Další Dieselgate u VW? Audi A3 2.0 TDI Euro 6 údajně překračuje emisní normy

  • Audi A3 2.0 TDI údajně neplní normy pro oxidy dusíku

  • Diesely ale budou mít v EU až do roku 2023 výjimku

  • Dle evropských zákonů lze v určitých situacích zařízení pro čištění emisí vypnout

Z Evropské komise přišla zpráva, že test hatchbacku Audi A3 se vznětovým motorem 2.0 TDI homologovaným podle normy Euro 6 odhalil nesrovnalosti při měření emisí v reálném provozu. Při testu v provozu mělo Audi emise oxidů dusíku 163 mg/km NOx. To je více než dvojnásobek toho, co dovoluje norma, připomínají Automotive News.

Při jiném testu stejný motor v zahřátém stavu vykázal emise 140 mg/km NOx. Přitom za studena měl pod 80 mg/km NOx, což je hodnota, kterou dovoluje norma. A norma se začíná ověřovat se studeným motorem…

Doporučujeme: Ojeté diesely z Dieselgate? Noční můra pro VW, ale požehnání pro motoristy

Zkoušky provedlo výzkumné středisko Evropské komise. Úřady ale asi zapomněly, na čem se s výrobci aut dohodly na začátku tohoto roku. Automobilky si totiž v EU vybojovaly výjimku pro diesely, která jim dovolí v reálném provozu překročit emisní normu pro oxidy dusíku (NOx) o 110 %. To platí od září 2017 do ledna 2020. Následně bude až do září 2023 dovoleno překračovat emisní normu v reálném provozu o 50 %.

Audi se tak zřejmě jen připravuje na nové měření emisí a podle všeho se do normy vejde s přehledem. V laboratorním testu totiž motor 2.0 TDI homologovaný dle Euro 6 vypouštěl méně než dovolených 80 mg/km NOx. V provozu se pak naměřené hodnoty pohybovaly mezi 140 a 163 mg/km NOx. To je méně než dovolených 168 mg/km NOx.

Problém ale je, že výjimka platí až od září 2017, takže je Audi asi trochu napřed. Automobilka nechtěla výsledky komentovat, protože nezná specifikaci testovaného vozu, typ motoru a především podmínky, ve kterých test probíhal.

Doporučujeme: Na reálné spotřebě už nezáleží. Ta „papírová“ ušetří lidem víc

Aféra s obcházením emisní normy vyplula na povrch v září 2015. Prakticky každá automobilka s naftovým motorem nějakým způsobem emise šidí. Ovšem podle evropských zákonů je to vlastně v pořádku. Přistižené automobilky vždycky dokázaly v EU argumentovat, že pokud motor emise přestane čistit, jedná se o ochranu motoru před poškozením nebo to vyžaduje bezpečnost posádky. V takovém případě evropské zákony dovolují zařízení na čištění výfukových plynů vypnout.

Docházelo ke kuriózním situacím, kdy některé značky skutečně plnily laboratorní emise jen v předepsaném intervalu. Například Renault v tichosti a bez velké mediální pozornosti svolal několik desítek tisíc aut do servisu, aby jim upravil software řídící jednotky, který zapínal čištění emisí právě jen v tom teplotním intervalu, ve kterém probíhá laboratorní měření. Do pasti se chytil i Fiat, jehož diesely pro změnu čistily emise jen v časovém intervalu, během kterého běží test. Následně se systém úplně vypnul. Opel pro změnu přiznal, že jeho systém může vypnout čištění emisí při jízdě vysokou rychlostí po dálnici.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: