Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • Československo (a nyní Česko) je autobusová velmoc

  • Vyrábíme nejvíc autobusů a trolejbusů na počet obyvatel

  • Asi největší autobusovou legendou je Škoda 706 RTO

  • Víte, co to znamená, když se řekne „jezdit mandelinkou“?

Šemík, knedlík, vajíčko, harmonika nebo mandelinka, to jsou jen některé přezdívky československých a českých autobusů. Dnes už některé tyto legendy potkáme jen zřídka. Posledním pravidelně provozovaným modelem autobusu, který vznikl ještě za socialismu, je zřejmě Karosa řady 700, která poprvé vyjela v roce 1981.

Doporučujeme: Vejtřaska, Mates, Fňukna a další legendární náklaďáky, které jezdí dodnes

Mnoho legendárních autobusů, jako třeba Škodu 706 RTO nebo již zmíněný Šemík (přezdívka modelu Škoda ŠM 11) dnes potkáme jen velmi sporadicky, většinou při různých historických jízdách. Největším českým výrobcem autobusů je továrna Iveco ve Vysokém Mýtě (dříve Karosa), která je od roku 2014 nejen největší výrobce autobusů v Evropě, ale také největším výrobcem autobusů na světě na počet obyvatel dané země.

A na závěr jedna zajímavost. Slyšeli jste někdy od někoho, že „dojíždí mandelinkou“? Tento termín pochází z Kladna, kde se označení „mandelinka“ používá v hovorové mluvě pro autobusovou dopravu. Původ má na konci 20. let 20. století u autobusů soukromého přepravce Matěje Bendáka, který provozoval linku z Kladna do Prahy a jeho autobusy měly žlutohnědý nátěr, připomínající mandelinku bramborovou.

 

Autorem titulní fotografie je Zbyněk Hupák z ČSAD autobusy Plzeň a.s. Děkujeme za souhlas s jejím využitím v tomto článku.

Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Ohodnoťte tento článek!
4.38 (87.59%) 87 hlas/ů

9 KOMENTÁŘE

  1. Možná by nebylo od věci galerii popsat. Ne každý má všechny typy v malíčku… Nebo že by se popis schovával za nějakou reklamu?

  2. Samozřejmě Karosa se už neděla…ten trolejbus co tam je s tím se jezdí do dnes. Nic moc. Česko jako velmoc hm…bejvávalo…

  3. Nestaci se poklchat co delali nasi dobri predkove a tatove za krasne na tu dobu veci,,,To ze Karosa uz neni v nazvu mne mrzi byl jsem jeden s tech mladych ,kteri davali dohromady SM’11 a nekde asi jezdi dodnes…prima/ a tak trochu historie neskodi panove a mudrci ….Ceskoslovensko bylo velmoc v dost veci a cizi nam je zavideli…jinak by asi nebylo co krast ne!!!!!!!!!!

  4. Jezdil jsem v Praze v MHD 15 let a několik typů autobusů jsem vystřídal. Jako první byl samozřejmě typ Škoda 706 RTO. Když přišly první autobusy ŠM 11, tak pokud vím, aspoň v Praze se jim začalo říkat „Šiml“. O tom, že se jim říkalo „Šemík“, jsem se dočetl až v tomto článku. Nikdy jsem tuto přezdívku neslyšel. Přišlo i pár ŠL11, kterým se říkalo „Ešelky“.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: