Hackeři si na autonomních vozech smlsnou, varují odborníci

  • Stovky milionů řádků programovacího kódu představují riziko

  • Jakýsi „antivir“ se stane součástí standardní výbavy jako ABS nebo ESP

  • Hacker může vedle krádeže citlivých dat dokonce i ovládat celé auto

Hackerské útoky proti automobilům jsou stále častější. Zatím ale většinou jedná o cílené zásahy se snahou odhalit slabé stránky zabezpečení vozů. V několika zemích se už ale množí případy krádeží aut s bezklíčovým odemykáním, případně se hackerům podaří nabourat do palubního systému vozidla a ukrást citlivá data, například telefonní kontakty a adresy.

Nejohroženější budou autonomní vozy, aspoň si to tedy myslí odborníci z oblasti IT. Systémy autonomních vozů totiž sbírají obrovské množství dat z řady různých senzorů a co nejrychleji je posílají do centrálního „mozku“ auta k dalšímu zpracování. Je to spousta datových informací, jejichž tok by se mohl stát poměrně snadným cílem hackerů.

Čím luxusnější, tím zranitelnější

Koncern FCA Fiat-Chrysler byl nucen svolat do servisu asi 1,4 milionu aut kvůli jedinému hackerskému útoku. Automobilka musela upravit software a zlepšit zabezpečení. David Barzilai, bezpečnostní expert ze společnosti Karamba Security, upozornil v rozhovoru pro brtiský Autocar na to, že luxusní vozy jako Mercedes třídy S, BMW řady 7 nebo Volvo XC90 se systémy částečné autonomní jízdy mají zhruba sto milionů řádek programového kódu. A to představuje značné riziko.

Tip: Tesla v reakci na tragickou nehodu modernizovala Autopilot, víc spoléhá na radar

Že někdo odcizí citlivá data, jako adresy a kontakty, je jedna věc. Ale ohrožena je i samotná funkce a ovládání aut. Právě hackerský útok na vozy koncernu FCA, konkrétně na Jeep Cherokee, ukázal, že lze přes palubní systém nejen ovládat celou přístrojovou desku, ale také převodovku, řízení a brzdy. A to Jeep ani nemá autonomní řízení.

Pro autonomní vozy tak existuje reálné nebezpečí, že může někdo například vysílat falešné signály pro jejich snímače, případně může auto i plně řídit. Hackeři se najčastěji dostanou do vozu přes palubní připojení na internet. Je to vlastně podobné jako se zabezpečením počítačů.

Antivirové programy i pro auta

Automobilky berou zabezpečení svých aut vážně, ale v té obrovské sumě programovacího kódu se vždy objeví nějaká skulinka, kterou mohou hackeři zneužít. Otázka je, jestli bude běžné zabezpečení stačit, nebo jestli se dočkáme toho, že si k novému autu budete muset pořídit za příplatek i pravidelně aktualizovaný antivirový program.

Protože je ale bezpečnost dopravy sledované téma a v ohrožení jsou lidské životy a hmotný majetek, zřejmě se dočkáme několika regulací, které budou zabezpečení aut proti hackerským útokům upravovat. Jako dnes máte v autě povinně pásy, airbag, ABS nebo ESP, možná za pár let budete mít povinně i jakýsi antivir.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: