Diesel v Bentley Bentayga má osm válců, elektrické turbo a 900 Nm

  • Motor V8 4.0 TDI s elektrickým turbem se ukázal už v Audi SQ7

  • Bentley upravilo akustiku a reakce na plyn

  • 900 Nm je k dispozici od 1000 otáček

Luxusní SUV Bentley Bentayga dostane diesel. To není žádná velká novinka, britská značka z impéria VW potvrdila tento záměr už při představení nového modelu s přeplňovaným dvanáctiválcem. Vedle tabulkově nižší spotřeby má mít naftová Bentayga také výhodu většího dojezdu, nižší ceny a hlavně nižších daní. Ve Velké Británii bude Bentley Bentayga s dieselem po přepočtu o přibližně 800 000 korun levnější, a to bez započtení daní.

bentayga V8 TDI (6)
Bentley Bentayga s dieslem má podle automobilky prakticky stejné pružné zrychlení v rozmezí 40 až 120 km/h jako benzinový dvanáctiválec
MINDSET - MODERN TALKING Muscular power pack – The 4.0 TDI for the new Audi SQ7 TDI is the state-of-the-art in diesel technology.
Vznětový osmiválec 4,0 l od Audi pohání i model Audi SQ7. V Bentley má výkon 320 kW (435 k) a točivý moment 900 Nm

Osmiválec o objemu 4,0 l pochází od Audi. Využívá systém přeplňování s elektrickým kompresorem, který už má rychlé Audi SQ7. Pro potřeby luxusního britského SUV byl ale motor upraven a má se chovat jinak. To potvrzuje i magazín Autocar, který se mohl s prototypem Bentaygy „4.0 TDI“ svézt. O vznětovém motoru řidič údajně skoro vůbec neví a reakce na plyn jsou plynulejší a ne tak naléhavé jako v případě Audi.

Doporučujeme: Audi Q7 3.0 TDI vs. Mercedes-Benz GLS 350d — Duel mastodontů

Parametry vznětového osmiválce jsou ale dostatečně působivé. Výkon dosahuje hodnoty 320 kW (435 k) a točivý moment 900 Nm je stejný jako u benzinového dvanáctiválce. V případě dieselu je ale tato hodnota k dispozici v rozmezí 1000 až 3250 ot./min. Právě v nízkých otáčkách pomáhá motoru elektricky poháněný kompresor. Dvě výfuková turbodmychadla se přidají o trochu později.

Layout of the turbocharging system
Stejně jako v Audi má i Bentley dvě klasická sekvenční turbodmychadla. Těm ale pomáhá elektricky ovládaný kompresor
Electric powered compressor (EPC)
Právě díky elektrickému kompresoru je celých 900 Nm k dispozici už v 1000 ot./min. Kvůli jeho funkci musí mít auto 48V elektrický systém

Bentley Bentayga s dieselem se rozjede na 100 km/h za 4,8 sekundy, nejvyšší rychlost je 270 km/h. Podle Bentley je pružné zrychlení v rozmezí 40 až 120 km/h identické s dvanáctiválcem. Ten začne pocitově působit rychleji až za hranicí 160 km/h. Tabulková spotřeba vznětového Bentley by se měla vejít do 8 litrů na 100 km.

Switching of the exhaust channels

Elektronika rozhoduje o tom, které turbo bude zrovna foukat. Jedno se stará o střední pásmo otáček, druhé zase o to vyšší

Layout of engine components in the inner V of the 4.0 litre V8 TDI Biturbo engine
Obě výfuková turbodmychadla jsou uložena mezi řadami válců. Šetří se tím místo a zrychluje jejich reakce

Podle Bentley bylo potřeba změnit nastavení podvozku (motor je sice jen o 3 kg těžší než dvanáctiválec, ale auto má dodatečnou nádrž na AdBlue o objemu 23 litrů). Automobilka ale nepoužívá elektroniku k úpravě akustiky v kabině nebo vně auta. Podle Bentley se jedná o nejtišší diesel na světě.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: