Jeep Compass přijíždí na český trh. Má se Karoq čeho bát?

  • Jeep Compass nové generace vstupuje na český trh

  • Velikostně se řadí přesně mezi modely Renegade a Cherokee, platformu má společnou s Fiatem 500X

  • V nabídce bude i terénní verze Trailhawk se zvýšenou světlostí a redukční převodovkou

  • České ceny začínají na 599 990 Kč

Jeep Compass_
Druhá generace Jeepu Compass přichází 10 let po představení původního modelu
Jeep Compass_-4
Při délce 4394 mm je Compass o 20 cm delší než Renegade a o 20 cm kratší než Cherokee

Zmocňuje-li se vás v poslední době pocit, že osm z deseti automobilových novinek patří do segmentu kompaktních SUV (C-SUV), nejste daleko od pravdy. Popularita crossoverů nižší střední třídy nezadržitelně roste a žádný z významných výrobců nechce přijít o svůj kousek koláče. Ani značka Jeep.

Zatímco první Jeep Compass před deseti lety příliš početné konkurenci čelit nemusel, druhá generace, která právě vstupuje na český trh, už se bude muset zatraceně snažit, aby se vůbec dostala do hledáčku potenciálních zákazníků. Kategorie doslova přetéká nabídkou modelů, od celoevropského hitu Nissan Qashqai až po novou Škodu Karoq, která se téměř jistě záhy stane nejprodávanějším kompaktním SUV na českém trhu.

V souladu s tradicí a image značky se nový Jeep Compass chce zalíbit zejména těm zákazníkům, kteří i v dnešní době očekávají od kompaktního crossoveru také nějaké ty terénní geny. Nebo alespoň terénní vzhled. Zatímco svérázně stylizovaný původní Compass vypadal téměř jako karikatura, nový model je zmenšenou kopií modelu Grand Cherokee. Připomíná ho nejen charakteristickou maskou s nepostradatelnými sedmi otvory či tvarem světlometů, ale také profilem blatníků a celkovými proporcemi. Velikostí se Jeep Compass řadí přesně mezi malý Renegade a větší Cherokee. Platformu má novinka společnou s Fiatem 500X, který hájí barvy koncernu FCA v segmentu malých crossoverů už nějakou dobu.

Jeep Compass_-7
Vyšší stupně výbavy mají ovladač Selec-Terrain, který umožňuje uzamknout pohon všech kol (stiskem) a vybírat z několika režimů jízdy mimo asfalt

Bez ohledu na původ techniky pod kapotou je interiér silně poplatný americkému vkusu a zvyklostem. Sedmipalcový displej v přístrojovém štítu i 8,4″ středová obrazovka systému uConnect hýří barvami, animacemi a grafikou, což působí efektně, ale k přehlednosti za jízdy to úplně nepřispívá. Ergonomicky zvláštním rozhodnutím je také negativní sklon spodní části středového panelu s tlačítky audio systému a klimatizace. V dnešní době ale můžeme být rádi, že tahle tlačítka v kabině vůbec jsou a že designéři nenacpali veškeré ovládání na dotykový displej.

Jeep Compass_-5
Hlavní přístroje jsou analogové, ale mezi nimi našel místo barevný digitální displej
Jeep Compass_-6
Pro infotainment s dotykovou obrazovkou používá Jeep obchodní označení uConnect

Nabídku motorů na českém trhu tvoří zážehový 1.4 MultiAir s výkonem 103 nebo 125 kW, vznětový 1.6 Multijet 88 kW a 2.0 Multijet opět ve variantách 103 a 125 kW. Základní verze mají pohon předních kol a manuální převodovku, ale výkonné varianty se kombinují s pohonem všech kol a devítistupňovým automatem. Na jeho vývoji se podílela věhlasná německá společnost ZF, ale výrobu zajišťuje továrna FCA v Indianě. Benzinový MultiAir s elektrohydraulickým ovládáním ventilů i oba diesely MultiJet samozřejmě pocházejí z produkce Fiatu.

Jeep Compass_-2
Vzhledově je nový Compass mnohem zdařilejší než svérázně tvarovaný předchozí model
Jeep Compass_-3
Přední partie Compassu hodně připomínají velké SUV Grand Cherokee před modernizací

Před tiskovou konferencí v rámci formálního uvedení nového Jeepu Compass na český trh jsme se mohli v okolí Prahy krátce svézt nejvýkonnější zážehovou i vznětovou motorizací. Na silnicích pokrytých spadaným listím a zmáčených silným deštěm bylo okamžitě zjevné, že systém pohonu všech kol s připojováním zadní nápravy nijak nespěchá. Alespoň v režimu Auto. Čtyřkolka nicméně umožňuje aktivovat režim „4WD Lock“, popřípadě zvolit některý ze tří módů pro jízdu mimo asfalt (sníh, písek, bláto).

Naladěním podvozku, odezvou řízení ani pociťovanou dynamikou nemá Jeep Compass ambice konkurovat ostřejším evropským SUV. Způsob, jímž zpracovává nerovnosti, nicméně svědčí o relativně sofistikované konstrukci a pečlivém naladění tlumičů pérování. Můžeme-li soudit z kratičké zkušenosti, nebude Compass žádný kostitřas. Převodovka jasně upřednostňuje plynulou jízdu, náhlými změnami zatížení se nechá zaskočit. Nepůsobí ale už zdaleka tak zmateně jako při svém debutu v Jeepu Cherokee.

Nabídku na českém trhu tvoří tři stupně výbavy: Sport, Longitude a Limited. Základní varianta má sice nelakované detaily exteriéru z černého plastu a plechová kola, nepostrádá však multifunkční volant, Bluetooth nebo klimatizaci. Prostřední Longitude přidává navíc lité ráfky či volič jízdních režimů Selec-Terrain. Dvouzónovou automatickou klimatizaci, dešťový senzor nebo dělená opěradla zadních sedadel ale dostanete až v nejvyšší výbavě Limited. Adaptivní tempomat, samočinné parkování nebo LED světlomety v nabídce nejsou vůbec.

Jeep Compass_-9
Rozsáhlou galerii oficiálních fotek Compassu včetně varianty Trailhawk najdete v galerii na konci článku

Nejdostupnější variantou nového Jeepu Compass je provedení 1.4 MultiAir 103 kW Sport za 599 990 Kč. Na opačném konci nabídky stojí Compass 2.0 MultiJet 125 kW AWD Limited za 982 990 korun. Kompletní ceník si můžete stáhnout:

Ceník Jeep Compass ke stažení

Pokud si z něj nevyberete, vězte, že v roce 2018 rozšíří nabídku ještě varianta Trailhawk se světlou výškou 215 mm (+25), zakrytovaným podvozkem a vyspělejším pohonem, který navíc nabízí redukovaný převod, režim Rock pro jízdu na kamení, terénní „tempomat“ pro pomalou jízdu a asistent pro sjíždění svahů.

Další podrobnosti o novém Jeepu Compass najdete v tiskové zprávě:

Otevřít tiskovou zprávu

Jeep Compass přijíždí na český trh. Má se Karoq čeho bát?
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: