Další Dieselgate u VW? Audi A3 2.0 TDI Euro 6 údajně překračuje emisní normy

  • Audi A3 2.0 TDI údajně neplní normy pro oxidy dusíku

  • Diesely ale budou mít v EU až do roku 2023 výjimku

  • Dle evropských zákonů lze v určitých situacích zařízení pro čištění emisí vypnout

Z Evropské komise přišla zpráva, že test hatchbacku Audi A3 se vznětovým motorem 2.0 TDI homologovaným podle normy Euro 6 odhalil nesrovnalosti při měření emisí v reálném provozu. Při testu v provozu mělo Audi emise oxidů dusíku 163 mg/km NOx. To je více než dvojnásobek toho, co dovoluje norma, připomínají Automotive News.

Při jiném testu stejný motor v zahřátém stavu vykázal emise 140 mg/km NOx. Přitom za studena měl pod 80 mg/km NOx, což je hodnota, kterou dovoluje norma. A norma se začíná ověřovat se studeným motorem…

Doporučujeme: Ojeté diesely z Dieselgate? Noční můra pro VW, ale požehnání pro motoristy

Zkoušky provedlo výzkumné středisko Evropské komise. Úřady ale asi zapomněly, na čem se s výrobci aut dohodly na začátku tohoto roku. Automobilky si totiž v EU vybojovaly výjimku pro diesely, která jim dovolí v reálném provozu překročit emisní normu pro oxidy dusíku (NOx) o 110 %. To platí od září 2017 do ledna 2020. Následně bude až do září 2023 dovoleno překračovat emisní normu v reálném provozu o 50 %.

Audi se tak zřejmě jen připravuje na nové měření emisí a podle všeho se do normy vejde s přehledem. V laboratorním testu totiž motor 2.0 TDI homologovaný dle Euro 6 vypouštěl méně než dovolených 80 mg/km NOx. V provozu se pak naměřené hodnoty pohybovaly mezi 140 a 163 mg/km NOx. To je méně než dovolených 168 mg/km NOx.

Problém ale je, že výjimka platí až od září 2017, takže je Audi asi trochu napřed. Automobilka nechtěla výsledky komentovat, protože nezná specifikaci testovaného vozu, typ motoru a především podmínky, ve kterých test probíhal.

Doporučujeme: Na reálné spotřebě už nezáleží. Ta „papírová“ ušetří lidem víc

Aféra s obcházením emisní normy vyplula na povrch v září 2015. Prakticky každá automobilka s naftovým motorem nějakým způsobem emise šidí. Ovšem podle evropských zákonů je to vlastně v pořádku. Přistižené automobilky vždycky dokázaly v EU argumentovat, že pokud motor emise přestane čistit, jedná se o ochranu motoru před poškozením nebo to vyžaduje bezpečnost posádky. V takovém případě evropské zákony dovolují zařízení na čištění výfukových plynů vypnout.

Docházelo ke kuriózním situacím, kdy některé značky skutečně plnily laboratorní emise jen v předepsaném intervalu. Například Renault v tichosti a bez velké mediální pozornosti svolal několik desítek tisíc aut do servisu, aby jim upravil software řídící jednotky, který zapínal čištění emisí právě jen v tom teplotním intervalu, ve kterém probíhá laboratorní měření. Do pasti se chytil i Fiat, jehož diesely pro změnu čistily emise jen v časovém intervalu, během kterého běží test. Následně se systém úplně vypnul. Opel pro změnu přiznal, že jeho systém může vypnout čištění emisí při jízdě vysokou rychlostí po dálnici.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: