Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna

  • Hyundai i30 N se začne prodávat nedlouho po frankfurtském autosalonu 

  • V nabídce budou dvě verze 

  • Ta ostřejší nabídne elektronicky řízený samosvorný diferenciál 

  • Koncem roku Hyundai rozšíří nabídku ještě o i30 Fastback 

Už je to několik let od momentu, kdy Hyundai světu oficiálně představil sportovní divizi N. Jak už to u téhle značky bývá, sebevědomá prohlášení naznačovala příchod něčeho opravdu zajímavého. Že to Hyundai myslí vážně, o tom svědčil návrat do seriálu WRC a hlavně příchod Alberta Biermanna. Muže, který několik let pracoval pro BMW (konkrétně řídil mnichovskou sportovní divizi M). U korejského koncernu má  na starosti vývoj sportovních vozů, respektive testování a ladění všech modelů.

Doporučujeme: Hyundai konečně ukázal závodní i30 N. Tohle na lince v Nošovicích opravdu neuvidíte

Hyundai i30 N je vůbec prvním produktem korejské sportovní divize N. Na konkurenta pro více než třísetkoňový Golf R s pohonem všech kol nakonec nedošlo, ale základní parametry nevypadají vůbec špatně. Výkon až 202 kW (275 koní), elektronicky řízený přední diferenciál, výfuk s aktivní klapkou, pořádné brzdy…

_DSC0494
Takhle vypadá kompletní řada modelu i30. Česká tisková konference byla vůbec první příležitostí prohlédnout si všechny čtyři verze vedle sebe. Sportovní N (vpravo) a Fastback (zcela vlevo) se ale zatím ještě sériově nevyrábí

Než si budete moci tuhle novinku objednat, ještě si zhruba měsíc počkáte. Hyundai začne „enko“ oficiálně prodávat prvního října. My jsme měli možnost už teď alespoň letmo vyzkoušet, o čem první ostrý korejský hatchback (v terminologii českého zastoupení „liftback“) je. Nečekejte ale podrobné jízdní dojmy, zatím jsme se mohli svézt pouze na sedadle spolujezdce.

Technika není nezajímavá

Hyundai i30 N logicky vychází z civilní varianty. Karoserie prošla úpravami zaměřenými na tuhost. Zesílené je uložení tlumičů, přední náprava dostala pomocné rámy, další výztuhy najdeme na středovém tunelu nebo na podlaze za zadními sedačkami. Jinak laděný je přirozeně podvozek, posílené jsou brzdy a tak podobně.

_DSC0489
Na pohled vypadá i30 N velmi dobře, obzvlášť ve světle modré, kterou zdědila sportovní verze od speciálů WRC
_DSC0479
Provedení Performance poznáte podle 19″ kol obutých do pneumatik Pirelli. Základní i30 N má kola o palec menší

Pod kapotou najdeme zážehový přeplňovaný dvoulitr řady Theta. Jeho blok válců i hlava jsou vyrobeny z lehké hliníkové slitiny. Přeplňovací soustava využívá jedno twin-scroll turbodmychadlo, nechybí přímý vstřik paliva a došlo také na variabilní časování ventilů nebo na mezichladič stlačeného vzduchu. Stejně jako u Subaru BRZ nebo u Toyoty GT86 je motor takzvaně čtvercový. Vrtání i zdvih mají shodných 86 mm.

Doporučujeme: Hyundai i30 má dvě nové verze. N míří na Focus ST, Fastback na Octavii

Základní parametry závisí na tom, co si vyberete. Hyundai nabídne zákazníkům dvě varianty. Standardní i30 N disponuje výkonem 184 kW (250 k) a 353 Nm. Provedení Performance má 202 kW (275 k), vrchol točivého momentu je shodný. Při využití funkce overboost dojde po dobu maximálně osmnácti sekund ke zvýšení točivého momentu na 378 Nm. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Performance nabídne i samosvor

Výkon motoru ovšem není jediný rozdíl mezi standardní i30 N a sportovnější variantou Performance. Základní provedení disponuje osmnáctipalcovými disky obutými do pneumatik Michelin, ostřejší verze využívá disky o palec větší a pneumatiky Pirelli. K tomu přidejme elektronicky řízený přední diferenciál podobný koncernovému VAQ a výfuk s aktivní klapkou.

Společný pro obě varianty je naopak podvozek s adaptivními tlumiči, generátor zvuku v interiéru, funkce Launch Control nebo systém automatického vyrovnávání otáček při řazení, což má zamezit poškození motoru při nepodařené změně rychlostních převodů. Samozřejmostí jsou prvky typu sportovního volantu, sportovně tvarovaných sedadel, multimediálního systému ukazujícího různé údaje typu zrychlení, aktuálního výkonu nebo času na kolo. Zajímavostí je otáčkoměr, kde se mění červené pole otáček podle toho, jak je motor zahřátý.

_DSC0482
Co myslíte, je náhoda, že Hyundai i30 N dostal na volant malá výrazná tlačítka ne nepodobná tomu, co má také nové BMW M5? I zde slouží ke změně jízdních režimů. Těch nabízí i30 N celkem pět

Pokud jde o vnější design, v zájmu co nejlepší aerodynamiky a posíleného chlazení dostal Hyundai i30 N zcela nový nárazník, vzadu výrazný difuzor, poměrně velké křídlo a dvě koncovky výfuku. Oproti ostatním verzím se liší i maska chladiče a ve spodní části nárazníku najdete červenou linku (pokud sáhnete po červené barvě karoserie, linka bude stříbrná). Celkově vypadá „enko“ velmi dobře. Je to hot-hatch z kategorie Leonu Cupra nebo Golfu GTI. Rozhodně nejde o takový vizuální cirkus, jaký předvádí třeba Civic Type-R.

Jezdí slibně

Hyundai zatím sériovou výrobu modelu i30 N nespustil, stane se tak v září. Auta, která dorazila na tiskovou konferenci, byla předsériová, a řídit jsme je nemohli. Kromě toho samotná jízda na sedadle spolujezdce nebyla nekonečně dlouhá, takže na vypovídající první dojmy si musíme ještě počkat (patrně do října). Nicméně je potřeba říci, že i z místa spolujezdce působil první korejský hot-hatch sympaticky.

_DSC0467
První stovky metrů v i30 N jsme strávili na sedadle spolujezdce v hradeckém polygonu S-Drive. Dojmy z tohoto krátkého svezení jsou pozitivní, docela se těšíme, až budeme moci i30 N řídit

Zátah je minimálně solidní, zvuk vcelku příjemný a podle slov testovacího jezdce se máme těšit na vynikající ovladatelnost, respektive nadprůměrnou trakci přední nápravy. Odpružení i na nerovné části hradeckého polygonu vypadalo komfortně. Prkenný tenhle podvozek zřejmě nebude. Upřímně se celkem těšíme na moment, až se posadíme za volant.

Fastback dorazí koncem roku 

Kromě prvních pár stovek metrů v i30 N jsme se mohli svézt také v i30 Fastback. Zatímco sportovní provedení korejského hatchbacku už mělo k sériové výrobě docela blízko, vystavené Fastbacky byly vůbec prvními kusy, které v Nošovicích poskládali dohromady, takže občas třeba nešly otevřít dveře. Hodnocení tohoto modelu si proto necháme na jindy. Tisková konference spíše měla ukázat Fastback vedle ostatních variant.

_DSC0498
Říká si Fastback, ale podle zažité terminologie jde o klasický liftback. Jedním z mála konkurentů je Octavia, která je ovšem výrazně větší
_DSC0500
Z profilu připomíná i30 Fastback nové Porsche Panamera, při pohledu zezadu je dost podobný Mercedesu-Benz C Coupé

Hyundai i30 Fastback má za úkol vyplnit mezeru mezi Hyundai i30 kombi a hatchbackem. Ačkoliv to podle fotek možná nevypadá, v reálu nejde o velký vůz. Oproti hatchbacku je delší o 115 mm, na kombi ztrácí 130 mm. Automobilka toto provedení prezentuje jako luxusnější verzi, ne jako obyčejné další karosářské provedení. Proto Fastback dostal třeba upravený nárazník, jinou masku chladiče a až osmnáctipalcová litá kola.

Doporučujeme: Hyundai Kona má po premiéře. Těšte se na nevšední design a nálož asistenčních systémů

Nabídka motorizací pro i30 Fastback je shodná s hatchbackem a kombi, Hyundai ovšem vynechal základní motorizace. V případě zážehových jednotek tak začínáme na výkonu 88 kW (120 k), u dieselů je základem motor o výkonu 81 kW (110 k). Zájemci si budou moci pořídit automatickou převodovkou. Oproti hatchbacku a kombi má tato varianta také o patnáct procent tužší odpružení a o pět milimetrů nižší světlou výšku.

Jak i30 N, tak i30 Fastback se představí na autosalonu ve Frankfurtu. Ceník sportovního hatchbacku Hyundai zveřejní prvního října, Fastback přijde do prodeje koncem roku.

Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Ohodnoťte tento článek!
4.29 (85.88%) 17 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. „a hlavně příchod Alberta Biermanna. Muže, který několik let pracoval pro BMW“ Několik let? TŘICET let (1985 – 2015)…

    Petr Vaněk
    ředitel PR
    HMMC

  2. Mimochodem, ten neuvěřitelný bordel všude kolem je pozůstatek nedávného Hip Hop Kempu, který tam budou likvidovat snad až do jara…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: