Manuální převodovka je vymírající druh. V USA ji mají jen 3 % nových aut

  • Jen tři procenta nových aut v USA má manuální řazení

  • V Evropě se prodává s manuálem zhruba 80 % aut

  • Moderní automaty jsou rychlejší, chytřejší a snižují spotřebu

Požadavky zákazníků se mění a jedním z prvků, které postupně z aut mizí, jsou klasické manuální převodovky. Vypadá to, že brzy budou stejnou zapomenutou historií jako karburátory. Poslední průzkum ze severoamerického trhu ukazuje, že pouze tři procenta nových aut byla registrována s ručním řazením s tradiční kulisou do písmene H. Celých 97 % prodaných vozů mělo nějaký typ samočinného řazení, uvádějí LA Times.

Obliba manuálního řazení klesá kontinuálně. V roce 2012 si manuál koupilo jen 7 % Američanů, v roce 1992 to bylo 25 %. Tenčí se i nabídka. Zatímco v roce 2006 bylo 47 % nabízených aut s manuálem, v roce 2011 to bylo už jen 37 % a nyní je to pouze 27 %. Zákazníci tak mají stále menší možnost volby.

V Evropě jsou čísla trochu jiná. Ale zatímco před třiceti lety byl automat vzácností, dnes ho má 20 % nových aut na evropském trhu. A čísla rostou. Stejně jako v USA i v Evropě se pomalu tenčí nabídka vozů s manuálem. K některým motorizacím už přímo řazenou převodovku ani nekoupíte. Nebo se naopak automat stále častěji dostává do levnějších a menších aut, kde se před pár lety vůbec nenabízel.

Doporučujeme: Sedm skvělých ojetin s automatickou převodovkou

Za oblibou automatických převodovek stojí především fakt, že moderní automaty řadí rychle, inteligentně a nejenže například u sportovních vozů zlepšují dynamické vlastnosti vozidla, ale mnohdy mají i lepší homologovanou spotřebu. Toho dosahují především díky vyššímu počtu stupňů. Zatímco šestistupňový manuál dnes nemá ještě úplně každé auto a nejvýše se setkáte se sedmistupňovou převodovkou (Chevrolet Corvette, Porsche 911), automatické převodovky se naprosto běžně prodávají se sedmi a více rychlostmi. Převodovky CVT pak mají vlastně nekonečně mnoho převodů.

V zemích, kde se daně určují podle kombinovaných emisí CO2 a vůz s automatem spadne do nižší skupiny, se tak ve výsledku může zákazníkům investice do automatu vrátit na nižších daních. Mění se i zvyklosti řidičů. Lidé stále častěji v autě telefonují a z řazení se pro mnohé stala spíše obtěžující než zábavná činnost.

Dokonce i výrobci sportovních vozů se od manuálních převodovek odklánějí. Třeba Ferrari je opustilo úplně. Manuál vám už neprodá ani na speciální objednávku, což ještě před časem šlo. Příkladem je třeba Ferrari 599 GTB. Z několika tisíc vyrobených kusů bylo jen 30 s ruční převodovkou. Porsche 911 GT3 také v nové generaci nemá manuál. Z levnější kategorie stačí vzpomenout na minulou generaci Škody Fabia RS nebo aktuální Renault Clio RS.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: