Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s dieselem? Jen když najedete stovky tisíc km

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • Z nových škodovek se nejrychleji zaplatí naftový Kodiaq

  • Dacia Duster s dieselem dává smysl po 62 000 km

  • S naftovou Škodou Rapid byste museli ujet 306 000 km

  • Octavia 1.6 TDI za začne vyplácet až po skoro 250 000 km

Tahle otázka pálí lidstvo už mnoho let. Vyplastí se diesel, nebo je lepší si koupit benzín? Vznětové motory jsou obvykle dražší než podobně výkonné benzinové verze, ale slibují nižší spotřebu. Takže kolik člověk musí najet, aby mu začal úspornější diesel dávat smysl? Zajímavé je, že v některých případech je nutné najet i přes 300 000 km, aby měl vůbec diesel ekonomický význam.

Doporučujeme: Aut na CNG je na našem trhu málo. Tato jsou nejlevnější, ale kdy se vyplatí?

Vzali jsme nejprodávanější auta z jednotlivých segmentů českého trhu a porovnali podobné dieselové a benzinové verze. Vycházíme ze základních cen ve stejné výbavě, takže někdy jsme museli sáhnout do vyšších stupňů. Některé automobilky (třeba Dacia) totiž nabízejí vstupní model „cena od“ bez dieselu. A u některých značek nelze najít zcela porovnatelné výkonové verze, například u Volva.

Při výpočtu návratnosti naftového motoru používáme udávanou tabulkovou spotřebu paliva zjištěnou dle normy NEDC. Samozřejmě, že v reálném provozu se budou hodnoty lišit. Pro výpočet také používáme aktuální průměrné české ceny Naturalu 95 (30,30 Kč/litr) a běžné nafty (29,20 Kč/litr). Nezohledňujeme pojištění, servis, povinné ručení, amortizaci a podobně. Data najdete v přiložené tabulce, ale projít si můžete i fotogalerii.

Model Cena benzinové verze Spotřeba benzinu Cena naftové verze Spotřeba nafty Nájezd, od kterého se vyplatí diesel
Malé vozy
l/100 km l/100 km km
Škoda Fabia 281 900 4,4 353 900 3,9 370 370
Ford Fiesta 288 990 5,2 343 990 3,6 104 882
Renault Clio 259 900 5,6 329 900 3,3 95 472
Dacia Sandero 237 900 4,9 283 900 3,5 99 416
Peugeot 208 260 000 4,5 300 000 3,5 117 130
Nižší střední třída
Škoda Octavia 407 900 4,8 471 900 4,1 248 834
Škoda Rapid 304 900 4,5 364 900 4,0 306 905
VW Golf 457 900 4,9 513 900 4,2 216 802
Hyundai i30 389 990 5,4 439 990 3,6 85 470
Seat Leon 429 900 4,4 446 900 4,0 135 607
Střední třída
Škoda Superb 640 900 5,2 683 900 4,3 134 375
VW Passat 715 900 4,9 755 900 4,3 174 596
Ford Mondeo 654 990 5,8 694 990 4,2 75 330
Mercedes C 798 600 5,2 873 620 3,9 171 749
BMW 3 951 600 5,5 1 019 200 4,0 135 607
Vyšší střední třída a luxusní vozy
Mercedes E 1 254 770 5,9 1 331 000 3,9 117 476
BMW 5 1 398 800 5,5 1 534 000 4,5 383 546
Audi A6 1 088 900 5,9 1 150 900 4,4 123 285
BMW 7 2 796 300 7,3 2 858 700 5,2 89 978
Volvo V90 1 356 300 6,8 1 373 900 4,5 23 580
SUV
Škoda Kodiaq 693 900 6,9 738 900 5,4 87 566
Dacia Duster 287 900 6,4 328 900 4,4 62 653
VW Tiguan 697 900 5,8 755 900 4,8 163 013
Nissan Qashqai 399 900 5,6 492 600 3,8 157 868
Hyundai Tucson 594 990 6,7 704 990 4,7 167 250
MPV
Hyundai ix20 329 990 6,0 379 990 4,4 93 773
VW Touran 565 900 5,4 629 900 4,6 218 430
Dacia Dokker 267 900 6,2 327 900 4,2 91 996
VW Golf Sportsvan 482 900 5,1 542 900 3,9 147 601
Opel Meriva 320 900 6,0 383 900 4,0 96 923
Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s dieselem? Jen když najedete stovky tisíc km
Ohodnoťte tento článek!
2.4 (48%) 85 hlas/ů

31 KOMENTÁŘE

  1. Toto srovnání je vcelku k ničemu. Sami píšete že tabulkové spotřeby jsou nesmysl, ale použijete je pro výpočet. Pak je ale i celý výpočet nesmyslný a nedává skutečnou představu o výhodnosti.
    Když už to chcete porovnávat, použijte průměrné hodnoty skutečných uživatelů, třeba spritmonitor.de a podobně. Pak bude váš článek dávat smysl.

  2. Opravy dieselů jsou dražší, ty se do ceny provozu taky promítnou… Navíc tabulkové spotřeby jsou k ničemu.

  3. A co když se mi na autě nic nepos.. ? Na garančky nebudu jezdit do předraženého servisu, ale jsem schopen si toto zajistit vlastními silami nebo v běžné autoopravně? A jste v háji.

  4. Toto srovnání je zcela neadekvátní, z praxe vím že TDI v Superbu jezdí v běžném provozu za 5,0 l nafty
    ale to samé auto s 1.6 benzínem i když je papírově uvedeno 6,2 l tak skutečnost je kolem 7,6 l.
    A u čistě městského provozu může být rozdíl až 3,5 l. Po druhé stránce pokud se podíváme na rekordy v počtu najetých kilometrů jedním autem, tak tam benzín určitě nenajdete.

  5. Diesel, vzhledem k ceně náhradních dílů motoru a ceně filtru pevných částic atd, se nemůže v dnešní době vyplatit. Navíc to vypadá že automobilky přestanou diesely vyrábět tím pádem bude min dieselu a bude dražší nafta jak benzín

    • To je dobrý postřeh, který se teď hodně prezentuje v mediích. Pokud ale automobilky přestanou vyrábět diesly tak jsem zvědavý čím budou pohánět nákladní auta, kterých je s tímto motorem podstatně více než osobních aut. Nehledě k tomu, že benzinový motor v náklaďáku bude mít asi o 40% vyšší spotřebu a to nemluvím o kroutícím momentu, který je pro náklaďáky podstatný.

    • Benzínové motory dnes používají techniku dieselových, viz. články o kompresních poměrech a vstřikovacích tlacích u přímo vstřikových benzínových motorů, které jsou dnes nejčastější. Benzín stejně jako diesel dneska používá turbo a složitost celého motoru je již skoro stejná. Dieselový motor má větší účinnost a aby se mu benzínový přiblížil, tak musí používat velmi podobnou techniku.

      Co se týče filtru pevných částic, tak nové benzínové motory už i od VW jej začínají používat a do budoucna je budou používat všichni. Počítá se s nimi od příštích let.

      Jízdní projev naftového motoru, který díky vyššímu kroutícímu momentu je schopen lépe zrychlovat a táhnout od malých otáček, prozatím benzínový motor nedokázal dohnat. Benzínový motor má nejmenší účinnost a tudíž i spotřebu právě při rozjezdech a malých otáčkách. Tento neduh by měly odstranit hybridy, kdy se na rozjezdy použije elektromotor. Ten má naopak maximální kroutící moment téměř od minimálních otáček a dojde tak k nahrazování výkonové díry u benzínových motorů. Potom to bude mít smysl a spotřeba benzínových motorů se přiblíží těm naftovým.

      Háček je ale v tom, že benzínové motory používají všechny neduhy naftových motorů a ještě k nim přibudou problémy s elektromotory.

  6. Většinou se k obdobným článkům nevyjadřuji, protože jsou zavádějící a nesmyslné, ale tentokrát už mi to nedá. Autor opakovaně brojí v poslední době proti naftovým autům, zřejmě aby byl IN. Vrcholem nesmyslnosti je pak vycházet ve srovnání s tabulkovými spotřebami. Realita je úplně jinde… Sám vlastním 3 naftová auta, 1,9 SDI, 1,9 TDI, 2.0 TDI a o benzínu nechci ani slyšet a proč? Protože jezdím na dálnici a zde jsou rozdíly propastné, zatím co velmi svižnou jízdou se Sharanem 1,9 TDI, 110 kW mám reálnou spotřebu 7,3 L nafty, u benzínového motoru (je jedno jaký) u podobně velkého auta se pod 10 L nedostanete, u Golfu 2.0 TDI je rozdíl samozřejmě větší. Fabia 1,9 SDI je pak moje pracovní auto, které má spotřebu na dálnici 4,5L nafty, což je z říše snů… Tolik proklamované opravy a jejich náročnost jsou mýtem – dohromady mají auta skoro 1.mil km a měnil jsem pouze dvouhmotý setrvačník za 9.000,- Kč.
    Benzínová auta (naposledy Toyota Auris 1,6) v dálničním a svižnějším provozu zcela (z pohledu spotřeby) selhávají – u Toyoty podstatně pomalejší jízdou (v průměru cca 30 km/h) než s Golfem jsem měl průměrnou spotřebu 8,9L benzínu, takže šla z domu.
    PS: filtr pevných částic se u VW dá vyčistit za 500,- Kč
    Já osobně na tyhle trendy kašlu a jedu do Němec pro A6 3.0 TDI, dokud jsou…

    • pokud s benzinem jezdite jako s naftou, tak se nedivim ze mate problem se spotrebou, dalsi vec je, ze krom fabie mate pravdepodobne vse v 6ti kvaltu a to ten Auris asi nebyl…

      • Auris 1,6 100 kW r.v. 2011 samozřejmě měl 6-ti kvalt, nicméně to celkově z mého pohledu nebylo dobré auto, nicméně nerozumím tvrzení pokud s benzínem jezdíte jako s naftou, tak se nedivím že máte problém se spotřebou… já jezdím s autem stejně, ať je to nafta nebo benzín, nepodtáčím, nepřetáčím a prostě benzín má v určitých režimech větší spotřebu a mnohdy podstatně

        • Kdyz nekdo jezdi vesmes dalnice, tak je diesel jasna volba. Auto si jede na pohodu a ty ujete kilometry ani nepujdou znat. Ja osobne mam 4.4L V8 benzin, ktery je na dalnici supr, ale taky si neco papne. Tim chci rict, ze ackoliv jsem zarity benzinak, v tomhle mate proste pravdu.
          Horsi je ale to, ze dneska si hromada lidi kupuje auta zasadne v dieslu i kdyz jezdi celou dobu po Praze, nebo 15km do prace, kde se ani motor nestihne zahrat. Takovym troubam bych zakazal ridit.

  7. Měl jsem turana 1,9 tdi spotřeba dlouhodobá za pět let 5,8 L nafty ,momentálně již rok sportsvana 1,4 tsi a spotřeba po roce při stejném stylu jízdy světe div se 5,6 L benzínu za rok jezdím 15 000 km tudíž nafta by se mi nevyplatila a to ticho v autě je k nezaplacení a v zimně teplíčko po ujeti 1 km.

    • Promiň, ale tohle je přesně informace, které nevěřím. Ve firmě máme pouze benzínová auta, kde jsou pečlivě vedené knihy jízd a nejlépe se spotřebou je na tom Octavia II, 1,6 s kombinovanou (více město) spotřebou 7,94L/100 km, přeplňované motory 1,2 TSI mají spotřebu nad 8L a 1,4 TSI se přibližuje 9L, 2.0 TSI (které mi bohužel nepůjčují) mají kolem 10 L benzínu, takže….

      • tak to to kolegove pekne prohanej, protoze ty spotreby jsou tezce premrstene, mame 1.4 TSI jezdi tak 50/50 mesto/okreska a ma prumer 6l/100

        • Zalezi jak kdo jezdi. Pokud s benzinem jedete dalnici 120km/h pianko a ve meste babiccinou nohou, tak se na tech 6.5/100 dostanete, ale s dieslem na to muzete slapat a furt to bude do 7L.
          Mel jsem 1.4i v malem aute, pak 1.8T v Octavce a ted 4.4 V8 v BMW. S tim malym jsem jezdil kolem 7.5L, s octou prumer 8.5L (rekord byl 5,9 z Prahy do Brna) a ted jezdim za 10, ale taky mam vykonu na rozdavani (rekord snad kolem 8.3 dalnice v klidu). S benzinem se proste svizne za malo jezdit neda.

    • Soukromé 1.8i 7-7,5L/100km, firemní 1,6tdi 6,6-7,0L/100km – obě manuál a s oběma jezdím taky stejně – 30% město, 30% okresky, 40% dálnice, řazení s oběma stejně 3-4tis./ot..

  8. mam v praci dve totozne Octavie (vybavou) jedna 2.0 TDI 6q a druha 1.4 TSI 6q, TDI ma 5,4/100 a TSI ma 6/100. Takze za me nema cenu TDI uz kupovat…

    • Samozřejmě velice záleží na stylu jízdy, u benzínových aut více, u nafty méně, ale opětovně jsem to ověřoval a 1,4 TSI, kdy máme ve firmě cca 30 Fabií a hlavně Octavií se nikdo se spotřebou nedostane pod 7L, spíše se pohybují 8,6 až 8,9 L, takže sorry jako 🙂

      • Ono je rozdil, kdyz clovek jezdi firemnim autem a pali firemni benzin a kdyz si do nadrze tankuje za svoje…
        Mam Golf 1.2 tsi a prumerna spotreba za 40k km je 5.9 (driv jsem mel i 5.7, ale ted jezdim casteji ve meste).

  9. Hele chlapi z diskuse jasně vyplývá, že ti co mají TDi blikaj, trouběj a předjíždějí ty s i nebo TSi, protože tihle se bojej na to šlápnout, aby ta spotřeba nebyla s virem v peněžence. Já sám mám Octavii 1,9 TDi 77kW, 6 st.. V Květnu jsme dali Norsko 1.874 km tam a pak to samé zpět já za 5,6 lt./100 km a kolega se Superbem 2,0 TDi 110 kW, 6st. za 5,4 lt/100 km. Podotýkám, že v autech sedělo vždy 4 ks 100kg chlapů se 4 bednami jídla, taškami a futrálem na střeše s verkcajkem. Zkrátka naložený nalimit a možná i za ním. Jeli jsme rychlostní limity v D, ve S a N cca 100 km/h. Já ročně jezdím 35 – 40 tis.km tak mám diesel, žena má Fokuse 1,6 ročně najede cca 8 tis.km se spotřebou 8,9 lt/100km. A vo tom to je. Měl jsem půjčenýho Rapida 1,2 TSi a abych měl spotřebu 5,5 lt to by mě bolel hodně kotník tak jsem jezdil mezi 7-8 lt a ne za 4,5 lt s 1,6 TDi. Ale ta tabulka nahoře je k ničemu, protože evropská klasifikace je všechno jen ne dobrá. Je to ostudné.

  10. Vše vystihuje věta:

    „Nezohledňujeme pojištění, servis, povinné ručení, amortizaci a podobně.“

    Tabulky jsou hezká věc, ale realita je taková, že jakákoliv rentabilita dieselů skončila auty kolem roku 2005, kdy se místo jednoduchých rotačních čerpadel prosadily PD/CR, kdy elektronika je tak „chytrá“, že nelze odstavit EGR, kdy je postupně ve všem zaveden DPF, kdy místo bytelných motorů-ingotů se dělají motorky… A dalo by se pokračovat. Zkrátka reálné provozní náklady a ceny za opravy dělají z dieselů kasičku, kde se krapet nižší spotřeba neoplatí běžnému řidiči prakticky nikdy. Sám mám nájezd kolem 5,5 tis, někdy i 6 měsíčně a jsem velmi rád, že pod kapotou vrní atmosferický třílitr benzín.

    • U všech samozřejmě ne. Kvalitní motory se dají sehnat i dnes. Pokud ovšem je člověk mentálně omezen jen na šidiwagen a tři písmenka „TDI“, tak to problém samozřejmě je. 🙂

  11. Kdyz to tak tady procitam,tak si myslim ze pravdu tady ma tak trochu kazdej…nekdo je zaritej benzinak a nekdo neda dopustit na tdi,samozrejme pak tu vzdy vyzdvihuje nevyhody nenavideneho paliva…..sam jsem mel nekolik vozu s benzinem a jednou octavii 1 tdi 4×4,ted mam tu samou akorat 2.0 mpi….a jelikoz sem tim padem mel moznost porovnat dve identicka auta s tdi a mpi,tak popravde sam nevim jestli jedno nebo druhe…tdi melo super spotrebu hlavne na dalkach I ve meste,benzin zere jak prokoplej,rozdil v najezdu na plnou nadrz (obe auta maj 63L) je zhruba 200km at uz ve meste nebo mimo.I pres vyssi vykon I objem mpi nedokaze tak razantne tahat,je takovy mdli nez se zacne neco dit…a porekadlo , ze objem turbem nenahradis neni asi na miste.aby se ten benzim vyrovnal tomu tdi musel by mit mnohem vyssi objem I vykon a kroutak a to uz neni adekvatni porovnani.MPI ma 85 kw a 170 nm, TDI 74 kw ale 240 nm a to je ten rozdil,navic to mpi trochu zabiji I ten 5q, tdi ma 6q…..do toho benzinu sem sel hlavne kvuli malemu najezdu hlavne na kratkych jizdach (cca 10 – 15 tis / rok)…a taky kvuli tomu ze je to starej jednoduchej motor kde se nema nic moc co drahyho pokazit….. a v tom je taky mozna ten zakopanej pes….dve identicky auta stejne generace,ale dva rozdilne motory ,ktere od sebe deli nekolik dlouhych let,co se doby vyvinu tyce a tim se dostavame ne problem ,ktery tu nekdo nakousl,a to ten ze moderni benziny pouzivaj stejnou techniku jako diesly a tim padem budou stejne choulostivy a narocny na servis jako diesl…akorat ze jsou pomerne mlade a tudis nejsou jeste tak proflakle problemy jako u soucasnych treba tdicek,tak to nikdo nesrovnava a poukazuje na jednoduchost benzinu,ale to je chyba jak uz sem psal o generacnim rozdilu ve vyvoji…diesli jsou ve vyvoji dal a to co maj za sebou ted teprve ceka na ty tsi atd a to se vsemi problemy jako meli diesli….samozrejme jedna „vyhoda“ tu pro moderni benziny je a to ta ze z principu nebudou mit takove porce km jak D (alespon pro zatim) a tudiz I ty potencialni zavady se tim padem oddali a nebude se o nich tolik vedet……..necht kazdy preferuje co mu voni, ja za sebe muzu rict jen to,ze sem vzdy preferoval benzim,ale po zkusenostec z dieslem uz to tak jednoznacne nevidim….benzinove motory dnesni doby dohanej D ve spotrebe,vykonu I kroutaku,ale kvuli nutnosti slozitych komponentu bohuzel I s drahym a narocnym servisem,ktery bude casem nevyhnutelny…..proto uzivejme si stara dobra tdi s rotackama a mpi a jim pobne kusy z poradneho zeleza kde se opravdu nemelo co pokazit,pac za par let to bude historie a takove motory uz nikdo nikdy nevyrobi a nase deti na ne budou chodit koukat do muzea…proto si takovychto aut uzivejte a kupujte dokud je co……necht si kazdy udela svuj obrazek,toto tema je nekonecne na tisice hodin debat, kde ma tu svou pravdu v podstate kazdy….preji pekny den

  12. Už vidím ty reakce:-) Před několika lety jsme najeli přes 5000 km po národních parcích USA a Kanady, 4 dospělí a kempingová bagáž. Spotřeba benzínu lehce přes 8 l/100, protože jsme se dělili o náklady, tak jsme vše zapisovali, tak žádné baj-voko měření. Měli jsme půjčené Ford Crown Victoria 4.6 V8, to je to veliké auto, co s ním jezdili policajti, samozřejmě automat. Vtip je v tom, že jsme jezdili podle jejich přísných předpisů a vyhýbali se městům, co to šlo. Spotřebu lze ovlivnit způsobem jízdy, pochopitelně, kdybychom tomu šlapali na krk, jako na německé dálnici, tak jedeme za dvojnásobek. Ještě připomínám, že tam se jezdí na nízkooktanové benzíny, tady se už takové aní neprodávají.

  13. Škoda Fabia – benzín …spotřeba 4,4 ???? Jakej motor ? To bych chtěl vidět měření na DE dalnici a nikdy jsem nešel pod 5,6 l a to s dvojkovou fabkou 1.4 MPI rychlost 110-120 km/h se stejnou fabkou v TDI 1,4 jsem to jezdil za 3,4 l ve stejné rychlosti tohle fakt napsal nějakej „Eman“ měl jsem jak benzíny tak naftaky nestraním ani jednem ….vždycky jsem měl spotřebu pod 7,5 l s každým autem….ale tenhle článek je fakt blbost. Autor je úplně na jiný planetě na planetě kde auta roztlacuje Fred Flinstoun

  14. Nesouhlasím s tím, že by tabulkové spotřeby byly vždy zcela mimo. Sám jezdím s tím neslavným TSI a kombinovaná spotřeba je někde kolem 7l/100 km, tabulkově 7,3l/100 km. Stačí nejezdit brzda/plyn a dodržovat limity (50/90/130).. na což se u služebáku obecně dost sere, v Německu si každej zkusí kolik to jede a pak nadáváme.

  15. 1.4 TSI 140K..VW Touran…spotřeba v průměru město 8.5 mimo město 7-7.5 !
    Diesel TDI 140k v SUV VW Tiguan žere o cca 2 liry méně.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: