Jak podle vás vypadá Mostecko? Asi nějak takto: „velké díry plné uhlí a jedovatých plynů, chemičky, tepelné elektrárny, otrávená země a zmar“. V roce 1989 by se takový popis blížil pravdě, ostatně Svěrákův film Ropáci popisoval tamní realitu výstižně. Dokonce natolik, že se návštěvníci dodnes na ropáky vyptávají.

Jenže od té doby byly elektrárny odsířeny, chemičky zmodernizovány a těžba uhlí zregulována. Spálené lesy se vzpamatovaly a vzduch je tu dnes čistší než ve velkoměstech. Rekultivace běží naplno. Umělé Mostecké jezero brzy přivítá rekreanty, výsypky se zelenají a rostou vinice, golfová hřiště i cyklostezky. Skoro jako v pohádce. V propadlištích nad starými štolami spontánně vznikají čistá jezírka. Za pár dní se naplní vodou, za pár týdnů ptactvem a za pár let rybami. Příroda si bere krajinu rychle zpět.

_DSC5308
POVRCHOVÝ DŮL OBKLOPUJÍ KILOMETRY PÁSOVÝCH DOPRAVNÍKŮ, jejichž údržba je nekonečným martyriem. Zde poháněcí stanice

Jenže pravda také je, že velké doly i elektrárny dosud pracují, obludná litvínovská rafinerie nadále chrlí vlaky paliv (občas i nějaký chlorový mrak) a jizvy po desetiletích exploatace stále bijí do očí. A nejde zdaleka jen o zmizelý starý Most, po Praze druhé historicky nejcennější město u nás. Pánev mezi Krušnými horami a Českým středohořím pořád nabízí šokující pohledy, ostře konstrastující s majestátní nádherou obou pohoří. Zážitek je natolik silný, že jej rozhodně stojí za to vyzkoušet. A utvořit si vlastní názor, zda všechna ta spoušť za to stojí.

Expediční speciál Mitsubishi Pajero

_DSC4885

Prohlídková trasa, vedoucí spíše po necestách, prověřila schopnosti Pajera až na dřeň. Nezávisle zavěšená kola polykají výmoly nenapodobitelně, náklaďákový diesel s mohutným spodkem a předimenzovanou převodovkou utrhne i přilepená kola a nízké těžiště samonosné karoserie umožňuje bláznivé náklony. Trakci pomohly skalní pneumatiky Nokian, mohutný naviják naštěstí ke slovu nepřišel. Jen světlá výška by mohla narůst, ubírá z ní mj. masivní ochranná ližina. Za danou cenu neexistuje lepší stroj.

  • Sv. výška/brodivost 210/700 mm
  • Boční náklon 45°
  • P./z./přejezd. úhel 34,5/24,5/22,2°
  • Základní cena 942 250 Kč

Aby byl fundovaný, k tomu vám pomůžou v zážitkové firmě Offroadsafari. Pořádá expedice na místa, kam by vás jinak těžko pustili. Nejzajímavější je zřejmě projížďka Uhelným Mosteckem, která vás zavede mj. na vyhlídku s panoramatem rafinerie, k Mosteckému jezeru i válečnému opevnění, k odkalovacím lagunám i nad zámek Jezeří, který se stal nechtěnou ikonou boje proti prolomení limitů těžby uhlí. Ta by totiž pokračovala západně (po ukončení těžby se důl ČSLA tak jako tak změní v jezero, které na jeho místě bývalo) a zámku se vyhnula. Hornímu Jiřetínu bohužel nikoliv, což si tamější obyvatelé zjevně nepřipouštějí. V obci kvasí život, opravují se domy, a dokonce i rostou nové, včetně krásných vil. Při tomto pohledu přichází nutkání prolomení limitů jasně odsoudit. Jenže pětinu zdejších domů už těžaři vykoupili a místní, včetně našeho průvodce, litvínovského patriota Martina Bareše, mívají i trochu jiný názor. Energetická bezpečnost země má totiž svou cenu. Jen zůstává otázkou, zda ji prosazovat na úkor práva několika stovek lidí na klidný život. Jinou věcí je, že se u nás kvůli výnosnému exportu vyrábí více energie, než je nutné.

IMG_3249
MĚSÍČNÍ KRAJINA z Mostecka pomalu mizí, dokud se ale bude vyplácet těžba uhlí, podobné scenerie bude nabízet i nadále
IMG_4343
KOLEM MOSTU doslova kráčely dějiny. Ten původní se ubránil válce, avšak ustoupil těžbě uhlí. Nový bojuje s důsledky sociálních změn

Zlatým hřebem výpravy je návštěva posledního hlubinného dolu Mostecka Centrum (ten právě definitivně končí), my jsme dokonce potkali horníky, vracející se ze směny. Podobné setkání tváří tvář s odvrácenou stranou reality není rozhodně na škodu. Ostatně barvité vyprávění pana Bareše, mj. bývalého horníka, nás utvrdilo ve vděčnosti za teplá místa v bezpečných kancelářích.

Na expedici se můžete vydat svým autem jako my s testovacím Mitsubishi Pajero, bonusem k atraktivní exkurzi je možnost legálně si zajezdit v místech, která lze nazvat off-roadovým rájem. Pokud teréňák nevlastníte, firma vás sveze vlastním. Expedičních tras je více, program stojí na intenzivním a zajímavém vyprávění průvodců. Mostecko je podle nás nejzajímavější. Možná si ho nezamilujete, ale leccos důležitého pochopíte. A to se počítá.

Převzato z časopisu AUTO7

Off-roadem po uhelném Mostecku: Chmurné krásy českého severu
Ohodnoťte tento článek!
3.75 (75%) 4 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: