BMW řady 5 Touring brzy oslaví třicítku. Připomeňte si všechny jeho generace

  • BMW řady 5 Touring se vyrábí od roku 1990

  • Poprvé se v karoserii kombi představila generace řady 5 E34

  • BMW 530xd Touring E61 stále patří k vyhledávaným premiovým ojetinám

Představení nové generace BMW řady 5 Touring je dobrou příležitostí připomenout si historii pětkového kombi. Vždyť se jedná o jedno z nejprodávanějších aut své kategorie. Na našem trhu je o něj zájem i mezi ojetinami. „Pětka v kombíku“ představuje oblíbenou volbu. Všechno začalo s třetí generací BMW řady 5, kterou známe pod kódovým označením E34.

BMW řady 5 Touring E34

Třetí generace BMW řady 5 se představila v roce 1987, ale model Touring se začal prodávat až v roce 1990. Kombi se rychle stalo velmi oblíbenou volbou a BMW se nebálo rozšířit nabídku motorizací i o osmiválec 540i, který patřil mezi vrcholná provedení. Dokonce vzniklo i BMW M5 v karoserii kombi, což byl svým způsobem unikát. Celkem bylo ručně sestaveno jen 891 kombíků BMW M5 E34.

BMW řady 5 Touring (1)
První „pětka v kombíku“ přišla až v generaci E34. Měla třeba panoramatické okno a za příplatek samonivelaci vzadu
BMW řady 5 Touring (4)
Praktické verze se dočkal i model M5, ovšem těch se nevyrobilo ani tisíc. Je to jedno z nejvzácnějších aut od BMW

Řada 5 poprvé dostala pohon všech kol, ten byl vyhrazen pro provedení 525iX. Vedle sedanu bylo dostupné i jako Touring. Kombík byl zajímavý ještě systémem udržování světlé výšky vzadu u některých motorizací. Základním provedením byl model 518i s řadovým čtyřválcem, ale nejprodávanější model byla verze 525i s řadovým šestiválcem 2,5 l o výkonu nejprve 125 kW (170 k), později 141 kW (193 k). Zatímco produkce sedanu E34 skončila v roce 1995, Touring se vyráběl až do roku 1996.

Doporučujeme: Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin — E39 vs. E60 vs. F10

BMW řady 5 Touring E39

Čtvrtá generace BMW řady 5 se představila v roce 1995, model Touring přišel v roce 1996. BMW tradičně představuje kombíky se zpožděním a jinak tomu není ani dnes. Základní recept se nezměnil, pro Touring bylo v nabídce výrazně více motorizací. Ovšem vrcholná verze M5 se již jako kombi nevyráběla, i když vznikl prototyp.

BMW řady 5 Touring (19)
Řada 5 generace E39 se už jako M5 Touring nedělala, ale zákazníci rádi připláceli za oficiální M-paket. Pod kapotou nechyběly osmiválce
BMW řady 5 Touring (6)
Verze 530d Touring je dodnes žádaná ojetina. Na rozdíl od soudobého Mercedesu W210 totiž tolik nerezne. Ve čtyřkolce se ale E39 nedělala

Jediné civilní verze, které se neprodávaly v karoserii kombi, byl diesel 525td a „downsizovaný“ osmiválec 535i. Prudce vzrostla obliba vznětových verzí, především pak díky dynamicky velmi nadanému naftovému modelu 530d Touring. Zajímavé je, že model E39 se nedělal s pohonem všech kol. K tomu se zase BMW vrátilo až v další generaci.

BMW řady 5 Touring E61

Proti dřívějším zvyklostem byl Touring označován již samostatným číselným kódem E61, zatímco sedanu zůstalo označení E60. Kombi opět přišlo o rok později po sedanu, tedy v roce 2004. Vrátil se pohon všech kol a právě čtyřkolky nově nazývané xDrive začaly přicházet do módy.

BMW řady 5 Touring (13)
M5 se vrátila i v karoserii kombi, ale vyrobilo se jich jen 1025. V generaci E61 byla nabídka motorizací pro řadu 5 Touring historicky nejbohatší
BMW řady 5 Touring (9)
Vrátila se čtyřkolka xDrive, ale k nejsilnějšímu bi-turbo dieselu 535d se nemontovala. BMW 530xd Touring jde v bazarech pořád na dračku

Vrcholné provedení BMW M5 se rovněž chvíli vyrábělo jako Touring, ale vzniklo jich jen 1025. Sedanů M5 bylo přitom skoro dvacet tisíc. Kdo chce dynamické kombi, tomu by se mohl líbit model 550i Touring s osmiválcem 4,8 l o výkonu 270 kW (367 k). Zatímco nová generace přeplňovaného benzinového šestiválce ve verzi 535i se do kombi nepodívala, vrcholný dvojitě přeplňovaný diesel 535d se jako Touring prodával. Ovšem bez pohonu všech kol.

BMW řady 5 Touring F11

Šestá generace BMW řady 5 se představila v roce 2009, kombi Touring označované kódem F11 se ukázalo o rok později. BMW v tomto období procházelo motorovým downsizingem a bylo to vidět i na nabídce benzinových motorů. Přesto je zajímavé, že právě verze 530i Touring bylo vlastně poslední klasické BMW, které se prodávalo s tradičním atmosférickým řadovým šestiválcem. Ve výrobě vydrželo do července 2013. Pak už ho měl jen roadster Z4.

BMW řady 5 Touring (11)
Minulá generace BMW řady 5 Touring zastávala různé oficiální funkce. Pětky v kombíku používá dodnes také německá dálniční policie
BMW řady 5 Touring (18)
BMW 530i Touring bylo poslední „obyčejné“ BMW, ve kterém se prodával atmosférický řadový šestiválec. Skončil až v červenci 2013

Vrcholná verze M5 už se zase nedělala jako kombi. Místo ní ale bylo možné objednat přeplňovanou verzi 550i o výkonu 330 kW (450 k). Zajímavá je také motorizace M550d xDrive a skutečnost, že dvorní úpravce vozů BMW, společnost Alpina, ještě pořád vyrábí model B5 BiTurbo Touring s výkonem 441 kW (600 k). To je víc, než má sériová M5.

BMW řady 5 Touring G31

Aktuálně představená generace BMW řady 5 Touring se poprvé ukáže veřejnosti na autosalonu v Ženevě. Už se stalo zvykem, že proti sedanu nepřináší zásadní technické odlišnosti. Nově tedy i kombi dostane všechny moderní bezpečnostní a asistenční systémy včetně schopnosti částečně autonomní jízdy nebo dálkového ovládání.

BMW řady 5 Touring (29)
Nová generace BMW řady 5 se veřejnosti poprvé ukáže na autosalonu v Ženevě. Prozatím se prodává se čtyřmi motory
BMW řady 5 Touring (37)
Manuální převodovku dostanete už jen k základnímu dieselu 520d. Všechny ostatní verze mají osmistupňový automat

Určitě je zajímavé, že třeba manuální převodovka je u aktuální řady 5 k dispozici jen k základnímu dieselu 520d, všechny ostatní modely mají standardně osmistupňový automat. Přesto se vlastně základní recept na BMW řady 5 Touring už od generace E34 nezměnil.

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: