Nissan představil elektromobil, který má motor a nejde strčit do zásuvky

  • E-Power je na půl cesty mezi hybridem a elektromobilem

  • Tříválec 1,2 l pouze vyrábí elektřinu, nepohání kola

  • Vůz je určen výhradně pro domácí japonský trh

  • Například u nás by byl ekologičtější než čistý elektromobil

Jaký má smysl elektromobil, který nemůžete ani nabíjet z rozvodné sítě? Nissan si myslí, že poměrně velký. Především by pomohl řidičům zvyknout si na elektromobily a umožnil jim pohodlnější přechod z klasických aut se spalovacími motory. Nissan totiž k výrobě elektřiny používá spalovací motor přímo na palubě. Podle automobilky tím odpadá zdlouhavé několikahodinové nabíjení, riziko vybití akumulátoru a z toho plynoucí omezený akční rádius.

Že je něco takového vlastně klasický hybrid, jako třeba Toyota Prius? Ne tak úplně. Systém E-Power, jak Nissan toto zařízení pojmenoval, funguje trochu jinak. Motor totiž nepohání kola. Jeho jediným účelem je vyrábět elektřinu. Ta putuje do malého akumulátoru a následně přes elektromotor ke kolům.

Nissan E-Power (8)
Tříválec se pouze stará o výrobu elektřiny, kola nepohání. Podle Nissanu je celý proces efektivnější a spotřeba je srovnatelná s moderními hybridy
Nissan E-Power (5)
Akumulátor je menší než v Leafu a tedy i lehčí a levnější. Odapdá také omezený dojezd a následné zdlouhavé nabíjení

Má to výhodu především v efektivitě spalování. Celý proces je úspornější, než kdyby motor poháněl kola, neboť nemusí překonávat tření v převodovém ústrojí a pracuje vždy v optimálních otáčkách. Podle Nissanu má model Note, ve kterém se systém E-Power na domácím japonském trhu prodává, spotřebu srovnatelnou s moderními hybridy. S tím rozdílem, že celý systém je výrobně jednodušší, a tedy i levnější. A to především pro koncového zákazníka. Jednodušší je i konečná recyklace na konci životnosti vozu.

Doporučujeme: Vrátí se spolu s reálnějším měřením spotřeby do hry větší motory?

Hnací soustava konstrukčně vychází z tříválce 1,2 l, který znáte třeba z Nissanu Micra. Pak už je tu jen malá baterie, která sbírá energii od motoru. Je výrazně menší (a lehčí) než akumulátor v Nissanu Leaf. Systém E-Power je určen pouze pro japonský trh, ale automobilka nevylučuje, že se dostane i do Evropy.

Pokud se podíváme na náš trh, teoreticky by mohl být E-Power výrazně ekologičtější než čistý elektromobil. Podle údajů českého ministerstva průmyslu a obchodu se totiž v našich podmínkách při výrobě 1 kWh elektřiny vypustí 1170 g CO2. Při průměrné spotřebě kompaktního elektromobilu okolo 15 kWh na 100 km tedy vycházejí emise na 176 g/km. Přepočteno na benzín má takový elektromobil spotřebu 7,6 litru na 100 km. Tento benzíno-elektrický Nissan má přitom spotřebovat zhruba 4,5 litru na 100 km v reálném provozu.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: