Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví

  • Měření rychlosti na opravovaných úsecích D1 bezpečnější provoz nepřináší 

  • Přináší ale zajímavé finance vybrané za nevýznamné přestupky 

  • Počet nehod se po zavedení měření rychlosti v úseku Psáře-Soutice v podstatě nezměnil

  • Po zavedení úsekového měření se více bouralo kvůli nevěnování se řízení 

  • MDČR ale zavede úsekové měření i na další dálniční úseky, protože stále zastává názor, že se tak zvyšuje bezpečnost 

[Komentář] Ministerstvo dopravy se pochlubilo výsledky úsekového měření rychlosti na D1. Konkrétně šlo o opravovaný úsek Psáře – Soutice. Zjištěno bylo téměř 50 tisíc přestupků, přičemž naprostá většina řidičů nepřekročila sníženou rychlost o více než 30 km/h. Ministr řidiče pochválil za to, jak jezdili spořádaně. Přirozeně zdůraznil, že měření zde bylo zavedeno kvůli zvýšení bezpečnosti, rozhodně ne kvůli výběru pokut. Také připomněl, že minulý rok se tento systém osvědčil u Brna. Finance tentokrát vybral úřad ve Vlašimi, který je investuje zpět do bezpečnosti, dětských hřišť a dalších bohulibých věcí. V médiích seúředníci vyjadřovali v tom smyslu, že zavedení úsekového měření na D1 jim vlastně přidělalo práci. Ale když už to musí být…

Doporučujeme: Proč MDČR opět spustilo na D1 měření rychlosti? Protože minulý rok vybralo 150 milionů

Média informovala o necelých padesáti tisících pirátech, zvýšení bezpečnosti silničního provozu a o tom, jak se bude zvyšovat bezpečnost i jinde na D1. Jenže když se podíváte hlouběji do statistik, objevíte něco úplně jiného, než prezentuje Dan Ťok. Kamery větší bezpečnost nepřinesly. A co víc, policie to musí vědět a ministerstvo, pokud se alespoň trochu o reálné výsledky zajímá, také.

Jak to tedy s měřením v úseku Psáře – Soutice a zvyšováním bezpečnosti je?

Nehod lehce ubylo, ale… 

Jako zdroj informací nám poslouží oficiální mapa nehod. Najdete ji zde. Je to aplikace využívající data přímo od policie. Proto jsme v předchozím odstavci upozornili na to, že policie o skutečných výsledcích v daném úseku musí vědět. MDČR hodnotilo ve své tiskové zprávě období od 1. dubna do 31. července letošního roku, tudíž jsme se podívali do mapy a spočítali, kolik nehod se v daném období událo. Brali jsme v potaz úsek začínající těsně před sjezdem na Psáře a končící těsně za nájezdem na D1 od Soutic (z pohledu od Prahy do Brna, nehody jsme samozřejmě počítali v obou směrech). Letos se zde za sledované období událo 23 dopravních nehod.

Ve stejné mapě se můžeme podívat také na identické období z předchozího roku. Porovnat to lze, protože stavební práce začaly na tomto úseku přesně 12. března 2016. Prvního dubna, kdy začíná naše sledování, se zde už pilně pracovalo. Řidiči jezdili v omezení, ale minulý rok ještě bez přítomnosti rychlostních kamer. Nehod se tu stalo 26.

Doporučujeme: Měření rychlosti na dálnicích je blíž, než si myslíte. A netýká se jen opravovaných úseků

Kdybychom použili metodu Dana Ťoka, který porovnáním dvou takových čísel usoudil, že měření rychlosti v opravovaném úseku u Brna minulý rok přineslo vyšší bezpečnost, a proto se bude rozšiřovat dále, máme vyhráno. Kamery způsobily snížení počtu nehod o tři. Jak se říká – „i kdyby to zachránilo jeden lidský život…“

Psare_Soutice
Opravovaný úsek D1 mezi sjezdy na Psáře a Soutice je v rekonstrukci od loňského března. Od letošního dubna se zde měří rychlost. Zatímco minulý rok byly příčiny různé od nezaviněného střetu se zvěří po bezohlednou agresivní jízdu, letos se z dvaceti tří nehod stalo čtrnáct kvůli nevěnování dostatečné pozornosti jízdě. To asi nebude náhoda

I samotné zlepšení o tři nehody by bylo dost diskutabilní, jenže on je zde problém vyplývající z udávaných příčin nehod. V roce 2016 se v úseku staly tři nehody bez zavinění řidiče, konkrétně šlo o srážku se zvěří. Jedna další nehoda vypadá, že byla do systému zadána dvakrát, a další se zřejmě nestala přímo na dálnici. Pro období roku 2016 jsme je přesto zahrnuli. Už z toho je ovšem zřejmé, že pouze počet nehod má omezenou vypovídací hodnotu. Zvlášť když se rozdíly pohybují v řádu jednotek. Mluvit v tomto kontextu o zvyšování bezpečnosti je přinejmenším docela zvláštní.

Ještě mnohem zajímavější je ale bližší pohled na příčiny nehod.

Aktuálně se bourá více kvůli nepozornosti 

Z údajů policie vyplývá, že v období od 1. dubna do 31. července 2016 se v úseku Psáře – Soutice stalo z celkových dvaceti šesti nehod osm kvůli nepozornosti řidiče („řidič se plně nevěnoval řízení vozidla“). Po zavedení úsekového měření evidují policejní statistiky 14 takových nehod z celkových dvaceti tří. Troufáme si tvrdit, že o náhodu nejde.

Obecně by se mohlo ministerstvo blíže seznámit s příčinami nehod, které se v tomto konkrétním úseku udály. Minulý rok totiž došlo pouze ke třem případům, kdy nehoda alespoň vzdáleně souvisela s rychlostí. Že by dostatečný důvod pro zavedení rychlostních kamer? Otázkou je, jak kamery pomohou odstranit příčinu nehody typu „jiný druh nepřiměřené rychlosti“. Minulý rok se rovněž bouralo kvůli nerespektování stopky při najíždění na dálnici, nezvládnutí vozidla, agresivní jízdě nebo opotřebenému běhounu. Nic, co by rychlostní kamery mohly vyřešit.

Doporučujeme: Ministerstvo dopravy chce, aby auta s přetočeným tachometrem přišla o technický průkaz

Po zavedení úsekového měření převažuje nevěnování pozornosti řízení. Dalšími příčinami bylo třeba nerespektování stopky nebo nedodržení bezpečné vzdálenosti. Rychlost se vzdáleně týkala čtyř případů. Chápete to správně, kamery mají zlepšit bezpečnost, ale nehody alespoň vzdáleně související s rychlostí spočítáte na prstech jedné ruky. Pro kontext, podle interaktivní mapy ŘSD s údaji z loňského roku projede tímto opravovaným úsekem 37 342 aut za jediný den (o všední dny to je přes 40 tisíc). Z toho ve čtyřech případech, ke kterým došlo během čtyř měsíců (!), by naprosto teoreticky mohlo přicházet v úvahu vylepšení situace díky instalaci kamer. Absurdnější už tahle situace být nemůže.

Kompletní seznam nehod z úseku Psáře – Soutice i jejich příčiny si můžete prohlédnout pod článkem. Je zcela evidentní, že v drtivé většině s rychlostí nemají nic společného.

Všechny uvedené informace ze seznamu pochází od policie, která zuřivě přitakává ministerstvu při odůvodňování instalace dalších a dalších úsekových radarů, ačkoliv její vlastní statistiky evidentně dokazují pravý opak. Je opravdu smutné, jak tyto instituce pod záminkou bezpečnosti vehementně ignorují fakta.

Ne, vy se opravdu ptáte, proč? Za překročení rychlosti do 30 km/h mimo obec dostanete pokutu maximálně 1000 korun. I kdyby všech 48 380 řidičů zaplatilo pouze 500 Kč, celkově to vychází na krásných 24 190 000 korun. A ty jen tak na ulici nenajdete…

nehody2017 nehody_2016

Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Ohodnoťte tento článek!
4.92 (98.43%) 51 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Ano, ovce se nechají stříhat a nakonec s vidinou koblihy radostně půjdou i na porážku. Fízlstán bez přívlastků.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: