• Testujeme kombi Mazda6 ve vrcholné motorizaci a výbavě

  • Atmosférický motor 2,5 l poskytuje 141 kW (192 k)

  • Na český trh se Skyactiv-G 2.5 dodává jen v kombinaci s nejvyšší výbavou

  • Verze Revolution Top má ve standardu mj. kůži, průhledový displej, adaptivní tempomat nebo 19″ kola

Mazda je v celosvětovém měřítku malá automobilka, ročně vyrobí jen něco přes milion aut. Možná právě proto opakovaně nalézá odvahu pouštět se vlastní cestou tam, kam by se obří korporace svázané byrokratickou těžkopádností rozhodovacích procesů nikdy nevydaly. Pokoušet se na sklonku 80. let oživit zašlý étos lehoučkých britských sporťáků muselo nutně vypadat jako praštěný nápad – dokážu si docela dobře představit, jak se mocní manažeři velkých světových hráčů na poradách vedení upřímně baví naivitou svých japonských kolegů.

Mazda6 15
Všechny současné modely Mazdy nesou designový sloh „Kodo – duše pohybu“ (nikoliv „v pohybu“, jak se lze často dočíst)
Mazda6 14
Na rozdíl od příbuzného sedanu Mazda6 se kombi neprodává v USA, proto jsou jeho rozměry poněkud „evropštější“

O necelé tři dekády později se ale nesměje nikdo. Mazda MX-5 je dlouhodobě nejprodávanější roadster světa a jeho konstrukční filozofie se odráží napříč celým modelovým portfoliem značky, dnes víc než kdy jindy. Aktuální soubor technických řešení Mazdy, Skyactiv, totiž není ničím jiným než širokým uplatněním principů, jež pomohly udělat z MX-5 bestseller a ikonu nadšených řidičů. Mazda6, která s námi stráví příštích 12 měsíců, je toho výborným důkazem.

Velký objem bez turba

Jedná se o model střední třídy. Kombi označované Wagon má o něco běžnější rozměry než sedan vyvinutý primárně pro zámořské trhy. Jinak ale moc běžné není. Zatímco evropská konkurence nasazuje stále menší přeplňované motory, Mazda tvrdošíjně zůstává u atmosférického plnění – aspoň u zážehových jednotek. Odůvodňuje to tím, že díky lineárnějšímu průběhu točivého momentu se takové motory lépe řídí a že v reálném provozu mají menší spotřebu než downsizované turbomotůrky, optimalizované hlavně na výkon v homologačním testu emisí. To je jedna z věcí, která nás bude zajímat úplně nejvíc: opravdu může být kombík s motorem 2,5 l a automatem něčím jiným než dírou na peníze? Možná si někteří pamatují první generaci Mazdy 6 s motorem 2.3, která hospodárností opravdu nevynikala. Dnes to ale bude jiné, slibuje Mazda.

Mazda6 21
Ve vícevrstvém laku Soul Red patří Mazda6 k nejpůsobivějším autům střední třídy
Mazda6 16
Linie chromovaného lemu masky zasahujícího až ke světlům má podle Mazdy připomíná rozepjatá křídla
Mazda6 18
Skyactiv je obchodní označení pro soubor technických řešení v oblasti pohonu, karoserie i podvozku

Podrobnější představení originálních technických řešení si necháme do některého z budoucích pokračování dlouhodobého testu. Prozatím alespoň základní parametry: motor 2,5 l Skyactiv-G dosahuje výkonu 141 kW (192 k) v 5700 min-1 a točivého momentu 256 Nm v 3250 min-1. Výrobce přitom udává kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km, a to prosím se šestistupňovým automatem Skyactiv-Drive. S manuálem se tento model totiž vůbec nedodává.

Převodovka ale nabízí široký rozsah přemostění měniče i možnost ruční volby rychlostních stupňů. Podle Mazdy kombinuje přímý záběr dvouspojkových skříní s pohodlím konvenčního automatu a my budeme velmi zvědaví, nakolik se jí podaří naplnit tento odvážný příslib v praxi.

Mazda6 8
Benzinový motor 2,5 l se na český trh dodává pouze v opulentně vybavené verzi Revolution Top

Další věcí, která nás bude velmi zajímat, je ergonomie. Mazda6 se i v tomto ohledu vymyká obvyklým poměrům střední třídy. Jako jedna z mála má průhledový („head-up“) displej, ale v levnějším provedení v podobě průhledné destičky nad přístrojovým štítem. Podobné řešení používá vedle Mazdy také Peugeot. Pokud jde o ovládání infotainmentu, Mazda se naopak inspirovala u prémiových značek. Jako hlasitý kritik rozmáhajícího se moru dotykových displejů velmi oceňuji, že japonská značka nelitovala peněz ani úsilí a implementovala do svých modelů ovladač na středové konzole.

Mazda6 4
Tohle dnes nenajdete ani v mnoha autech s luxusními ambicemi: vícesměrový ovladač komunikačních a zábavních funkcí
Mazda6 Wagon G 192 AT
Pokud ale chcete, můžete systém infotainment MZD Connect obsluhovat i prostřednictvím dotykového displeje

Možnosti systému MCD Connect třeba nejsou tak široké jako v případě Audi MMI či BMW iDrive, zachovává však jejich principiální ergonomickou výhodu – totiž možnost bezpečné obsluhy i během jízdy bez nutnosti trefovat se prstem na malá softwarová tlačítka rozmístěná po dotykové obrazovce. Nakolik se tato teoretická přednost odrazí v praktické jednoduchosti a intuitivnosti používání, bude dalším z předmětů našeho soustředěného zájmu během dvanácti společných měsíců.

Chybí jenom bílá kůže

Výběr výbavy nám Mazda usnadnila v maximální možné míře. Motorizace 2.5 Skyactiv-G se totiž na českém trhu nabízí výhradně v nejvyšším z pěti stupňů výbavy. Model nazvaný Revolution Top má ve standardu prakticky vše včetně vyloženě luxusních položek, za něž se mnohde připlácí i u nejvyšších výbav. Namátkou adaptivní tempomat, bezklíčové odemykání, kožené čalounění, vyhřívání i zadních sedadel, audio Bose atd. Když necháme stranou prodlouženou záruku, připlatit si lze za pouhé čtyři položky. Bílý interiér za 3500 Kč naše Mazda6 nemá, ale střešní okno za 19 000 Kč, navigaci za 12,5 tisíce ano a volitelný lak také. Dokonce nejlepší možný, efektní vícevrstvý Soul Red za 18 400 Kč. (Jiné perleťové a metalické odstíny stojí 14 900 korun.)

Mazda6 9
Průhledový neboli „head-up“ displej. Podobně jako PSA používá Mazda jednodušší řešení v podobě průhledné destičky, účel to ale splní
Mazda6 6
Asistenční systémy jako detekce přijíždějících vozidel při couvání do silnice (vlevo dole) či udržování v pruhu lze vypnout

Ceníková cena „našeho auta“ tak činí 888 800 Kč. Na první pohled je to možná obrovská částka, ale zkuste si nakonfigurovat do srovnatelné specifikace třeba VW Passat Variant 1.8 TSI DSG. Na milion se dostanete jako nic.

S nulou na počitadle kilometrů

Stejně jako náš nový web i naše Mazda6 začíná od nuly. Přebírali jsme ji jako úplně nový vůz, na počitadle měla sotva dva kilometry. To je zároveň výhoda i závazek. Oproti běžnějšímu režimu, kdy se na dlouhodobý test poskytují auta poté, co absolvovala kolečko týdenních testů v redakcích motoristických i jiných médií, totiž nebudeme moci/muset omlouvat případné poruchy a nedostatky nevlídným zacházením ze strany kolegů novinářů. Kromě běžného každodenního používání připravíme pro naši Mazdu 6 i sérii náročnějších zkoušek: měření výkonu na válcové zkušebně, ověření jízdních výkonů na letišti i nějaké to srovnání s konkurencí. To vše samozřejmě až po důkladném a citlivém zajetí.


Cena testované motorizace: 838 900 Kč

Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 888 800 Kč


Technické údaje Mazda6 Wagon 2.5 Skyactiv-G A/T
MOTOR
Konstrukce: atmosféricky plněný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 2488
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 89,0 x 100
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 141/5700
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 256/3250
Kompresní poměr: 13,0:1
Převodovka: automatická šestistupňová
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 220
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 8,6/5,1/6,4
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4805
Šířka (mm): 1840
Výška (mm): 1480
Rozvor náprav (mm): 2750
Obrysový poloměr otáčení (m): 5,9
Provozní hmotnost (kg): 1375
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2040
Nejvyšší přípustná hmotnost brzděného přívěsu (kg): 1600
Objem zavazadlového prostoru (l): 522/1648
Objem palivové nádrže (l): 62
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: vzpěry MacPherson
Zavěšení vzadu: multi-link
Řízení: hřebenové s elektrickým posilovačem
Brzdy vpředu: chlazené kotoučové, 297 mm
Brzdy vzadu: plné kotoučové, 278 mm
Pneumatiky vpředu: 225/45 R19
Pneumatiky vzadu: 225/45 R19

Galerie

Mazda6 Wagon G 192 AT v ročním testu: Rok jinak
Ohodnoťte tento článek!
4.43 (88.57%) 7 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: