• Jaguar F-Type SVR je nejvýkonnější sériový Jaguar v historii

  • Opět jde o dílo divize SVO

  • Konstruktéři použili některé prvky z modelu Project 7

  • Red Bull Ring měří na délku 4,318 km a má 10 zatáček. Od Prahy je vzdálený přibližně 440 km a cesta zabere pět hodin

Jaguar se činí. Už při představení divize Special Vehicle Operations bylo jasné, že se máme na co těšit, protože automobilka tuto sekci zaměřenou na různé speciality uvedla opravdu stylově. Prvním dílem byl Jaguar Project 7. Šlo o důkladně přepracovaný F-Type, který dostal motor o výkonu 423 kW (575 k), pozměněný podvozek, zkrácené čelní sklo a karbonové díly karoserie. Ty kromě vylepšení aerodynamiky také trochu upravily vzhled, takže výsledek připomíná legendární závodní speciály D-Type, které se proháněly po trati Le Mans.

Problémem Projectu 7 byla skutečnost, že vzniklo pouze 250 kusů. A jak už to v podobných případech chodí, okamžitě se po nich zaprášilo. Mimochodem, dva exempláře z této série skončily v České republice! Ostatní zájemci se mohou utěšovat tím, že třeba někdy později Jaguar něco podobného zopakuje, jenže automobilka samotná se do těchto specialit příliš pouštět nehodlá.

_DSC3195
Vše začalo Jaguarem Project 7, specialitou limitovanou na 250 kusů. Šlo o první dítě divize SVO
_DSC3198
Project 7 je skvělý vůz, ale už je vyprodaný a další podobný jen tak nepřijde. Řešením je F-Type SVR

Chce se totiž soustředit na vrcholné verze sériových modelů, označované SVR. Takže jestli vám utekl Project 7, můžete coby náhradu vzít F-Type SVR. Sice nedostanete takovou porci exkluzivity, ale v každém případě budete mít skvělé auto. Tak skvělé, že mu stačila pouze tři ostrá kola na Red Bull Ringu k tomu, aby mě o svých kvalitách přesvědčilo.

Project 7 daroval motor

Od speciality Project 7 se  F-Type SVR liší v několika důležitých ohledech. Zaprvé má v podstatě sériovou karoserii, za druhé si ho můžete koupit také ve verzi Coupé (Project 7 byl dostupný pouze jako roadster) a hlavně má pohon všech kol. Ve finále je tedy klasické SVR o něco těžší, ale toho si při výkonu 423 kW (575 k) vážně nevšimnete.

Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace 30d AWD

Především jde ale o překvapivě univerzální vůz. Jaguar chce, aby i verze SVR byly bez problémů schopné plnit každodenní úkoly, protože si dobře uvědomuje, že i taková raketa jako F-Type SVR stejně bude více času trávit v normálním provozu. A SVR opravdu univerzálnější je. Kromě pohonu všech kol s Project 7 totiž musel v rámci úspory kilogramů vzdát stahovací střechy a na její místo přišlo něco, co ze všeho nejvíce připomíná stan. Dá se s tím jet, ale podle některých zákazníků do auta teče. Jeden člověk kupříkladu problém s netěsnící střechou u Projectu 7 údajně vyřešil tak, že si tuto specialitu nechal na slunné dny a na ty ostatní si koupil F-Type SVR s karoserií kupé.

_DSC3155
F-Type SVR se na první pohled od svých slabších sourozenců moc neliší. Jiný je nárazník, vzadu najdete výraznější spoiler, a to je asi tak všechno

Jenže kromě rozdílných věcí jsou zde i společné záležitosti, a vůbec ne nepodstatné. F-Type SVR používá motor původem z Projectu 7. Samozřejmě jde o všem dobře známý kompresorem přeplňovaný pětilitr, který ale také prošel řadou úprav. Výsledné parametry berou dech. Maximální výkon 423 kW (575 k), vrchol točivého momentu 700 Nm, stovka pod čtyři sekundy a maximální rychlost daleko přes 300 km/h.

V boxové uličce

Akce na Red Bull Ringu nabídla možnost svézt se po okruhu i s jinými modely, třeba s crossoverem F-Pace, což bylo sice zajímavé, ale naše pozornost jednoznačně patřila F-Type SVR, a tak jsem čekání v boxové uličce strávil spíše prohlížením této britské kočky. Hodně divoké kočky.

Změny na karoserii nejsou příliš radikální. Větší karbonový spoiler vpředu, jiná kola, velký difuzor vzadu a to je v podstatě vše. Ovšem když  k tomu přidáte jasně oranžovou nebo modrou barvu, vypadá SVR skvěle. V černé naopak všechny detaily zaniknou, takže je tohle téměř šestisetkoňové auto dost nenápadné. I to může být pro někoho zajímavé. Ale ono je vlastně jedno, jakou barvu zvolíte, protože hlavním prvkem k upoutání pozornosti je zvuk. SVR zní hrubě, výhružně bublá, práská do titanového výfuku, zkrátka dělá regulérní kravál. Zvukový projev je hodně hrubý a emotivní. To se nám líbí.

_DSC3141
Oranžová mu opravdu sluší; na rozdíl od Jaguaru Project 7 můžete dostat výkon 575 koní také v kombinaci s karoserií kupé
_DSC3132
F-Type obecně je krásné auto, jako zdroj k upoutání pozornosti tu ale stejně nejlépe poslouží hrubý a emotivní zvuk motoru

Interiér můžeme přeskočit. Kromě toho, že s helmou se do něj skoro nevejdu a z auta moc dobře nevidím, nestojí za zmínku téměř nic, protože SVR uvnitř vypadá stejně jako ostatní varianty. Samozřejmě až na loga SVR. Ta zde slouží jako jemná připomínky skutečnosti, že jste nějakých 700 000 Kč navíc oproti o 25 koní slabšímu R AWD nevyhodili z okna jen tak pro nic za nic.

Pozice za volantem je ovšem vynikající, ergonomie jednoduchá, materiály třeba ve srovnání s Porsche poněkud lacinější. Však to znáte z ostatních Jaguarů. Takže startujeme…

SVR a Red Bull Ring

Red Bull Ring je pěkný okruh. Je znát, že sem výrobce okřídlených plechovek  nasypal obrovské množství peněz. Jen tak na okraj, Red Bull kromě okruhu koupil také prakticky všechny hotely v okolí. To aby místní ubytování mělo patřičnou úroveň, že ano. Jenže okruh má jednu nevýhodu. Leží v horách a to v září znamená trochu nestabilní počasí. Takže ano, od rána prší. Když jedete necelých 500 km z Prahy, abyste si třikrát objeli závodní okruh s F-Type SVR, a ono musí zrovna pršet, trochu vás to naštve…

_DSC3142
Začíná se hned ráno jízdou na sedadle spolujezdce. Samozřejmě prší a to vás po 500 km dlouhé cestě, na jejímž konci jsou pouze tři kola s Jaguarem F-Type SVR, poněkud naštve

Hned ráno, když je na okruhu hodně vody, dostáváme možnost svézt se s profesionálním řidičem na místě spolujezdce. Opět upozorňuji svého řidiče, jak to dělám vždy v těchto případech, ať se rozhodně nebojí a pořádně autu naloží. Překvapení na sebe nenechá dlouho čekat. Už první ostrá zatáčka (respektive zatáčka číslo 2), která po výjezdu z boxů leží na kopci, ukazuje, že SVR má i v těchto nehostinných podmínkách hodně přilnavosti. Připadá mi, že jdeme na brzdy dost pozdě vzhledem k tomu, jak je mokro, F-Type to ale nerozhodí, do zatáčky se pustí celkem svižně a na výjezdu ukáže výhody pohonu všech kol.

Doporučujeme: Rychlý test Jaguar XF 30d Portfolio

Já sám usedám za volant trochu později dopoledne, kdy už naštěstí přestalo pršet a provoz na okruhu postupně téměř vysušil ideální stopu. Aspoň že tak. Jako první jede instruktor, my za ním. Celkem rovná pasáž za výjezdem z boxů vede do kopce a SVR prezentuje elán svého motoru v maximální možné míře. Kompresorovému osmiválci možná trochu schází v nejvyšších otáčkách „Grande Finale“ ve stylu šestiválce z 911, ale jinak je zátah regulérně brutální.

_DSC3149
Velmi svižně následujeme instruktora v oranžovém SVR. V době, kdy se dostáváme za volant, už naštěstí ideální stopa prakticky oschla
_DSC3150
SVR má v zatáčkách přilnavosti na rozdávání. Není tak lehkonohé jako 911, ale do bočnice skořepinových sedadel vás natlačí více než poctivě

Pod plným plynem do vás motor ve spolupráci s výfuky opatřenými tou dobou již otevřenými klapkami ládují hrubý zvuk pod tlakem, po přeřazení osmistupňového automatu to s vámi škubne, SVR se na vlhkém povrchu trochu zavlní a pokračujeme dále. Ostrá brzda a přehoupnout se přes roh této vrcholové zatáčky na dvojku a ještě před výjezdem zase zatopit. Od tohoto bodu už jedeme až na cílovou rovinku pořád z kopce.

Řekněme si otevřeně, že SVR není žádný lehký drobeček. Obrovský motor, převodovka, čtyřkolka, to vše něco váží a i když se Jaguar pyšní kompletně hliníkovým základem, stejně je k hranici dvou tun docela blízko (oproti R AWD je ale o 25 až 50 kg lehčí podle toho, zda si připlatíte za karbon-keramické brzdy a karbonovou střechu). A proto nevycházím z údivu, jak vůz drží v táhlých zatáčkách. Red Bull Ring má přesně takovou ve střední pasáži, kdy jedete na trojku, v první fázi na plný plyn doleva v mírném oblouku, který se nakonec zavírá do celkem ostré levotočivé zatáčky. Instruktor se nám tu trochu vzdaluje, tak zrychluji. Osobně bych asi na pořád trochu mokré vozovce tak rychle nejel, ale SVR nevypadá, že by ho to nějak rozhodilo. Když pak lehce přeženu nájezd do závěrečné části této zatáčky, na chvilku se objeví nedotáčivost, ale stále hnaná zadní náprava v kombinaci s plynem a elektronicky řízeným diferenciálem problém ihned vyřeší.

Divize SVO si zkrátka dala na podvozku F-Type SVR velmi záležet. Upravené jsou tlumiče, zadní stabilizátor je silnější, jiná je i elektronika, pneumatiky jsou širší a inženýři sáhli také do samotné konstrukce zadní nápravy. Celkově je podvozek výrazně tužší.

_DSC3134
Karbon-keramické brzdy ani po celém dopoledni na okruhu nevypadaly příliš unaveně. Jedním dechem je ale potřeba dodat, že mnoho času v plném závodním tempu nestrávily
_DSC3188
Kompresorem plněný osmiválec není tak vybroušený diamant jako emotivní šestiválec od Porsche, ale stejně vás dostane. Vznikl totiž podle hesla „Když to nejde silou, tak to jde ještě větší silou“

Následuje další rovinatý úsek, kdy jedeme na plný plyn a na chvilku mizíme z dohledu přihlížejícím, protože kolem této části rostou poměrně velké stromy. Závěr Red Bull Ringu jsem si rychle oblíbil, protože vše končí prudkým klesáním a celkem ostrou, nicméně širokou pravotočivou zatáčkou Red Bull Mobile. Instruktor je v tomto místě trochu opatrný, já si ho nechám poodjet a pošlu SVR pěkně přes apex ve vysokém tempu na rovinku, abych se nechal vynést až na kraj vozovky. Je to jako na horské dráze. Rovinku pak Jaguar slupne v podobném stylu jako náš věčně hladový kokršpaněl plátek šunky. Na konci máme něco přes 200 km/h, což je taková příjemná cestování rychlost, kdy SVR ještě pořád vykazuje spoustu chuti k akceleraci. Ostrá brzda, přichází kolo číslo 2…

Jaguar F-Type SVR je zážitek

Bylo to krátké. Velmi, velmi krátké, ale intenzivní. Každopádně i ta tři kola jasně ukázala, že F-Type SVR je zatraceně zajímavé auto, které ovšem stojí trochu mimo hlavní proud. Třeba oproti takovému Porsche 911 Turbo není tak precizní. Jsem si stoprocentně jistý tím, že na Red Bull Ringu by 911 Jaguaru ujela, stejně jako třeba Audi R8, ale podle automobilky samotné to nevadí. Běžní zákazníci chtějí rychlost a zde se pohybujeme už na takové úrovni, že ji stejně drtivá většina běžných lidí označí slovy jako „jede to příšerně rychle“, ale sotva rozezná, jestli je tohle auto o půl sekundy lepší nebo horší. Svou určitou nedokonalostí dává F-Type více prostoru řidiči, takže nakonec může být zábavnější.

_DSC3192
F-Type SVR je výborný, ale má jeden problém. Příplatek 700 000 Kč oproti F-Type R AWD, který je pouze o 25 koní slabší a který je sám o sobě také velkým zážitkem, je přece jen dost. V běžném provozu byste rozdíl asi nepoznali

F-Type SVR není dokonalá raketa, která by vám umožnila létat po okreskách způsobem, kdy by vás nechytl ani policejní vrtulník, SVR má pobavit i v relativně nízkých rychlostech a já bych řekl, že se mu to daří. Tímhle svým celkovým nastavením možná není nejrychlejší, i když má brutální výkon, ale o to více je pro řidiče zajímavější.

Máte o F-Type SVR zájem? V tom případě si nachystejte minimálně 3 817 792 Kč na Coupé, respektive 4 010 545 Kč na Roadster.

Jaguar F-Type SVR Coupé Cabriolet
Objem motoru (cm3) 5000 5000
Max. výkon (kW/k) 423/575 423/575
při otáčkách (ot./min) 6500 6500
Max. točivý moment (Nm) 700 700
při otáčkách (ot./min) 3500-5000 3500-5000
Zrychlení 0-100 km/h (s) 3,7 3,7
Nejvyšší rychlost (km/h) 322 314
Komb. spotřeba (l/100 km) 11,3 11,3
Minimální hmotnost 1705 1720
Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: