Francie chce kompenzace od automobilek, jejichž vozy mají vyšší spotřebu v reálném provozu

  • Francie chce po automobilkách doplatit rozdíl v daních mezi udávanou a skutečnou spotřebou

  • U některých aut se reálná spotřeba liší o více než 50 % proti tabulkové

  • Prakticky všechna osobní auta by vypadla z nejnižších daňových skupin

Francii se nelíbí, že mají osobní auta v reálném provozu větší spotřebu a tedy i emise CO2, než kolik se uvádí v technických údajích. A protože podle tabulkových hodnot se platí daně, chce francouzské ministerstvo financí po automobilkách, aby doplatily rozdíly mezi udávanou a skutečnou spotřebou. Zpočátku se to má týkat všech aut, která vypouštějí více než 130 g/km CO2. Ve Francii se za esmise nad 130 g/km CO2 platí speciální daň.

V přepočtu i víc než dvě tě tisíc za rok

Základ speciální daně činí 150 eur za auto s emisemi 131 až 135 g/km CO2 (to odpovídá kombinované spotřebě do 5,1 l/100 km pro diesel a 5,8 litru pro benzín) a roste to až k 8000 eur ročně za více než 200 g/km CO2 (7,6 l nafty na 100 km nebo 8,6 l benzinu na 100 km). Za každý další rok provozu auta klesá sazba daně o 10 %.

Ministerstvo nyní vymýšlí s právníky postup, jak automobilky obrat o další peníze. Skutečnost, že moderní vozy mají v reálném provozu výrazně vyšší spotřebu než udávají, není nijak nová. S příchodem metodiky NEDC a tlakem na snižování homologovaných emisí CO2 se rozdíl ve skutečné a udávané spotřebě u některých aut (typicky větších vozů s maloobjemovými motory) zvětšil na desítky procent. Auta jsou vyvíjena tak, aby měla nízkou spotřebu v laboratoři, ne ve skutečnosti. O tom jsme psali v samostatném článku:

Doporučujeme: Na reálné spotřebě už nezáleží. Ta „papírová“ ušetří lidem víc

Například domácí koncern PSA Peugeot-Citroën šel s pravdou ven a začal u nově prodávaných vozů uvádět i spotřebu v reálném provozu. Automobilka si stanovila vlastní metodiku měření, která podle ní odpovídá tomu, jak většina Francouzů denně jezdí. V některých případech se spotřeba liší o více než 50 %. Vozy, které udávají spotřebu okolo tří litrů nafty na 100 km, jezdí ve skutečnosti za necelých pět litrů. Benzinová auta s kombinovanou spotřebou pod 5 l/100 km jezdí za zhruba sedm.

Požadovaná částka je zatím nejasná

Ministerstvo chce, aby automobilky doplatily rozdíl u každého prodaného auta podle toho, jaké daně se v té době musely z nákupu a provozu odvádět. Vzhledem k počtu registrovaných aut a rozdílu ve spotřebě a emisích se zřejmě nebude jednat o malou částku, ale francouzské ministerstvo financí konkrétní číslo neuvádí.

Motoristé i ve Francii samozřejmě už nyní platí spravedlivou daň z emisí. Jmenuje se „daň spotřební“ a odvádí se z každého prodaného a také spáleného litru benzínu nebo nafty. Kdo jezdí úsporně, logicky platí méně. Nad to jsou ale ještě povinni odvádět roční daň podle emisí CO2 a navíc ještě platí emisní daň při registraci vozidla.

Doporučujeme: EU chce trestat členské státy za laxní přístup k vynucování plnění emisí

Francie patří mezi země, kde jsou motoristé trestáni vyššími daněmi za nákup a provoz auta s vyššími emisemi CO2 nejvíce. Právě proto se tam rozmohly maloobjemové diesely – v roce 2015 vozy s naftovým motorem tvořily skoro 80 % všech registrací osobních aut. Diesel má z principu fungování nižší spotřebu a tedy i emise CO2 než srovnatelný benzinový motor. Ale reálné emise dieselů jsou na jiné povídání…

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: