• S naší Mazdou jsme podnikli svižnou cestu do Stuttgartu

  • Rychlost dosahovala na 200 km/h, spotřeba se vešla pod 10 l/100 km

  • Aktivní asistent jízdy v pruzích by mohl fungovat déle bez vaší asistence 

  • Jízda ve sportovním režimu je mnohem příjemnější 

Na nedávnou prezentaci Porsche 718 ve Stuttgartu bylo potřeba dojet ještě s trojicích kolegů z jiných redakcí autem. Po krátké konzultaci, co kdo má k dispozici, bylo jasno. Pojedeme naší dlouhodobě testovanou Mazdou6, protože je pro čtyři dospělé dost prostorná a ve své nejsilnější motorizaci také patřičně svižná. Kromě toho to pro nás byla zajímavá příležitost, jak si vůz vyzkoušet při expresním dálničním letu.

Cesta z Prahy do Stuttgartu snad ani nemůže být jednodušší. Celkem 480 kilometrů v drtivé většině vede po dálnici. Za Prahou najedete na D5 a navigace vám ukáže docela vtipný příkaz „za 430 km odbočte vpravo“.

_DSC3566
Cílem naší expresní německé trasy byla adresa Porscheplatz 1 ve Stuttgartu
_DSC3565
Právě zde začínala prezentace automobilky Porsche a najdete zde třeba také muzeum této značky

Určité obavy panovaly ohledně spotřeby, protože poměrně velký atmosférický benzinový motor kombinovaný s klasickým šestistupňovým automatem není teoreticky zrovna nejlepším příkladem nejúspornější motorizace pro dálniční cestování. Tím spíš, že Mazda vezla na palubě ještě čtyři docela velké osoby.

Rozebírat klasické dálniční cestování rychlostí 130 km/h asi nemá moc smysl. Benzinový motor je tichý, podvozek příjemný i na devatenáctipalcových kolech a místa v interiéru je dost. Zajímavé to začne být za Rozvadovem, kde ještě vůz dotankujeme.

Standardní režim je spíš vlažný 

Mazda sice nedává řidiči na výběr několik jízdních režimů, ale vedle voliče převodovky najdete nenápadné tlačítko Sport, které především upraví řazení automatu, ale rovněž citelně přiostří reakce na plyn. Cestu do Stuttgartu jsme absolvovali ve standardním nastavení, kdy motor neprojevuje zrovna velkou chuť k rychlostem kolem 200 km/h.

Doporučujeme: Mazda6 Wagon G 192 AT v dlouhodobém testu – Rok jinak

Může za to hlavně převodovka. Moc se nemá k tomu, aby podřazovala, a atmosférický čtyřválec se vám z nějakých tří tisíc otáček na šestku opravdu příliš rychle rozjíždět nebude. Ve finále tak Mazda působila trochu líným dojmem. Jasně, jakmile se rozjela na 190 km/h, nebyl problém, ale v momentě, kdy se do levého pruhu zařadilo pomalejší vozidlo a my jsme se museli znovu rozjíždět, nebylo to ono. V podobných situacích si člověk říká něco jako „království za diesel“.

_DSC3555
V garáži pod muzeem Porsche se Mazda 6 ocitla ve vybrané společnosti
_DSC3560
Na stejném patře jako Mazda parkovaly opravdu velice zajímavé stroje

Vzhledem k celkem hustému provozu a naší snaze využít co nejvíce úseků s neomezenou rychlostí jsme nezkoušeli tempomat, ale zato se ke slovu dostal asistent pro jízdu v pruzích. Ten umí zasahovat do řízení a také tak činí. Potřebuje ale cítit, že jste volant úplně nepustili. Když máte položenou ruku na volantu příliš zlehka a zcela nehybně, prakticky okamžitě se zobrazí výzva k uchopení volantu a systém se vypne.

Překvapivě pod deset 

Na zpáteční cestě jsme vyzkoušeli sportovní režim. Pro dálniční cestování není úplně optimální. Jak celkem výstižně konstatoval kolega, „je to fajn, ale až do Prahy pojedeme na vytočenou trojku.“ Ovšem kombinace sportovního nastavení a manuálního řazení se ukázala jako vůbec nejlepší.  Motor je mnohem živější a celkově jízda působí více dynamicky – tak, jak byste od motoru s výkonem přes 190 koní očekávali.

Za pozornost stojí i podvozek, který se prezentoval ve velmi dobrém světle zejména na německé dálnici za Rozvadovem, kde je řada rychlých táhlých zatáček. Mazda6 neztrácela klid ani kolem 190 km/h.

_DSC3569
Atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru a klasický automat dávají tušit vyšší spotřebu
_DSC3568
Podle dotankování ale nakonec nejde o žádnou tragédii. Pod 10 l/100 km jsme se vešli i v Německu

Spotřeba měřená podle tankování do plné nádrže nakonec dopadla překvapivě dobře. Nádrž jsme doplnili nedaleko Rozvadova, abychom znovu tankovali na zpáteční cestě. Celkem si Mazda řekla po ujetí 480 km o 41,97 l, což vychází na průměrnou spotřebu 8,8 l/100 km. Jízda to byla sice dynamická, ale většinou jsme jeli spíše kolem 130 km/h, protože více okolní provoz nedovolil.

Doporučujeme: Dlouhodobý test Mazda6 Wagon G 192 AT: Měření výkonu na brzdě 

Podruhé jsme Mazdu dotankovali už v Praze po ujetí dalších 390 km. Tentokrát byla německá část trasy velmi svižná díky slabšímu provozu. Mimochodem, na šestku motor točí 4000 otáček při tachometrových 210 km/h. Po dotankování nám vyšla spotřeba 9,8 l/100 km. Upřímně jsem čekal větší hodnoty.

Mazda6 nakonec na německé dálnici nezklamala. Od řidiče vyžaduje pouze trochu předvídavosti. Pokud se vám povede jet plynule bez častého brzdění a rozjíždění, můžete jet i s naší testovanou motorizací velmi rychle a nic vám scházet nebude. Po této části testu je také zřejmé, že při klidnějším tempu bude spotřeba oproti očekávání více než přijatelná.

1 komentář

  1. Dobrý den,

    připojuji mojí zkušenost s dlouhodobou spotřebou , ale se slabším benzinovým motorem se 165 koňmi také s automatem – třeba celá dovolená v Chorvatsku (tam, cesty po okolí, zpět) jsme zvládli za průměrných 6 litrů. Dá se efektivně využívat tzv. „plachtění“, kdy motor umí po dlouhou dobu bez sešlápnutí plynového pedálu jet setrvačností konstantní rychlostí, s čímž se dá na dálnici docela dobře pracovat. Jinak mám vyzkoušené, že u těchto mazďáckých atmosférických motorů se reálná spotřeba více méně shoduje s tabulkovou, v některých případech kolonka „mimo město“ je v provozu optimističtější.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: