Jaguar F-Pace (stejně jako XE a XF) konečně dostal naftové biturbo. Vyzkoušeli jsme ho

  • Diesel o výkonu kolem 250 koní v nabídce Jaguaru hodně chyběl

  • Čtyřválcový dvakrát přeplňovaný vznětový dvoulitr nově pořídíte v kombinaci s modely F-Pace, XE a XF

  • Novinkou je také zážehový dvoulitr 

  • Ten je dostupný ve verzích 20t a 25t

  • Jaguary XE, XF a F-Pace modelového roku 2018 jsou už v prodeji

Automobilka Jaguar před časem představila lehký facelift týkající se modelů XE, XF a F-Pace. Zejména poslední jmenovaný je pro britskou značku extrémně důležitý, protože jeho příchod na trh dramaticky poznamenal prodeje. Jeden příklad za všechny: Po vstupu modelu F-Pace na český trh došlo k nárůstu prodejů o 168 %. Ne jinak tomu bylo také v rámci celoevropského trhu.

Doporučujeme: Jaguary XE, XF a F-Pace dostaly nové motory Ingenium a na pumpě zaplatí za benzín

Všechny tři zmíněné modely se ale od začátku svého působení na trhu potýkaly s jistým problémem. Nabídka motorizací sice nebyla chudá, jenže těžko jsme ji ovšem mohli označit za kompletní. U modelů F-Pace a XF měli zájemci o vznětovou jednotku k dispozici dvoulitr řady Ingenium o výkonu maximálně 132 kW (180 k). Komu to bylo málo, ten musel absolvovat obrovský výkonnostní a především cenový skok rovnou k vznětovému šestiválci o výkonu 221 kW (300 k). Model XE naftový šestiválec ve své nabídce nemá vůbec, takže paleta dieselů končila na výkonu dieselové Octavie RS. To nebylo úplně ideální.

_DSC0859
Pokud jste chtěli naftový F-Pace nebo nové XF, mohli jste si vybírat mezi čtyřválcem o výkonu 180 koní a šestiválcem naladěným na 300 koní. V případě XE se dokonce nic silnějšího než vznětový čtyřválec o výkonu dieselové Octavie RS nenabízelo. To se teď ale mění. Konečně…

Řešení přinesl až aktuální modelový rok 2018, kdy se do nabídky dostal nový dvakrát přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec řady Ingenium disponující parametry 176 kW (240 k) a 500 Nm. Spolu s ním pak přichází také dvoulitrový přeplňovaný zážehový motor, a to ve variantách 20t a 25t (147 a 184 kW). I tato jednotka vychází z řady Ingenium. Aby byl výčet změn týkajících se motorů kompletní, musíme zmínit ještě model XE S. Ten stále používá kompresorem přeplňovaný šestiválec, nově má ale výkon zvýšený na 279 kW (380 k). Dříve nabízel 250 kW (340 k).

Dvakrát přeplňovaný diesel je o tolik lepší

Minulý rok jsem měl tu čest s Jaguarem F-Pace 20d AWD, se stejným motorem jsem dříve testoval také Jaguar XE. V obou případech si člověk říkal, že to vlastně není tak špatné, jenže na druhou stranu bychom očekávali od aut s logem téhle značky přece jen lepší dynamiku. A ta se teď konečně dostavila.

Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace S: Anglický rychlík

Nový dvakrát přeplňovaný vznětový dvoulitr vychází z toho, co používaly modely Jaguar Land Rover už dříve. Hlavním rozdílem je přítomnost dvou turbodmychadel, kdy to vysokotlaké pracuje s variabilní geometrií lopatek. Oproti jednoturbovým verzím došlo k výměně pístů, k zesílení klikové hřídele, jiné jsou i vstřikovače paliva (umožňují vyšší průtok) a systém pracuje s tlakem 2200 barů (slabší verze mají 1800 barů). Mimochodem, jedná se o první dvakrát přeplňovaný čtyřválec od Jaguaru.

_DSC0829
Jaguar XE 20d o výkonu 180 koní sice měl smysl z pohledu fleetových zákazníků, ale od podobného sedanu zajisté očekáváte lepší dynamiku
_DSC0823
Dvakrát přeplňovaný čtyřválec vyplní mezeru mezi 20d a šestiválcem 30d. Svezení je příjemně svižné a motor bude zřejmě také velmi úsporný

Stejný motor už používá také nový Land Rover Discovery, přičemž podle tvrzení lidí z automobilky si zákazníci nejčastěji objednávají Discovery právě s touto jednotkou, což je docela překvapení. Každopádně výsledné parametry působí už na první pohled o dost lépe, než tomu bylo u čtyřválcových dieselů dříve. Nejvyšší výkon dosahuje hodnoty 176 kW (240 k) při 4000 ot./min, točivý moment nabídne až 500 Nm dostupných už od 1500 ot./min.

Doporučujeme: Světovým autem roku se stal Jaguar F-Pace. Uspěl také Mercedes, Porsche, BMW i Toyota

Vznětový dvakrát přeplňovaný čtyřválec jsme vyzkoušeli v okolí Frankfurtu v kombinaci s Jaguarem F-Pace a s velkým XF. Obě auta nabízejí více než dostatečnou dynamiku a velmi sympatická je také odezva na plyn. Odhlučnění rozhodně není špatné, ale se zážehovou jednotkou si tento čtyřválec nespletete. Jde ovšem hlavně o chvíle, kdy budete více šlapat na plyn.

Cestu zpět na frankfurtské letiště dlouhou zhruba 40 km jsme absolvovali v XF 25d AWD. Při ustálené jízdě o motoru nevíte a kromě toho si na této trase složené zejména z okresních silnic s maximální rychlostí 100 km/h řekl velký Jaguar o příděl 5,5 l/100 km. Dvakrát přeplňovaný diesel je vždy spojen s osmistupňovým automatem, v případě F-Pace a XE má také vždy pohon všech kol.

_DSC0817
Bez ohledu na konkrétní model dostanete k verzi 25d osmistupňový automat. U XF je pohon všech kol za příplatek, F-Pace a XE ho mají standardně
_DSC0815
Při klidné jízdě rychlostí kolem 100 km/h na trase dlouhé zhruba 40 km si velké XF 25d AWD řeklo o 5,5 l/100 km

Protože v tomto případě jde především o dynamiku, lépe než subjektivní dojmy poslouží reálná čísla. Proto jsme změřili také akceleraci. Jaguar XF 25d AWD zvládl podle tohoto měření sprint z nuly na 100 km/h v průměru za rovných osm sekund. Porovnání s hodnotami naměřenými u XF 30d najdete níže v tabulce. Podle oficiálních údajů by měl být ale nový diesel rychlejší.

Zrychlení (s) Jaguar XF 25d AWD Jaguar XF 30d
0-50 km/h 2,7 3,3
0-100 km/h 8,0 6,9
0-120 km/h 11,2 8,9

Novinka v nabídce vznětových motorů Jaguarů XE, XF a F-Pace je velmi vítaná. Ne každý nutně potřebuje sice výkonný, ale zároveň drahý šestiválec. Navíc podle prvních kilometrů vypadá nový čtyřválec více než sympaticky. Ani bychom se nedivili, kdyby se například u modelu F-Pace časem stala právě verze 25d AWD tou nejprodávanější, podobně jako u Land Roveru Discovery.

Nový je i zážehový čtyřválec 

Jaguar rozšířil nejen nabídku vznětových motorů, došlo také na zážehové čtyřválce. Novinkou pro všechny tři modely je provedení 25t, tedy přeplňovaná zážehová jednotka disponující parametry 184 kW (250 k) a 365 Nm.

Jedná se o celohliníkový motor vybavený turbodmychadlem typu twin-scroll. Nechybí ani systém přímého vstřiku paliva, rozdělený okruh chlazení motoru na dvě části, variabilní časování ventilů, variabilní zdvih sacích ventilů nebo výfukové svody integrované do hlavy válců. Také tento motor je vždy spojen s osmistupňovým automatem, v případě F-Pace je opět standardem i pohon všech kol.

_DSC0842
Benzinový F-Pace si nově můžete pořídit ve verzi 25t AWD. U sedanů je k dispozici i slabší 20t. Zájemci o pohon všech kol mají zároveň více možností
_DSC0848
Zážehový čtyřválec z dílny automobilky JLR má vše od přímého vstřiku paliva po rozdělený okruh chlazení motoru

Nový zážehový čtyřválec jsem si v okolí Frankfurtu vyzkoušel opět v kombinaci s britským crossoverem. Oproti dieselu jde přirozeně o mnohem kultivovanější a tišší jednotku, která minimálně co se subjektivních pocitů týká nemá tolik elánu. Opět můžeme nabídnout alespoň základní hodnoty týkající se naměřeného zrychlení. Pro srovnání jsou v tabulce ještě čísla dříve testovaného F-Pace S. Ten ovšem disponuje šestiválcem o výkonu 279 kW (380 k). V nabídce pro F-Pace najdete mezi novou 25t AWD a F-Pace S slabší šestiválec 35t AWD.

Zrychlení (s) Jaguar F-Pace 25t AWD Jaguar F-Pace S
0-50 km/h 2,9 2,2
0-100 km/h 8,5 7,0
0-120 km/h 11,9 7,7

Téma spotřeby zatím hodnotit nebudeme, ale už podle prvních kilometrů je zřejmé, že to nebude žádná velká sláva (jak se dalo dopředu u takto velkého SUV čekat). Na palubním počítači se při svižné jízdě zcela běžně objevovaly hodnoty začínající dvacítkou. Alespoň co do spotřeby se nový čtyřválec zřejmě od šestiválce příliš lišit nebude. Podle oficiálních tabulek by měl být rozdíl 1,5 l/100 km (7,4 vs. 8,9 l/100 km).

_DSC0810
Jaguar XE S se s příchodem nového modelového roku také změnil. Stále používá kompresorem přeplňovaný šestiválec, ten je nově o 40 koní silnější. Zatím vrcholná verze XE je velmi povedené auto

Během prezentace jsme se krátce svezli také s Jaguarem XE S, který v rámci nového modelového roku dostal o čtyřicet koní vyšší výkon. Na podrobné hodnocení by bylo potřeba více času a hlavně měření (to jsme u tohoto modelu ve Frankfurtu už nestihli), protože dynamika se zas tolik nezměnila. Oficiální tabulky slibují zlepšení o 0,1 s při zrychlení z nuly na 100 km/h (5,0 vs. 5,1 s). Každopádně malý šestiválcový sedan nám znovu připomněl, že jde o velmi zábavný stroj se zajímavým motorem. Hodně se těšíme na specialitu v podobě SV Project 8.

Nový modelový rok přinesl i další drobnosti 

V rámci modelového roku 2018 se u Jaguarů XE, XF a F-Pace objevily i další novinky menšího významu. Tak třeba F-Pace a XF mají nové opěrky hlavy, které lze nastavovat elektricky a všechny tři modely dostaly také středový displej s technologií Dual View, takže řidič na displeji vidí něco jiného než spolujezdec.

25d AWD 20t 25t AWD
Nejvyšší výkon 132 kW /180 k 147 kW/200 k 184 kW/250 k
Nejvyšší točivý moment 500 Nm 340 Nm 365 Nm
Zrychlení 0-100 km/h (F-Pace/XE/XF) 7,2/6,1/6,5 s ---/7,1/7,5 s 6,8/6,2/6,6 s
Maximální rychlost (F-Pace/XE/XF) 217/250/246 s ---/238/235 km/h 217/250/237 km/h
Kombinovaná spotřeba (F-Pace/XE/XF) 5,8/5,2/5,5 l/100 km ---/6,3/6,8 l/100 km 7,4/6,8/6,9 l/100 km
Cena od (F-Pace/XE/XF) 1 461 438/1 275 098/1 434 334 Kč ---/1 016 763/1 239 282 Kč 1 414 974/1 209 274/1 408 561 Kč

Jaguar samozřejmě nemohl zapomenout ani na asistenční systémy. Systém využívající novou kameru umístěnou v masce chladiče vás upozorní, pokud se blíží ze strany nějaké vozidlo (v podstatě jde o obdobnou věc, jakou známe z varování při couvání do ulice). Sedany XE a XF pak nabídnou upravené hlídání slepého úhlu. Pokud tento asistent detekuje ve slepém úhlu vozidlo a vy přesto začnete měnit jízdní pruh, dojde k lehkému zásahu do řízení.

Třešničkou na dortu je systém, kdy zákazníci mohou tankovat své Jaguary modelového roku 2018 u čerpacích stanic Shell, přičemž zaplacení proběhne bezhotovostně přes dotykový displej uvnitř vozidla. Zatím jde ale pouze o zkušební provoz, který probíhá ve Velké Británii. Pokud se uchytí, bude se rozšiřovat i do dalších zemí.

Jaguary XE, XF a F-Pace modelového roku 2018 jsou již v prodeji. Jak se dalo čekat, nové čtyřválce se brzy nastěhují také například do Range Roveru Evoque.

Jaguar F-Pace (stejně jako XE a XF) konečně dostal naftové biturbo. Vyzkoušeli jsme ho
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96%) 5 hlas/ů

1 komentář

  1. Dobrý den, pane Dittrichu. Prosím opravte si název kapitoly, jíž běnujete zážehovým, nikoliv vznětovým motorům. Jinak dobré info.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: