Kia uvedla na český trh hybridní crossover Niro. Prakticky nemá konkurenci

  • Kia Niro vstoupila na český trh s cenou od 599 980 Kč

  • Hybridní crossover této velikosti je zatím spíše výjimkou

  • Technika je shodná s modelem Hyundai Ioniq Hybrid 

  • Vůz nabídne prostorný interiér a slibuje velmi nízkou spotřebu

  • Časem se dočkáme také plug-in hybridu a elektrického provedení 

Kia uvedla na český trh model Niro. Na první pohled se může zdát, že jde o další z řady malých crossoverů. Tak jednoduché to ale není. Korejská novinka totiž chce vyplnit místo (pravda, nikterak velké) mezi modely Soul (tedy segmentem B-SUV), cee’d a Sportage. Jde zkrátka o křížence, který by měl oslovit poměrně široké spektrum zákazníků. Automobilka kategorii, kam Niro spadá, pojmenovala jako C-CUV (compact crossover utility vehicle).

Doporučujeme: Hyundai Ioniq na českém trhu. Můžete si vybrat hybrid nebo čistý elektromobil

Možná vás napadne nějaký konkurent, nabízel by se třeba Nissan Qashqai. Jenže Niro je speciální v tom, že se jedná o hybrid. Aktuálně žádný podobný na trhu nenajdete. Tedy pokud nebudeme počítat novou Toyotu C-HR. I ta je něco mezi crossoverem a hatchbackem. I v jejím případě lze sáhnout kromě benzinové přeplňované dvanáctistovky po hybridním pohonném ústrojí. Kia Niro se ovšem s klasickým spalovacím motorem prodávat vůbec nebude.

_DSC0174
Jako každý správný hybrid sází Kia Niro na nízkou spotřebu. Kvůli tomu má z hliníkových slitin vyrobenou kapotu, páté dveře i prvky na podvozku (aby se kompenzovala hmotnost hybridního ústrojí), nebo také aktivní klapky ve spodní části předního nárazníku vylepšující aerodynamiku

Ve srovnání s Toyotou C-HR je Niro designově absolutním opakem. Klidně můžeme předpokládat, že právě díky decentnějšímu vzhledu nakonec osloví jinou skupinu zákazníků. Proto je docela možné, že se ve finále největším konkurentem stane sourozenecký Hyundai Ioniq Hybrid.

Technika shodná pro Kiu i Hyundai 

Včera dorazil na český trh Ioniq, dnes Kia uvedla Niro. Náhoda? Ani ne. Oba automobily totiž vznikaly současně a používají identický základ. Jenže zatímco Hyundai vsadil na karoserii typu liftback, Kia sáhla po crossoveru. V obou případech ale výrobce použil shodnou platformu, vyvinutou speciálně pro použití alternativních pohonů. Možná víte, že Ioniq lze už teď  koupit v čistě elektrickém a hybridním provedení. Příští rok přijde i plug-in hybrid. Totéž se chystá také pro Kiu Niro, ale bude potřeba si chvíli počkat.

Základní údaje Kia Niro Hyundai Ioniq Hybrid
Max. výkon systému (kW/k) 104/141 104/141
Max. točivý moment systému (Nm) 265 265
Převodovka 6stupňová dvouspojková 6stupňová dvouspojková
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,5 10,8 (11,1)
Nejvyšší rychlost (km/h) 162 185
Komb. spotřeba (l/100 km) 3,8 (4,4) 3,4 (3,9)
Délka/šířka/výška (mm) 4355/1805/1545 4470/1820/1450
Rozvor náprav (mm) 2700 2700
Objem zavazadelníku (l) 427 / 1425 443 / 1505
Provozní hmotnost (kg) 1500 1445
Velikost kol 16" (18") 15" (17")

Stejně jako u Hyundai Ioniq je i zde základem pohonného systému zážehový čtyřválec 1.6 GDI. Ten pracuje s přímým vstřikem paliva (200 barů) a je upraven pro potřeby hybridního pohonu. Pracuje totiž v takzvaném Atkinsonově cyklu, kdy motor vykazuje nižší spotřebu, ale ztrácí na výkonu. To v tomto případě teoreticky nevadí, protože úbytek výkonu vykompenzuje elektromotor.

Doporučujeme: Nissan představil elektromobil, který má motor a nejde strčit do zásuvky

Ten má výkon 32 kW a točivý moment 170 Nm. Se spalovací jednotkou je propojen spojkou. Za ní následuje dvouspojková šestistupňová převodovka. Jedná se o paralelní hybrid, takže může pracovat každý motor zvlášť, případně oba dohromady. Celkově má řidič k dispozici 104 kW (141 k) a 265 Nm.

_DSC0176
Kvůli nedostatku místa se vzduchový filtr odstěhoval přímo nad spalovací motor. Vpravo je řídicí jednotka, která koordinuje jednotlivé části systému
_DSC0186
Akumulátory najdeme pod zadním sedákem. Váží pouze 33 kg. Jejich kapacita vystačí na ujetí dvou kilometrů v čistě elektrickém režimu

Elektrickou energii uchovává Li-Poly akumulátor s kapacitou 1,56 kWh. Baterie je uložena pod zadním sedákem a váží pouze 33 kg. Kia dává samozřejmě i na baterie (a ostatní elektrické části) záruku sedm let, respektive garantuje, že po sedmi letech neklesne kapacita pod sedmdesát procent. Pokud se tak stane, automobilka akumulátor opraví tak, aby nabízel alespoň slibovaných 70 %.

Součástí hybridního systému je ještě druhý elektromotor. Ten se stará o roztáčení spalovací jednotky, případně slouží také jako generátor. Všechny elektrické komponenty vzájemně propojuje řídicí jednotka umístěná v motorovém prostoru na straně řidiče. Klasický dvanáctivoltový akumulátor najdete v zavazadlovém prostoru, kde může být i rezervní kolo.

Na šestnáctkách výrazně úspornější 

Kia Niro je klasický hybrid, takže toho v čistě elektrickém režimu moc nezvládne. Přesně řečeno ujede maximálně dva kilometry. Stejně ale má být hlavním tahákem spotřeba. Jenže ta se výrazně liší podle použitých kol. Zatímco se šestnáctipalcovými disky má Niro kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km, na alternativních osmnáctkách (vždy k vyšší výbavě) už vykazuje hodnotu 4,4 l/100 km. Důvod?

_DSC0170
Niro používá dva typy kol. Toto jsou klasické osmnáctky. S nimi vůz vykazuje o více než půl litru vyšší spotřebu paliva
_DSC0192
Základní šestnáctipalcové disky jsou udělané tak, aby byly co nejlehčí. Kvůli lepší aerodynamice jsou osazeny plastovými kryty

Ne, nejsou to jen kola. Provedení s menšími disky je doladěno tak, aby se při oficiálních měřeních dostalo s produkcí emisí CO2 pod hranici 90 g/km (výsledkem je hodnota 88 g/km). Kvůli tomu jsou disky lité, ale samy o sobě velmi kompaktní, aby byly co nejlehčí. Na ně dostanete plastovou aerodynamickou „poklici“. Jinak naladěné jsou i tlumiče a pružiny. Liší se dokonce i výfuk.

Doporučujeme: Hyundai Ioniq je nejrychlejší „sériový“ hybrid na světě. K rekordu mu pomohl rajský plyn

Automobilka kvůli co nejrychlejšímu ohřátí motoru nasadila systém, kdy se chladicí kapalina motoru (mimochodem, systém udržuje ve spodní části bloku vyšší teplotu než v hlavě válců) ohřívá přes výměník umístěný ve výfukovém potrubí. Je to logické, protože výfukové plyny jsou tím, co má hned po startu nejvyšší teplotu. Jenže pokud si objednáte osmnáctipalcová kola, tento systém bude ve výfuku vašeho auta chybět.

_DSC0181
Takto vypadá část výfuku verze osazená šestnáctipalcovými disky. Za katalyzátorem následuje výměník pro rychlé ohřátí chladicí kapaliny
_DSC0182
Pokud teplota kapaliny klesne pod 80 °C, začnou proudit výfukové plyny přes výměník. Jakmile stoupne, otevře se přímá cesta a výměník se zavře

Systémy chlazení jsou vůbec zajímavé. Vpředu totiž má Niro hned tři výměníky. Jeden patří klimatizaci, druhý chlazení elektrických komponentů a třetí spalovacímu motoru. Chladit se musí i baterie. V jejich případě je řešením nasávání vzduchu z interiéru. Počítá se s tím, že v létě zde bude díky klimatizaci vzduch relativně chladný, v zimě naopak teplý. Tak se docílí vhodné provozní teploty baterií.

Hybrid se chová podle toho, kam jede 

Fungování hybridního systému odpovídá dosavadním zvyklostem u jiných značek. Podle různých parametrů pojedete chvíli na elektromotor, chvíli na spalovací motor, někdy se dobíjí baterie za pomoci zážehového čtyřválce, občas se brzdí pouze rekuperací a tak podobně. Za pozornost stojí dva systémy. Abyste je ale využili, musíte splnit základní předpoklad — Kia Niro musí vědět, kam jede.

_DSC0163
Zobrazení toků energie je součástí každého hybridu (kromě Range Roveru Hybrid, který vás s tím nechce obtěžovat). Ani v Niru nechybí
_DSC0160
Interiér působí velmi solidně a je také sympaticky prostorný. Už základní výbava je navíc v podstatě kompletní

Toho se docílí jednoduše. Je potřeba mít v autě navigaci a na ní nastavenou nějakou trasu. Systém pak bude vyhodnocovat přítomnost křižovatek a zatáček a poradí vám správný moment, kdy máte dát nohu z plynu. Podobně to funguje také se stoupáním a klesáním. Vůz totiž z navigace ví, že přichází kopec, kde se nejrychleji zvyšuje spotřeba. Proto před ním dobije baterie, aby mohl při stoupání co nejvíce využít elektromotor. Totéž platí i naopak. Kia Niro ví, že přijde klesání. S klidným svědomím tedy maximálně zapojí elektromotor a vybije baterie, protože si je při sjezdu hned dobije.

První krátké jízdní dojmy?

Během prezentace jsme měli možnost krátce se svézt, ale spíše než ucelené první dojmy tato malá projížďka přinesla několik málo postřehů. Především je opravdu velice příjemná skutečnost, že je v Niru dvouspojková převodovka. Díky tomu je jízdní projev naprosto „nehybridní“, což je podle mého názoru výhoda. Převodovka navíc pracuje velmi obstojně a řidič může řadit také sám.

Niro je rovněž tiché, což se ale od hybridů tak nějak očekává. (Pokud to není hybrid s naftovým pětiválcem, jak to zkoušelo Volvo). I dynamika je pocitově solidní, ale musíte si přepnout volič převodovky do režimu S. Pak se změní otáčky řazení, odezva na plyn, nastavení posilovače řízení, ale i rychlost spínání spojek převodovky. Rozdíl je znatelný, protože zařazení písmene D automaticky znamená ekologické nastavení vozu.

_DSC0167
Niro je sice nižší a kratší než Sportage, ale má delší rozvor. Hodnota 2700 mm platí také pro sesterský Hyundai Ioniq Hybrid

Drtivou většinu trasy jsem se pokoušel dosáhnout co nejnižší spotřeby. Polovina vedla z kopce a po rovině. Tuto část jsem dokončil s výsledkem 2,5 l/100 km. Pravda, byla zima a možná nedokážu stoprocentně využít potenciál hybridního systému, ale snažil jsem se. Druhá část vedla naopak spíše do kopce. Na konci trasy ukazoval palubní počítač zhruba pět litrů a pořád platí, že jsem se vážně snažil. Rychlost, s jakou spotřeba rostla, mě trochu zklamala, ale finální hodnocení si necháme přirozeně až na klasický test.

Ceník vskutku jednoduchý 

Novou Kiu Niro si už můžete objednat, nabídka je velmi jednoduchá. K dispozici jsou výbavy Comfort (599 980 Kč) a Exclusive (669 980 Kč). Niro tedy cenově končí tam, kde Hyundai Ioniq Hybrid začíná. S volbou výbavy souvisí i spotřeba, protože na 16″ kolech dostanete pouze úroveň Comfort. Připlácí se za barvu karoserie (14 900 Kč). Odstín bez příplatku je jeden, příplatkových devět. U dostupnějšího provedení si můžete pořídit za 30 000 Kč balíček asistenčních prvků. Jinak je vše zahrnuto v základní výbavě.

Ceník modelu Kia Niro ke stažení

Kia si věří na 200 exemplářů prodaných na českém trhu za rok. Dopředu je asi jasné, že u nás o prodejní trhák nepůjde, ale podle prvních dojmů vypadá Kia Niro docela slibně. Další informace o modelu obsahuje tisková zpráva:

Otevřít tiskovou zprávu

PŘIDAT KOMENTÁŘ: