Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí

  • V českých podmínkách provozovaný elektromobil vypustí víc emisí než srovnatelné auto se spalovacím motorem

  • Elektřina se totiž vyrábí převážně z uhlí

  • Kilogram automobilového benzínu má výhřevnost 44 MJ, energetické černé uhlí zhruba poloviční

  • Emise elektromobilu nabíjeného v ČR přibližně odpovídají benzinovému autu se spotřebou 9,0 l/100 km

Elektromobil se může zdát jako samospásné ekologické řešení. Nemá výfuk a nevypouští do okolí škodlivé zplodiny. Ale problém dopadu elektromobilu na životní prostředí jako celek je mnohem složitější. Záleží totiž na tom, z jakých zdrojů se elektřina pro jeho akumulátory získává.

Doporučujeme: Na reálné spotřebě už nezáleží. Ta „papírová“ ušetří lidem víc

Veškerá světová elektřina se z více než 70 % vyrábí z fosilních paliv, především pak z uhlí. V případě elektromobilů tak vlastně jen produkci oxidu uhličitého (a samozřejmě všech škodlivých látek) přesouváme z výfuku automobilu do elektrárny a jejího okolí.

Problémem uhlí je nízká výhřevnost. Kilogram automobilového benzínu má výhřevnost 44 MJ. Energetické černé uhlí má výhřevnost zhruba poloviční, hnědé uhlí asi třetinovou. Při spalování uhlí se pak uvolní o 50 % více CO2, pokud chcete vytvořit stejné množství energie jako při spalování benzinu.

Analýza: Vrátí se spolu s reálnějším měřením spotřeby do hry větší motory?

Podle údajů ministerstva průmyslu a obchodu se v našich podmínkách při výrobě 1 kWh elektrické energie uvolní 1170 g CO2. A protože množství uvolněného CO2 při spalování benzinu a nafty je závislé na množství spáleného paliva, lze dopočítat, jakou „spotřebu“ benzinu má vlastně elektromobil. Stejně se uvádí normovaná spotřeba vozů se spalovacím motorem. Měří se množství uvolněného CO2 a podle toho se dopočítává spotřeba v litrech na 100 km.

Emise CO2 na Zemi
V půdě je obsaženo dvakrát více oxidu uhličitého než v atmosféře a ve vodě v oceánech a mořích je padesátkrát více oxidu uhličitého než v atmosféře. Pokud jde o vliv na tzv. skleníkový efekt, vodní pára se na něm podílí mnohem více, ze skoro 70 %. V poměru ke koncentraci má výrazně vyšší vliv také například metan. Toho je v atmosféře 200krát méně než oxidu uhličitého, ale na skleníkovém efektu se podílí z asi 10 %, skoro stejně významně jako oxid uhličitý. Veškerá lidská činnost má na celkovém množství vyprodukovaného oxidu uhličitého podíl okolo 4%. Zbytek má na svědomí sama příroda. Pokud jde o produkci skleníkových plynů lidskou činností, dominantní je zemědělství především kvůli vysoké produkci metanu. U CO2 je to trochu jinak. Přibližně jedna třetina připadá na energetiku. Následuje průmysl a domácnosti. Doprava se ve vyspělých zemích na produkci CO2 podílí z jedné pětiny, z toho polovina připadá na dopravu silniční. Z této poloviny pak asi 60 % tvoří doprava osobní individuální. Lze tedy dopočítat, že silniční (osobní individuální) doprava se na celkových emisích CO2, které na Zemi vzniknou, podílí z 0,24 %.

Při testování elektromobilů dosahujeme v běžném provozu při poměrně opatrné jízdě spotřeby elektrické energie okolo 18 kWh na 100 km. Když na to člověk občas trochu šlápne, jede pak elektromobil velikosti Golfu přibližně za 21 kWh na 100 km. Pokud se tedy budeme řídit tím nižším číslem, vychází nám emise elektromobilu následovně.

Na 100 km jízdy „vypustí“ v Česku nabitý elektromobil se spotřebou 18 kWh celkem 21 060 g CO2. To je 210,6 g CO2 na kilometr jízdy. Aby benzinové auto vypustilo 210,6 g/km CO2, muselo by mít spotřebu 9,08 litru na 100 km. Třeba takový Golf 1.2 TSI by ale při stejném stylu jízdy určitě jezdil za méně než 6 litrů na 100 km…

Jestli chcete přepočet na uhlí, tak v česku provozovaný elektromobil se spotřebou 18 kWh na 100 km má spotřebu zhruba 10 kg uhlí na 100 km.

Nebo ještě jinak. Aby průměrný elektromobil s reálnou spotřebou 18 kWh na 100 km odpovídal svými emisemi srovnatelnému autu se spotřebou 6 l/100 km (139 g/km CO2), musel by energetický mix pro Českou republiku představovat alespoň 773 g CO2 na 1 kWh. Pak by se tzv. „uhlíková stopa“ pro v Česku provozovaný elektromobil přibližně vyrovnala srovnatelnému benzinovému autu.

V následující tabulce můžete vidět přepočet udávané spotřeby elektromobilů na našem trhu na litry benzínu podle emisí CO2:

Model Udávaná spotřeba Přepočtené emise Přepočtená spotřeba
BMW i3 12,9 kWh/km 151 g/km CO2 6,5 l/100 km
Hyundai Ioniq 11,5 kWh/km 135 g/km CO2 5,8 l/100 km
Kia Soul EV 14,7 kWh/km 172 g/km CO2 7,4 l/100 km
Mercedes-Benz 250e 16,6 kWh/km 194 g/km CO2 8,4 l/100 km
Nissan Leaf 12,0 kWh/km 140 g/km CO2 6,0 l/100 km
Volkswagen e-up! 11,7 kWh/km 137 g/km CO2 5,9 l/100 km
Volkswagen e-Golf 12,7 kWh/km 149 g/km CO2 6,4 l/100 km

Při studiu tabulky je navíc třeba mít na paměti, že udávaná spotřeba vychází z nerealistického homologačního cyklu NEDC a je výrazně menší než reálná spotřeba většiny řidičů při běžném stylu jízdy.

I kdybychom tedy zcela zakázali auta se spalovacími motory a zůstaly nám jen elektromobily, dosáhli bychom snížení produkce oxidu uhličitého jen za předpokladu, že bychom současně přestali vyrábět elektřinu z uhlí. A ještě úplně jinou otázkou je, zda bychom vůbec zákazem (omezením, extrémním zdaněním a podobně) aut se spalovacím motorem dosáhli citelné změny v obsahu CO2 v atmosféře (viz vložený box).

5 KOMENTÁŘE

  1. Máte chybná fakta. Průměrnou spotřebu na 100 km má naprostá většina elektromobilů kolem 16 kWh/100 km. Pokud berete v úvahu Teslu, je to trochu víc. Nicméně moje i3 má průměr kolem 16. Dokážu jet i za 12, ale to je ekorally. A ano, dovedu jet i za 20, ale to je sebevražedná jízda. Dále pak tepelné elektrárny mají podíl na našem mixu pouze cca 50 %, který kolísá, ale průměrně se stále snižuje. Zbytek je jaderný, vodní, FVE, VtE apod. Kdybych chtěl být stejný demagog jako Vy, tak řeknu, že jelikož vyvážíme cca 70 TWh elektřiny ročně, tak vyvezeme všechnu tu elektřinu z uhelných ven a elektromobily jsou tedy naprosto čisté. A dodal bych, že u dopravy jsou emise CO2 naprosto nepodstatné, tam jde o NOx, pevné částice apod. To jsou složky, které škodí nejvíce a hlavně v místě, kde se pohybují lidé. Vyfiltrované CO2 z komína tepelné elektrárny zase tak hrozné nebude, že?

  2. Elektromobily hlavně sníží veškeré jedovaté, rakovinotvorné emise a prach, které foukaj spalováky z vejfuku lidem rovnou do plic. Dále se rapidně sníží prach z opotřebovávání brzdových destiček. Díky rekuperačnímu brzďění se tyto emise sníží několikanásobně. Snížení emisí hluku a vibrací je víc než jasné.

    CO2 emise budou muset pořešit hlavné státy a mezinárodní organizace. Například díky důkazům z japonské družice OCO2 se podařilo konečně zatlačit na Čínu aby začala řešit svojí přimo šílenou bilanci nekontrovatelného spalování uhlí v elektrárnách, které jsou hlavní příčinou zamoření jejich měst. Skotsku se to podařilo protože už nemají žádnou uhelku. Na Slovensku maj uhelku jenom jednu a udržujou jí jen pro nárazovouz spotřebu. V USA místo plánovanejch 200 uhelek postavili jenom 3.

  3. Pane Žáku, pane Žáku, že by Nomen omen? Vypadá to tak. Váš elaborát je tragédie sama.
    Zkuste si najít výpočet od někoho, kdo umí počítat a používá reálná data. Reálné měrné emise CO2 jsou v ČR okolo 500 g/kWh, v EU asi 300 g/kWh. Emise 1170g/kWh odpovídají nejhorší elektrárně v ČR, navýšeno o ztráty v síti, je to Prunéřov I, který asi půjde brzo do šrotu.
    Aktuální podíl uhelných elektráren na energetickém mixu v ČR je 48% a to jen proto, že jaderky měly problémy. Jinak by byl nižší. Ne Vašich 70%. Dokonce podíl všech fosilních zdrojů, tedy včetně např. plynu, je 55%. Zdroj http://www.ote-cr.cz/statistika/narodni-energeticky-mix
    A Vaše taktní opomenutí celé režie okolo těžby, transportu a rafinace ropy a distribuce benzínu/nafty je taky chyba. Ostatně na výrobu Vašeho litru benzínu se spotřebuje zhruba 1,3 kWh elektřiny, takže zatímco Vy budete v logice svého článku tvrdit, že elektromobil má výfuk v nejbližší uhelné elektrárně, tak pravda je taková, že spalovací automobil má výfuky hned dva – první výfuk v nejbližší uhelné elektrárně a druhý pod Vaším nosem a kdekoliv, kam dojede.
    Elektromobilem jezdím třetím rokem, v rodině máme už dva. Vyzkoušel jsem skoro všechny dostupné v ČR. Běžně jezdíme se spotřebou pod 12 kWh/100 km, když na 16 kWh baterii máme průměrný nájezd 136 km (Peugeot Ion). Podobně kolegové s Nissany Leaf (velikostně Octavia) jezdí okolo 12 kWh/100 km a mnoho dalších obdobně. Nerealistický je výrobci udávaný dojezd, ne spotřeba.

  4. Jeden neplatný a nesmyslný údaj a již se vaří voda na elektromobily.
    Zkuste psát o čmoudech a nepleťte se do něčeho, čemu nerozumíte.
    Osobně dovedu jezdit i pod 10 a se starým Peugeotem 106 ujedu přes 500 km.
    Na elektriku jezdím už 30 let a nedovedu si představit, kde bych bral na benzík.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: