Jaguar XKSS z roku 1957 je úplně nové auto. Vznikne jich jen devět a stojí 30 milionů

  • Jaguar XKSS byl vlastně první supersport na světě

  • XKSS je silniční verze závodního speciálu D-Type pro Le Mans

  • Vznikne devět kusů, které byly zničeny při požáru v roce 1957

  • Každý vyjde cirka na třicet milionů

Na autosalonu v Los Angeles byla k vidění jedna zajímavost. Jaguar XKSS z roku 1957, který míří do výroby. Že jsme se někde na šedesát let zasekli? Ne tak docela. Jaguar Classic, divize věnující se práci na historických modelech, vyrobí v příštím roce devět nových kusů ikonického Jaguaru. Každý přijde majitele na více než jeden milion liber, tedy asi třicet milionů korun.

Jaguar XKSS vznikl v letech 1954 až 1956 jen v šestnácti exemplářích jako silniční verze závodního speciálu Jaguar D-Type pro Le Mans. Byl to vlastně první supersport na světě.  Mělo jich být víc, ovšem devět aut určených pro americký trh shořelo v roce 1957 při požáru továrny Browns Lane.

Jaguar XKSS (1)
Exkluzivní vozy jako Jaguar XKSS nám vždy připomenou, že život v chudobě je nesnesitelný
Jaguar XKSS (9)
Jaguar vyrobí posledních zbývajících devět exemplářů XKSS, která byly zničeny v roce 1957

Jaguar tak zbývajících devět exemplářů vyrobí nyní. Každé auto dostane odpovídající pořadové číslo. Jelikož se dávno ztratily původní plány a především dřevěné formy, na kterých se tvarovala ručně hořčíková karoserie, musí Jaguar vyrobit nové. Výroba Jaguaru XKSS tak bude kombinovat tradiční postupy s moderními nástroji.

Doporučujeme: Sovětská závodní auta, o kterých jste zřejmě nikdy neslyšeli (a my také ne)

A co vlastně zákazník dostane? Pod kapotou je řadový šestiválec 3,4 l původem v Jaguaru D-Type. I blok a hlava motoru musí být vyrobeny nově. Palivovou směs pak připravují tři karburátory Weber DC03. Emisní předpisy se totiž na tento automobil nevztahují. Ještě že tak!

Jedinou změnou proti původnímu Jaguaru XKSS je modernizovaný palivový systém. Má být spolehlivější a hlavně bezpečnější. Jiné jsou i bezpečnostní pásy pro řidiče a spolujezdce. A době neodpovídají také pneumatiky a brzdy. Designem sice ano, ale účinností jsou přeci jen někde jinde než v roce 1957. Jinak vše odpovídá tomu, jak vozy XKSS opouštěly montážní halu před šedesáti lety. Teď už jen zjistit, kde se dá tohle auto sehnat na redakční test.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: