavní systém s dotykovou obrazovkou potřebuje trochu času, než pochopíte všechny funkce, ale aspoň jeho překlad do češtiny je celkem dobrý. Opel reagoval na kritiku s množstvím tlačítek dřívějších modelů, takže celé rozhraní zjednodušil. Klasické kolečko na ovládání hlasitosti zůstalo, ale zoom obrazovky a další funkce se už ovládají přes dotykový displej. A někdy se přistihnete, že víc koukáte na displej rádia než na cestu…

Opel MOKKA X
Funkce palubního systému vyžaduje chvíli zvykání. Řidič se často přistihne, že se na dotykový displej dívá příliš dlouho
Opel MOKKA X
Propojení telefonu s palubním systémem vozidla je jistě užitečná funkce. Zjednodušení palubní desky novým Opelům prospělo

Základní architektura Mokky X se nezměnila, takže jediným citelným přínosem je zlepšení kultivovanosti motoru CDTI, inteligence řazení automatu (aspoň co si takhle s odstupem pamatuji ze starších modelů) a modernizace interiéru. Opel také nabízí poměrně rozsáhlé možnosti kombinací motorů, převodovek a pohonu 4×4, což u konkurence vždy neplatí. Například když chcete automat, nejste odkázáni pouze na určitý stupeň výbavy, motor a typ pohonu. U Opelu Mokka X si vlastně můžete volně vybrat, s automatem lze kombinovat benzín i diesel, předokolku i čtyřkolku. Jenom nemůžete mít diesel, automat a zároveň čtyřkolku.

Základní cena 377 900 korun je opravdu základní, ačkoli manuální klimatizace a pár dalších samozřejmostí některým lidem určitě postačí. Prostřední výbava Enjoy, která už má vše podstatné, začíná u akční ceny 423 900 korun. Chtějte diesel 1.6 CDTI 100 kW s automatem (jen s pohonem předních kol) a jste u akčních 539 900 korun. A to jste ještě nezačali zaškrtávat. Naftová čtyřkolka je o dalších 15 000 korun dražší.

Zafira je důstojná a pohodlná

Druhý den dostávám na cestu zpátky přidělenou modernizovanou Zafiru. Ačkoli segment MPV v počtu registrací na evropském trhu pomalu klesá, Opel říká, že je pro něj stále dostatečně atraktivní a že naopak věří, že s odchodem některých soupeřů získá větší tržní podíl. Automobilka těží i z docela slušné loajality svých zákazníků v tomto segmentu. K Zafiře se údajně lidé vracejí rádi.

Opel Zafira dostal modernizované motory a také upravený interiér, na podvozku se ale nic neměnilo. Zjednodušení přístrojové desky vozu prospělo a přibyly nové elektronické funkce. Zábavní systém funguje podobně jako v nové Astře, ale horší je to s aktuálností dat v navigaci a její schopností reagovat na kolony nebo uzavírky. V tomhle jsou některé mobilní aplikace mnohem dál a člověk se musí ptát, jestli má tedy originální navigace pořád smysl. Přestože ale systém v Zafiře vypadá na první pohled laciněji než ten v modelu Mokka X, obsluhoval se mi při prvním seznámení lépe.

Čtěte také: Sedm skvělých ojetin s automatickou převodovkou

S dvoulitrovým turbodieselem CDTI o výkonu 125 kW (170 k) a automatickou šestistupňovou převodovkou představuje Zafira velmi důstojné auto. Díky delšímu rozvoru a pneumatikám s rozumným profilem po silnici tolik neposkakuje a rozhodně s ní byla jízda po D1 mnohem příjemnější, než bych čekal. A také příjemnější, než s Mokkou X. Jako by tu dálnici někdo přes noc opravil… Silný diesel pak nemá problém se zrychlováním za hranici dálničního limitu, když se na vás lepí nervózní řidič Audi zběsile blikající svými fotonovými děly. Za rychlostí 150 km/h ale narazí na přirozené limity plynoucí především z horší aerodynamiky velkého MPV.

Opel Zafira (4)
Opelu Zafira diesel s automatem opravdu sluší. Adaptivní tempomat funguje docela snesitelně, ale když se začne dálnice kroutit, zmatkuje
Opel Zafira (14)
Opel ví, že MPV nyní moc netáhnou. Přesto sází na loajalitu zákazníků a věří, že se modernizovaná Zafira na trhu prosadí. Šance má slušné

Vlastně jsem za celou dobu nepřišel na nic, co by mi na omlazené Zafiře mělo vadit. Je pohodlná, kultivovaná, o dieselu skoro nevíte, automat řadí plynule a chytře. I samotné řízení je docela příjemné. Na poměry kategorie MPV je Zafira vlastně vcelku čiperná, byť S-Maxu se stále nevyrovná. Člověk v ní ale nemá hned ten pocit, že splnil svůj reprodukční potenciál a nyní už jen čeká na smrt.

Na vymetání okresek to sice není ono, ale k uzoufání nudné svezení také nečekejte. Na Zafiru bych si velmi rychle zvykl, zvlášť v provedení se sedmi variabilními sedačkami. A když jsme u sedaček… Nepamatuji si na MPV, ze kterého by mne po 300 km cesty nebolela záda. Opel má opravdu dobrá sedadla, ani to nemusí být ta s certifikátem AGR.

Další důležitou novinkou v Opelech je asistenční systém OnStar, který komunikuje v češtině. O něm si ale přečtete v samostatném článku:

Systém OnStar ve vozech Opel konečně mluví i česky. Sežene pomoc nebo přivolá záchranku

Opel u Zafiry zjednodušil výbavu. Nabízí jen dva stupně, ale poměrně hodně motorů. I v tomto případě lze kombinovat automatickou převodovku s benzinovými i naftovými motory, menší dieselová 1.6 CDTI však s automatem prozatím není. Zafira 4×4 se podle Opelu ani neplánuje. Místo ní má ale přijít větší crossover…

Opět nechybí originální tovární verze na CNG a LPG. V případě LPG (1.4 Turbo, 103 kW) máte dokonce plnohodnotnou nádrž na benzín, u CNG (1.6 Turbo, 110 kW) dostanete nádrž zmenšenou kvůli velkým tlakovým nádobám na plyn. První cena za novou Zafiru je 455 900 korun včetně DPH (po akční slevě). Verze LPG stojí při aktuální akční ceně 497 900 korun, CNG od 548 900 korun a dvoulitrový diesel od 554 900 korun.

A jestli se ptáte na spotřebu, s Mokkou X 1.6 CDTI 6AT jsme z Prahy do Břeclavi dojeli za 6,2 l/100 km, druhý den jsme se v Zafiře 2.0 CDTI 6AT vrátili do Prahy s průměrem o jediný decilitr vyšším. Alespoň podle údajů palubního počítače.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: