Motory VW z aféry Dieselgate mají po úpravě vyšší spotřebu i poruchovost, zjistili v Británii

  • Britský Autocar otestoval Volkswagen před úpravou a po ní

  • Motor 1.6 TDI má údajně po úpravě vyšší spotřebu v reálném provozu

  • Dochází k častějším regeneracím filtru DPF

  • Majitelé hlásí vyšší četnost závad, hlučnost i kouřivost

  • Roste údajně počet poruch systémů EGR a DPF

Se zajímavým zjištěním přišel britský magazín Autocar, který podrobil testům model Volkswagenu s motorem 1.6 TDI generace EA189. Ten spadá do tzv. aféry Dieselgate, neboť měl řídící jednotku, která v sobě měla zabudovaný program pro obcházení emisního testu. Hodnoty emisí oxidů dusíku (NOx) motory EA189 (tedy i jednotky 1.2 TDI a 2.0 TDI) plnily jen v laboratoři. Jakmile auto zjistilo, že jede v reálném provozu, zařízení se omezilo nebo úplně vypnulo.

Volkswagen musel přijít s nějakým servisním řešením a pro postižené motory připravil různé druhy úprav. Autocar připomíná, že kombinací motorů, modelů, převodovek a pohonů, kterých se aféra týká, je 750, takže pro každý musel přijít vlastní program. Není divu, že na tom Volkswagen pracoval mnoho měsíců.

Doporučujeme: Cena ojetin z kauzy Dieselgate nepadá. Spíše naopak

Britský Autocar jedno takové servisně upravené auto otestoval ve spolupráci se svým sesterským magazínem What Car?. Šlo o Volkswagen Touran 1.6 TDI jednoho ze čtenářů, který vůz k testu zapůjčil. Výsledek? Auto má sice v reálném provozu výrazně nižší emise NOx, ale také o 6,5 % horší spotřebu paliva.

Co úprava motorů TDI obnáší?
Motory 1.2 TDI a 2.0 TDI si vystačí jen se softwarovou úpravou. Řídící jednotka po úpravě změní program pro vstřikování, vzroste četnost regenerací DPF a také se změní funkce EGR okruhu. Každý model a motor má svůj vlastní program, liší se nastavení pro vozy s automatem a manuálem, pro předokolky a čtyřkolky. Motor 1.6 TDI dostal i upravené sání. Do sacího traktu se nastěhovala síťka, která usměrňuje proud vzduchu k tzv. „váze vzduchu“. Odborníci se stále nemohou shodnout, jestli je úprava pro funkci motoru přínosná, nebo naopak spíše škodí. Někdo ji doporučuje, jiní zase varují, že se může zvýšit spotřeba a riziko závad EGR a DPF. Pro nás je důležité, že vozy s postiženými motory jsou i bez úpravy legální a lze s nimi naprosto normálně jezdit. Aspoň prozatím.

K testu bylo použito zařízení, které dokáže simulovat stále stejné a opakující se podmínky. Podle Autocaru pracuje testovací zařízení s maximální odchylkou 1 % mezi jednotlivými testy, většinou se chyba pohybuje do 0,5 %. Výsledný rozdíl spotřeby ve výši 6,5 % tak naznačuje, že úprava motoru 1.6 TDI nesplňuje, co Volkswagen sliboval. Tedy že nedojde ke zhoršení spotřeby.

Před úpravou měl motor spotřebu v simulaci reálného provozu 5,57 litru na 100 km, po úpravě se ale spotřeba zhoršila na 5,93 litru na 100 km. Emise NOx nicméně klesly z 0,639 g/km na 0,351 g/km. Ano, i to je výrazně víc než 0,18 g/km povolených normou.  Ovšem zjištění nijak nevybočuje z jiných nezávislých testů, kdy v reálném provozu diesely homologované dle normy Euro 5 překračují schválené hodnoty dvojnásobně. I to je důvod, proč například EU dovolila automobilkám na přechodné období překračovat reálné emise NOx o 110 %.

Doporučujeme: Ojeté diesely z Dieselgate? Noční můra pro VW, ale požehnání pro motoristy

Autocar se také odkazuje na nezávislé Volkswagen Diesel Customer Forum (VDCF), podle kterého po úpravách roste počet závad postižených motorů a jejich systémů. Vzrostl údajně počet lidí, kteří si stěžují na zvýšenou spotřebu, vyšší kouřivost, závady systému DPF, selhávání EGR a padání motorů do nouzového režimu. Vyšší je také počet majitelů, kteří oznamují závady vstřikování, turbodmychadel či vyšší hlučnost motoru.

Britské zastoupení Volkswagenu zareagovalo prohlášením, že většina problémů plyne z nedostatečné a chybné údržby a nadměrného opotřebení a že sama automobilka registruje zvýšený počet aut s odstraněným filtrem pevných částic nebo jinak neoficiálně upraveným motorem. Podle Volkswagenu se na automobilku zatím obrátilo méně než 1 % britských majitelů s tím, že motor po úpravě nefunguje správně.

K samotnému testu, který provedl Autocar, se Volkswagen vyjadřovat nechtěl, neboť nezná přesnou metodiku, podle které se test prováděl. Automobilka trvá na tom, že všechny úpravy postižených motorů odpovídají normě a že se jejich normovaná spotřeba nezvýší.

Zdroj: Autocar test shows worse economy after Volkswagen diesel fix

Motory VW z aféry Dieselgate mají po úpravě vyšší spotřebu i poruchovost, zjistili v Británii
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: