Autobazar varuje před ojetinami s odstraněnými filtry pevných částic. Jak to ale poznat?

  • Filtry pevných částic jsou nový strašák moderních ojetin

  • Problémy s DPF pomalu vytlačují jiný fenomén — stočený tachometr

  • Vůz s nefunkčním DPF často neprojde přes emise a STK

Pro spoustu kupujících ojetých aut je největším strašákem stočený tachometr. Ale jak se zdá, tento fenomén pomalu vytlačuje jiný. Množí se totiž počty naftových aut s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic. Zatímco stočené auto nijak zákon neporušuje (tedy aspoň zatím), vůz s odstraněným filtrem pevných částic na silnice nesmí, neboť neodpovídá stavu, podle jakého byl homologován.

„Denně odmítneme vykoupit přibližně 50 vozidel,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a doplňuje: „V minulosti to bylo především kvůli přetočeným tachometrům. Dnes ale mezi odmítnutými vozy převládají vozidla, u nichž není funkční filtr pevných částic anebo je zcela odstraněn.“

Autobazar ve své tiskové zprávě dodává, že jeho technici výkupu vozidel se právě na správnou funkci DPF zaměřují a vozy s vadou logicky odmítají vykoupit. Taková auta pak pravděpodobně končí v malých bazarech bez technického zázemí pro kontrolu vozů nebo mnohem častěji v soukromých inzerátech.

Doporučujeme: Auta s přetočeným tachometrem jen tak nezmizí. Bazary je nemohou hlásit

Kupující bez potřebného vybavení a zkušeností pak nemá při koupi ojetého auta moc šancí poznat, že má vůz filtr pevných částic odstraněný nebo lidově řečeno „vytlučený“. Podvodník totiž nechá upravit řídící jednotku nebo odpojí kontrolku. Nový majitel pak bude mít problém na první STK a měření emisí. Ovšem jak už jsme si ukázali, metodika měření není úplně spolehlivá. Více se dočtete v článku: Škoda Octavia TDI s vytlučeným filtrem DPF kouří o 3000 % víc. Přesto měřením emisí projde

Jak na první pohled poznat, že ojetina nemá funkční DPF?
Zjistěte si, podle jaké normy bylo auto homologováno. Některé typy se například u nás prodávaly ještě bez DPF, zatímco importovaná auta stejného typu např. z Německa už filtr měla. Ověřte to před koupí ojetiny v oficiálním servisu podle VIN. Při prohlídce auta zkontrolujte koncovku výfuku. Sáhněte dovnitř. Pokud budete mít prsty od černých sazí, je to první náznak problému. Podívejte se pořádně na spodek auta a kontrolujte výfukové potrubí. Jakýkoli mechanický zásah do vedení výfuku by měl být rovněž varováním. Prověřte také kontrolku. Po zapnutí zapalování se musí kontrolka DPF rozsvítit a po chvíli zhasnout. Nerozsvícení kontrolky DPF značí, že s řídící jednotkou (nebo kontrolkou) někdo manipuloval.

Výměna filtru pevných částic je velmi nákladný výdaj, který nechtějí majitelé ojetých dieselů podstupovat. Zatímco některé značky nabízejí originální repasi filtru za cenu okolo 10 000 korun (např. Citroën, Peugeot a Ford) v závislosti na typu motoru, u jiných je nutné zakoupit celý filtr. Například do naftové Octavie 1.6 TDI stojí filtr necelých 40 000 korun. Absolutním rekordmanem je pak Honda CR-V, pro jeden typ naftového motoru 2,2 l stojí filtr dokonce 180 000 Kč! Takové částky jsou pro majitele ojetiny přímo likvidační.

Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout

Při správném používání filtr pevných částic funguje, ale mnohdy může dojít k jeho zanesení vlivem krátkých jízd po městě, tankováním nesprávného paliva nebo zanedbáváním údržby vozidla. Filtr může být nenávratně poškozen i při menší dopravní nehodě, popřípadě vandalismem.

Rostoucí počet aut bez funkčních filtrů pevných částic potvrzuje i autoklub ÚAMK. „Dle našeho průzkumu je v České republice zhruba jeden milion takto nebezpečných vozidel, která mají buď poškozený, nefunkční anebo úplně vytlučený filtr pevných částic,“ hodnotí současný stav Igor Sirota z ÚAMK.

Autobazar varuje před ojetinami s odstraněnými filtry pevných částic. Jak to ale poznat?
Ohodnoťte tento článek!
4.38 (87.5%) 8 hlas/ů

7 KOMENTÁŘE

  1. Jestli pak se někdo zamýšlel nad tím, kdo tuto informaci pro veřejnost, rádo by s dobrým úmyslem,aby ochránil spotřebitele,!!!!???Přečtěte příspěvek pozorně a hned bude každému jasné, odkud vítr fouká …Jaká slavná firma to s Vámi myslí jen a jen dobře a kde Že bude nejlepší si zakoupit vůz Vašich snů.To mne zase někdo pobavil, je to celé trapné a k smíchu…

  2. To jsou rady na pobliti.
    1. “ Po zapnutí zapalování se musí kontrolka DPF rozsvítit a po chvíli zhasnout. Nerozsvícení kontrolky DPF značí, že s řídící jednotkou (nebo kontrolkou) někdo manipuloval.“
    Moje auto (alfa 159) zadnou kontrolku na dpf nema. Takze dle vas auto na odpis.

    2. „kontrolujte koncovku výfuku. Sáhněte dovnitř. Pokud budete mít prsty od černých sazí, je to první náznak problému.“
    Motor byl puvodne euro 3 a nasledne dodelavan do noveho modelu s dpf. Koncovky vyfuku jsou po case cerne i pri plne funkcnim dpf. Takze dle vas opet auto na odpis.

  3. U motorů s velkým obsahem nelze všechny saze pochytat. Audi Q7 a podobná auta , proto se do podradnejsich modelů dávají motory s menším obsahem a téměř stejným filtrem. Je to takové kupčení s emisemi ,počítá se průměr emisí na vyrobená auta. Já mám 2l TDI a i po 279000 km je prst čistý. Je to dárek o pana dislgejta.

  4. Tohle je úlet. Vsadím se že na inzerátech na netu nebude moc aut co ten filtr mají. Zlatě autobazar kterej si to dokáže zkontrolovat.

  5. nejhorsi ojetina kterou si muzete poridit je takova kterou si radne nezkontrolujete sami, urcite neduverovat dovozcum aut co to tahaji nabourane, stoci a prodaji na bazosi…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: