+

  • Vyčerpávající standardní výbava
  • Design, za kterým se lidé otáčejí
  • Marnivá specifikace motoru i podvozku
  • Reálné zrychlení je lepší než udávané
  • Velká palivová nádrž

 

  • Běžně jezdí za 11 l/100 km
  • Milion dá za korejské kombi jen málokdo
  • Jinde vydolují ze stejného objemu ještě vyšší výkon
  • Nemožnost konfigurace vlastního jízdního režimu

Vrcholný model evropské nabídky značky Kia jsme oficiálně přivítali úvodním článkem dlouhodobého testu letos na jaře, 1. dubna. A nebyl to apríl. Celkem s námi bílá Kia Optima Sportswagon GT strávila šest měsíců, během kterých jsme měli šanci poznat ji mnohem důkladněji než auta testovaná ve standardním týdenním režimu. A vážně to není jen zdvořilost, když řekneme, že jsme se loučili opravdu neradi.

Tohle auto má všechno, co si evropský zákazník může od kombíku střední třídy přát. Spoustu prostoru pro lidi i jejich zavazadla. Rozsáhlou komfortní a luxusní výbavu, v níž nechybí prakticky nic z toho, co nabízí etablovaná evropská konkurence. Solidní jízdní vlastnosti a motor s příjemnou rezervou síly do levého pruhu německé dálnice i horských serpentin. Ale popořadě.

Kia Optima GT Sportwagon_-7
Varianta GT se liší od jiných verzí Optimy zejména tvarováním nárazníků. Spolehlivým poznávacím znamením jsou červené brzdové třmeny. Za perleťový lak se připlácí 18 tisíc korun

Sportovně laděné kombíky střední třídy s výkonnými benzinovými motory se neprodávají po desetitisících. Pro výrobce jsou vysloveně zbytnou třešničkou na dortu nabídky fleetových dieselů. Bývalý návrhář Audi Peter Schreyer tvoří ve službách skupiny Hyundai-Kia jeden povedený design za druhým a Optima není výjimkou. Kombi Sportswagon nepůsobí ve standardních verzích tak dynamicky jako sedan, ale vrcholná varianta GT to vynahrazuje sportovně tvarovanými nárazníky a stylizovaným zadním difuzorem se dvěma oválnými koncovkami ve stylu rychlých Audi RS. Za tímhle autem se lidé na ulici pravidelně otáčejí – a určitě to není jen tím, že druhá generace Optimy je zatím na českých silnicích zřídka vídaným jevem.

Kia Optima GT Sportwagon_-8
Vzadu vystavuje Optima GT na odiv výrazný difuzor a velké oválné koncovky výfuku. Řešení těchto partií připomíná modely Audi RS
Kia Optima GT Sportwagon_-5
Při pohledu zepředu se GT liší od běžné Optimy relativně málo. Už v základu má však full-LED světlomety

Kia nabízí svoje historicky první kombi střední třídy jen s turbodieselem 1.7 CRDi o výkonu 104 kW. Špičkové provedení GT je ale k dispozici výhradně s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem 2.0 T-GDI, kombinovaným výlučně s automatickou převodovkou. Korejští ladiči vymáčkli z motoru 180 kW (245 k) a 350 N.m. To není extra mnoho, evropská konkurence dnes docela běžně nabízí dvoulitry s výkonem přesahujícím tři sta koní. Na druhé straně třeba Octavia RS ještě nedávno neuměla nabídnout víc než 230 koní. Takže úplně malé to korejské stádo také není.

Podrobné informace o technice a výbavě modelu Kia Optima GT si můžete přečíst v oficiálním press kitu:

Otevřít tiskovou zprávu

My jsme s Optimou GT zajeli i na válcovou zkušebnu firmy Dieselpower, kde rozhodně nezklamala. Naměřili jsme jí 185 kW a dokonce 385 Nm. Bližší podrobnosti včetně průběhů výkonu a točivého momentu najdete v samostatném článku:

Samostatně jsme se věnovali i dynamice v přímém směru. Námi naměřené zrychlení 0-100 km/h za 7,29 sekundy je o tři desetiny lepší než udávané, přestože při našem měření seděli v autě dva urostlí redaktoři a povětrnostní podmínky měly k ideálu daleko. Akceleraci 80-120 km/h zvládne Kia za působivé 4,9 s. Další podrobnosti opět najdete v samostatném článku:

Na silnici motor přesvědčuje hutným zátahem ve středních otáčkách a překvapivě sytým barytonem. Podobně jako zmíněná rychlá Octavia totiž i Optima GT vylepšuje od přírody mdlý zvuk přeplňovaného čtyřválce jakýmsi „vibrátorem“ u čelního okna, který zdůrazňuje vybrané složky akustického spektra. Pracuje ale jen během důrazné akcelerace, takže plynulou jízdu nenarušuje žádné konstantní hudrání. U korejských či obecně mimoevropských aut bývá často problém ve sladění motoru se samočinnou převodovkou, ale automat v Optimě je přinejmenším obstojný. Neutápí výkon motoru v klouzání měniče a neobtěžuje zbrklými změnami rychlostních stupňů v nevhodných okamžicích. Strategii řazení můžete změnit volbou režimu „Sport“ nebo „Eco“. Charakter převodovky v kombinaci s mapováním plynového pedálu dává Optimě důrazný, chvílemi možná až zbrklý projev. Zlé jazyky by to označily za kašírovanou sportovnost. My jsme ale v dnešní době rádi za každé auto, které nepůsobí jako dokonale funkční, leč emocí zcela prostý spotřebič.

Kia Optima GT Sportwagon_-19
Optima GT jezdí na o 10 mm sníženém podvozku s tužšími pružinami i stabilizátory. Tlumiče pérování jsou řízené elektronicky
Kia Optima GT Sportwagon_-16
V režimu Sport ztuhne řízení i podvozek. Pneumatiky Michelin Pilot Sport 3 měly solidní grip, ale na mokru pochopitelně občas chyběla trakce

Totéž vlastně platí také o podvozku s lichoběžníkovou zadní nápravou a řízením s elektromotorem posilovače uloženým v převodce řízení, kde tolik nenarušuje odezvu parazitními momenty (jako posilovače umístěné na sloupku). Verze GT má o 10 mm sníženou světlou výšku, pružiny tužší o 11 % vpředu a 10 vzadu a sportovně kalibrované elektronicky stavitelné tlumiče ECS. Tuhý chod volantu a pevné tlumení se snaží navodit dojem sportovní jízdy, který vydrží, dokud se nesnažíte vymáčknout opravdu všechno na klikaté silnici se špatným povrchem. Pak se přece jen projeví, že Kia nemá s laděním dynamicky orientovaných aut ještě tolik zkušeností jako ta nejlepší konkurence z Evropy. Tlumiče nekrotí vertikální kmitání hmot s takovou autoritou, přesnost směrového vedení není tak chirurgicky precizní, zpětná vazba od řízení a podvozku tak jasná jako u nejlíp jezdících aut v tomhle segmentu. Přesto ale platí, že po většinu času funguje Optima GT na silnici dost dobře na to, aby plně vyhověla i řidiči nadprůměrně citlivému na jízdní vlastnosti.

Jestli nám něco chybělo, pak možnost nakonfigurovat si jízdní režim podle svého. Tlačítko Sport ovlivní mapování motoru, reakce převodovky, intenzitu umělé zvukové kulisy i chování adaptivních tlumičů pérování. Občas by se ale hodilo mít třeba měkčí podvozek nebo si prostě moci zvolit vlastní kombinaci nastavení, jako to umožňují (třeba) auta z koncernu VW.

Pokud jde o prostornost, je Optima důstojným zástupcem střední třídy. O prostorových poměrech nejvíc prozradí naše standardní měření vnitřních rozměrů, doplněné o porovnání s některými konkurenty z naší databáze:

Prostor pro cestující (cm) Kia Optima SW GT Ford Mondeo kombi Mazda6 kombi Renault Talisman GT VW Passat Variant
Šířka v úrovni loktů vpředu 154 156 152 151 154
Šířka v úrovni loktů vzadu 152 155 150 146 153
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 92/99 91/99 88/94 92/101 93/101
Prostor pro hlavu vzadu 97 95 98 96 101
Minimální prostor pro nohy vzadu 21 15 12 16 19
Maximální prostor pro nohy vzadu 45 42 39 40 43
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem 26 23 19 22 28
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 24 - 14 17 -
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 24 27 27 24 24
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 7 8 6 9 8
Délka sedáku vpředu 48 48 48 46-52 52
Délka sedáku vzadu 48 50 47 48 49
Délka opěradla vpředu 62 63 64 61 64
Délka opěradla vzadu 68 65 72 66 67
Šířka prostředního sedáku vzadu 26 25 25 26 23
Prostor pro zavazadla (cm) Kia Optima SW GT Ford Mondeo kombi Mazda6 kombi Renault Talisman VW Passat Variant
Šířka mezi bočnicemi 100 113 100 110 101
Maximální šířka zavazadelníku 138 139 147 139 147
Výška po roletu 45 46 45 49 48
Délka ložné plochy 109 108 109 108 111
Výška nakládací hrany 57 61 62 56 63
Šířka vstupního otvoru 103 109 105 106 108
Výška vstupního otvoru 88 71 82 81 72
Výška otevření 5. dveří 184 179 183 184 190
Maximální délka nákladu 221 235 233 219 226

Z čísel je na první pohled vidět, že Optima SW je dimenzovaná podobně jako Passat. Je to logické, kde jinde měli konstruktéři hledat benchmark než u nejprodávanějšího evropského modelu střední třídy. Optima má příjemně nízko položenou nakládací hranu, což oceníte jen jednou za čas, ale pak o to víc. Naopak sedadla, zejména ta přední, by mohla být dimenzovaná velkoryseji. Subjektivně jsou sice pohodlná, dobře podepírají páteř i po několika hodinách jízdy a mají příjemné tvarování, ale fakt je, že centimetry materiálu pod stehny chybějí. Vedle vyhřívání ale sedadla nabízela i odvětrávání, což je u koženého čalounění v teplém počasí k nezaplacení.

Kia Optima GT Sportwagon_-23
Přední sedadla mají výrazné sportovní tvarování a jsou ventilovaná, sedák ale mohl být o něco delší. Nebo ještě lépe nastavitelný
Kia Optima GT Sportwagon_-34
Dílenské zpracování a povrchová úprava materiálů v interiéru nedávají prostor ke kritice. Passat to ještě není, ale tolik zase nechybí

Velký, pravidelně tvarovaný zavazadlový prostor obsahuje i dvě podélné kolejnice a nastavitelný příčník, podobně jako v kombících od Audi. To je šikovné. Příliš nás ale neoslovilo bezdotykové otevírání pátých dveří. Rozpoznání „kopance“ pod nárazník častěji nefungovalo než fungovalo a když už, všechno to trvalo moc dlouho. Po detekci pohybu nohy se nejdřív ozvalo výstražné pípnutí, pak následovala prodleva (asi aby měl člověk čas ustoupit) a teprve potom se začaly páté dveře otevírat.

Příjemným překvapením pro nás bylo dílenské zpracování. A nejen pokud jde o materiály a jejich povrchovou úpravu. Páčky měly docela jasnou aretaci, tlačítka nepůsobila rozviklaně a interiér se neklepal a nevrzal. Je znát, že subjektivnímu vnímání kvality věnovala Kia značnou péči. I z fotek možná poznáte, že spáry všude v interiéru jsou velmi těsné a pravidelné.

Kia Optima Sportwagon GT -0112
Středový panel palubní desky připomíná BMW nejen svým natočením k řidiči, ale i vzhledem a rozmístěním ovládacích prvků; za červenou kůži se připlácí 10 tisíc. Optima GT má černý velurový potah stropu a hliníkové dekory na středové konzole mezi sedadly

Už jsme řekli, že Optima GT má ve standardní výbavě řadu systémů a funkcí, které konkurence nabízí většinou jen za příplatek. A fungují dobře. Ať už jde o automatické LED světlomety, adaptivní tempomat s funkcí stop&go nebo systém udržování v jízdním pruhu, infotainment s navigací nebo asistenční systémy. Kia se tím vlastně ani moc nechlubí, ale její adaptivní tempomat s funkcí stop&go a systém udržování v jízdním pruhu umějí prakticky totéž a fungují s podobnou spolehlivostí jako u evropských značek, které se prezentují jako nositelé pokroku. Jen ta tlačítka jsou „po asijsku“ rozházená. Tempomat včetně všech funkcí se ovládá tlačítky na pravé straně volantu (vlevo je infotainment), tlačítko systému udržování v pruhu najdete vlevo pod volantem. A ještě o úroveň níž musíte sáhnout, když chcete vypnout ESC nebo otevřít nádrž. Možná je to o zvyku, my jsme si ale na nutnost stisku tlačítka před vystoupením na pumpě za celou dobu úplně nezvykli a mnohokrát se nám stalo, že jsme se museli vracet od stojanu dovnitř. Systém používaný některými jinými výrobci, který umožňuje odjistit kryt nádrže jeho lehkým stisknutím, se nám zdá rozhodně pohodlnější.

Dotyková obrazovka infotainmentu není největší ani nejkontrastnější v oboru, ale reaguje bez nepříjemných prodlev a má přehledné, vizuálně poměrně atraktivní grafické rozhraní.

Kia Optima GT Sportwagon_-26
Opakovaným stiskem tlačítka Drive Mode se cyklicky přepíná mezi režimy Normal, Eco a Sport. Vyhřívaná jsou nejen sedadla, ale i věnec volantu
Kia Optima GT Sportwagon_-27
Infotainment s 8″ dotykovou obrazovkou podporuje Apple CarPlay i Android Auto; za krytkou vpravo je schovaný slot na SD kartu

Citlivým tématem u velkého auta s výkonným benzinovým motorem je samozřejmě spotřeba paliva. Je pravda, že Optima GT není úsporné auto. Naznačuje to už udávaná kombinovaná spotřeba 8,2 l/100 km, což je v době aut pečlivě optimalizovaných na homologační měřicí cyklus opravdu hodně. (Pro ilustraci, Porsche 911 Carrera je „papírově“ jen o deci žíznivější.) Náš dlouhodobý průměr se ustálil na nepříliš oslnivé hodnotě 10,36 l/100 km, ale musíme říct, že auto jezdilo většinu času v podstatě jen po městě a po dálnici. A zpravidla bez velké snahy o úspornost. Při červnové cestě na Großglockner jsme se ale přesvědčili, že v cestovním režimu se Optima GT spokojí s výrazně menším přídělem paliva. Do Kaprunu jsme přijeli s průměrem 7,5 /100 km, cestu zpět pak Kia zvládla za 7,9 l/100 km (podle palubního počítače). Akční rádius je solidní i díky tomu, že nádrž Optimy pojme 70 litrů paliva. V době horečného snižování emisí CO2 všemi možnými cestami není taková kapacita ani ve střední třídě bohužel zdaleka samozřejmostí.

A když jsme nakousli otázku nákladů. Optima Sportwagon GT stojí nemalých 999 980 korun. Opticky je to strašně moc peněz. Jenže nabídka příplatkové výbavy obsahuje pouhé tři položky, z čehož první dvě byly i na našem autě. Červená kůže se šedými švy za symbolických 10 tisíc, metalíza za 18 a panoramatické střešní okno za 30. Všechno ostatní bylo ve standardu. A není toho málo. Vyjmenovávat všechny prvky tady nebudeme, ale namátkou: full-LED světlomety; audio systém Harman Kardon; elektricky ovládaná, vyhřívaná a ventilovaná sedadla; adaptivní tempomat; automatické parkování; kamery zobrazující celé okolí auta; elektronicky nastavitelné tlumiče pérování; roletky v zadních oknech… Opravdu toho není málo.

Kia Optima GT Sportwagon_-15Kia Optima GT Sportwagon_-25 Kia Optima GT Sportwagon_-30Kia Optima GT Sportwagon_-14

Už vás slyšíme: Ale za milion? Jasně, otázce, kdo a proč by si měl takové auto koupit, se utéct nedá. Jenže když chcete kombi střední třídy nabité všemi možnými vymoženostmi, vychází Optima GT vlastně ještě docela výhodně. Třeba takový Superb Combi Sportline 2.0 TSI by s porovnatelnou výbavou stál asi o 20 procent víc. A vždycky se najdou lidé, kteří chtějí jezdit autem, jakých nestojí na každém firemním parkovišti dvanáct do tuctu. My si ale troufáme vyslovit hypotézu, že Kie vlastně v téhle fázi vůbec nezáleží na tom, kolik kusů Optimy GT prodá. Že tohle auto vyrobila, protože chtěla. Aby si vyzkoušela, nakolik se dokáže přiblížit standardu zavedených evropských hráčů. Aby se něco naučila. Aby vyslala trhu signál, že dnes už má kapacitu i energii vyrábět prestižní modely pro úzkou skupinu náročných zákazníků. A zejména aby si budovala pozice pro rozšiřování portfolia směrem od masových produktů ve vysoce konkurenčních segmentech do vyšších a vyšších kategorií, kde se prodává méně aut, ale s o to většími maržemi. Zatím je Optima GT pro Kiu v Evropě stále ještě vlajkovou lodí. Za rohem už ale čeká designově povedený model Stinger. A to bude zase jiná písnička.


Cena testovaného vozu: 999 980 Kč

Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 1 027 980 Kč


Technické údaje Kia Optima GT Sportwagon
MOTOR
Konstrukce: řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Vrtání x zdvih (mm): 86,0 x 86,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 180/6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 350/1350-4000
Kompresní poměr: 10,0:1
Převodovka: šestistupňová samočinná
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 232
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 11,8/6,1/8,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4855
Šířka (mm): 1860
Výška (mm): 1460
Rozvor náprav (mm): 2805
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1597/1608
Poloměr otáčení (m): 5,45
Provozní hmotnost (kg): 1605
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2190
Objem zavazadlového prostoru (l): 552/1686
Objem palivové nádrže (l): 70
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: Nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Zavěšení vzadu: Nezávislé zavěšení kol, dvojité lichoběžníkové vzpěry uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Řízení: Hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,34:1
Pneumatiky vpředu: 235/45 R18
Pneumatiky vzadu: 235/45 R18

Doporučujeme:

Recenze dieselových kombíků

Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu: Překvapivě dobrá
Ohodnoťte tento článek!
4.64 (92.73%) 11 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Rozpoznání „kopance“ pod nárazník častěji nefungovalo než fungovalo a když už, všechno to trvalo moc dlouho—- Možná by si to chtělo důkladněji prostudovat manuál, když mi něco nefunguje tak jak si myslím že by mělo. U Kie se žádné vylomeniny jako imaginárně máchat nohou pod nárazníkem, když mám třeba plné ruce čehokoliv a stání na jedné noze hrozí klidně i zraněním když neustojím to máchnutí opravdu nemusí. Stačí se prostě postavit za auto a asi tři vteřiny počkat. Auto zabliká, pípne a otevře dveře.

  2. Děkuji za předchozí komentář od PetrM. Chtěl jsem napsat to samé, ale jen s tím, že když se postavím za auto s klíčkem v kapse, tak auto 3x pípne (a bliká) a teprve pak se otevře „kufr“ (5.dveře). A že se otevře až po třetím pípnutí je proto, abych v případě, že nechci aby se „kufr“ (5. dveře) otevřel mohl, poodstoupit a k otevření nedojde. Není potřeba nikde máchat žádnou nohou.
    A ještě drobná připomínka k spotřebě. Já mám dlouhodobou spotřebu při normální jízdě s velkým poměrem krátkých tras cca 9,4 l. Při jízdě po dálnici se běžně dostávám k spotřebě kolem 8,7 l, stejné je to i při delších jízdách po běžných komunikacích.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: