Na každém elektromobilu Chevrolet Bolt prodělá GM 200 000 Kč. Přesto se vyplatí

  • Více prodaných elektromobilů znamená více bezemisních kreditů

  • Automobilky, které nesplní cíle, si musí bezemisní kredity dokoupit

  • Jinak riskují pokuty nebo úplný zákaz prodeje

Prodej elektromobilů zatím příliš výnosný byznys není. Koncern General Motors teď zažívá podobné trable s novou generací elektromobilu Chevrolet Bolt, který se bude prodávat i v Evropě jako Opel Ampera-e. S katalogovou cenou 37 500 amerických dolarů (900 000 korun) na každém prodaném autě automobilka prodělává kalhoty. Respektive skoro 9000 dolarů (asi 216 000 Kč), píše Bloomberg.

Proč tedy dělají automobilky s elektromobily na americkém trhu takovou „charitu“? Kvůli zákonům v Kalifornii, New Yorku nebo třeba New Jersey. Celkem devět amerických států požaduje, aby určité procento prodaných aut byla bezemisní vozidla. Tedy například elektromobily.

Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí

Pro výrobce jsou prodeje v těchto státech velmi důležité, neboť představují třetinu amerického trhu s novými vozidly. Například v Kalifornii je požadavek, že na celkový počet prodených aut musí automobilka získat 14 % bezemisních kreditů. Chevrolet za každý prodaný Bolt dostane celkem čtyři kredity, takže s prodejem 220 000 nových aut (v roce 2015) mu stačí prodat v Kalifornii 7700 Boltů, případně necelých 11 000 plug-in hybridů Chevrolet Volt. A jak dostat elektromobil mezi lidi? Srazíte jeho cenu. Zákazníci navíc dostanou vládní dotaci 7500 dolarů. Čistá cena Boltu je tak pro zákazníka 30 000 dolarů.

Aby automobilka unikla pokutám nebo zákazu prodeje na důležitém trhu, musí si kredity dokoupit od ostatních. Z toho má docela dobrý byznys Tesla, která právě bezemisní kredity ostatním automobilkám prodává. Ve výsledku je tak vlastně prodělečný prodej elektromobilu jakýmsi poplatkem pro to, aby mohla automobilka na vybraném trhu nabízet i ostatní auta s běžnými spalovacími motory, jejichž prodeje jsou samozřejmě stále dominantní. A na nich pak automobilky zákazníky „podojí“ a vezmou si své peníze zpět. Nakonec se tedy i prodej elektromobilu se ztrátou skoro 10 000 dolarů vyplatí.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: