Mazda6 Wagon G 192 AT v ročním testu: Měření výkonu na brzdě

  • Mazda slibuje 141 kW (192 k) a 256 Nm

  • My jsme naměřili 134 kW (182 k) a 248 Nm

  • Nejlepší hodnoty předvedla Mazda6 v režimu Sport

Mazda6 je s námi už dost dlouho na to, aby si její čerstvý motor „sedl“ a mohl se podrobit zkoušce výkonu. Proto jsme s naším červeným kombíkem G 192 AT vyrazili do Modletic na válcovou zkušebnu společnosti Dieselpower, se kterou jsme spolupracovali už v minulosti.

Při měření na válcové zkušebně najede auto poháněnými koly na odvalovací válce, které jsou brzděny pomocí retardérů (proto se válcové zkušebně často říká „brzda“). Dieselpower používá elektromagnetické retardéry Telma a má válce opracované z vnější i vnitřní strany, aby bylo měření co nejpřesnější. Zařízení umožňuje „brzdit“ i auta s pohonem všech kol, rozvorem až 3250 mm a výkonem maximálně 478 kW.

_DSC3570
Dieselpower využívá svoji válcovou zkušebnu zejména k měření výkonu před úpravami motorů a po nich, měření ale nabízí i jako samostatnou službu

To dnes ale určitě nevyužijeme. Atmosféricky plněný řadový čtyřválec Mazda Skyactiv-G 2,5 l by měl podle oficiálních údajů japonského výrobce dosahovat výkonu 141 kW (192 k) v 5700 min-1 a točivého momentu 256 Nm v 3250 min-1. To jsou hodnoty v zásadě srovnatelné třeba s přeplňovaným motorem 1.8 TSI skupiny VW, byť ten pochopitelně dosahuje svých maxim (132 kW, 250 Nm) v nižším a širším spektru otáček.

Mazda6 bohužel na válcové zkušebně papírové předpoklady nepotvrdila. Vrchol výkonu nastal už v 5441 min-1, ale naměřených 123 kW je asi o 13 procent méně, než by odpovídalo oficiálním údajům. Točivý moment vyšel o něco lépe. Jeho špička byla položena ještě o něco níž, než kde by podle Mazdy být měla, konkrétně v 3020 min-1, a naměřených 248 Nm zaostává za udávanou hodnotou jen asi o tři procenta.

Technikům Dieselpoweru se ale nezdál průběh. V přibližně 5300 otáčkách momentová křivka poklesne, než za šesti tisíci začne padat definitivně, a odpovídajícím způsobem poklesl i výkon. Jako by motor něco přidusilo. Na grafu je to vidět velmi dobře.

Mazda6 2.5 Skyactiv – Graf výkonu a točivého momentu
Průběh výkonu a točivého momentu naší Mazdy 6. Světlejší křivky s poklesem ve vysokých otáčkách znázorňují měření ve standardním režimu, tmavší jsme získali po aktivaci režimu Sport.

Při hledání vysvětlení jsme měření zopakovali i se zapnutým režimem Sport. O tom jsme si mysleli, že se dotýká jen samočinné převodovky a ovlivňuje strategii řazení i využívání spojky přemostění měniče, ale až po jeho aktivaci předvedl motor očekávanou špičku. Nárůst výkonu pokračoval ještě asi o 350 otáček dál, téměř k hodnotě 5800 min-1, a maximum se zvedlo na 134 kW. To je stále nižší hodnota, než slibuje Mazda, ale už ne o tolik.

Poháněná kola se při brzdění odvalují po válcích, které jsou brzděny retardéry. Dieselpower používá retardéry značky Telma
Poháněná kola se při brzdění odvalují po válcích, které jsou brzděny retardéry. Dieselpower používá retardéry značky Telma
Zepředu je k motoru přiváděn čerstvý vzduch, zatímco vzadu je výkonné odsávání na odvod výfukových plynů
Zepředu je k motoru přiváděn čerstvý vzduch, zatímco vzadu je výkonné odsávání na odvod výfukových plynů

Průběh točivého momentu se až na „finále“ nezměnil. O 0,68 Nm nižší maximum bychom přičítali spíše nejistotě měření než čemu jinému, zvlášť když obě křivky vykazují téměř dokonalý překryv. Mimochodem, všimněte si dvou věcí, v dnešní době už neobvyklých: prakticky lineárního nárůstu výkonu od cca 1330 otáček až k maximu; a zejména průběhu točivého momentu. Jeho křivka sice nemá tvar stolové hory jako u turbomotorů, ale v 1500 min-1 už dosahuje 77 % maxima a v rozsahu 2500-5500 (to jsou celé tři tisíce otáček) nabízí nejméně 90 procent maxima. Představa, že motor bez turba nejede nebo že se musí točit „domrtva“, je tedy lichá. V tomto případě určitě.

Výkon a točivý moment jsou ale stejně jenom proxy ukazatele jízdní dynamiky. Tu je vždycky nejlepší ověřit napřímo. Někdy příště proto vezmeme naši Mazdu 6 na letiště – a přibalíme si na cestu vBox.

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: