Audi věří plynu. Na český trh vstupuje A4 a A5 v provedení g-tron

  • Audi uvádí na český trh novinky A4 g-tron a A5 g-tron

  • Spolu s A3 má tak značka v nabídce už tři modely na stlačený zemní plyn (CNG)

  • Nádrž na CNG pojme 19 kg, benzinová 25 litrů

  • Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron stojí 1 113 900 Kč, A5 Sportback 1 118 900 Kč

Audi A3 g-tron, Audi A4 g-tron a Audi A5 g-tron. Tak odedneška vypadá nabídka modelů Audi na stlačený zemní plyn (CNG) pro české zákazníky. Hlavně pro ty firemní. V případě A3 je základem přeplňovaný zážehový motor 1.4 TFSI, u A4 a A5 Sportback je to 2.0 TFSI. Verze g-tron vycházejí o něco dráž než benzinové ekvivalenty, ale mají výrazně menší provozní náklady. Dílem díky vlastnostem zemního plynu, dílem díky menším nominálním emisím CO2 (a tedy nejrůznějším úlevám na většině velkých evropských trhů). Předností CNG jsou ale i menší reálné emise látek škodících lidskému zdraví.

IMG_20171010_110241
Audi A5 g-tron je nabízeno pouze jako pětidveřový Sportback
IMG_20171010_105502
V případě A4 zase Audi zvolilo kombi označované Avant

Audi A4 Avant g-tron i Audi A5 Sportback g-tron, které značka formálně uvedla na trh úterní tiskovou konferencí v pražském Golf klubu Hodkovičky, sdílejí společný hnací agregát. Oproti benzinové verzi má 2.0 TFSI g-tron upravené ventily, písty, chladicí soustavu, výfuk, svíčky i katalyzátor. Plyn totiž „nemaže“ tolik jako benzin a motor navíc pracuje s vyššími spalovacími tlaky i teplotami. V nabídce je vedle manuální převodovky i dvouspojkový s tronic, ale poháněna jsou vždy jen přední kola. Místo pro čtyřkolku totiž zabírá bezpečnostní nádrž na 19 kg CNG. Palivová nádrž pojme 25 litrů benzinu, což dohromady stačí k dojezdu až 950 km. Samozřejmě jen podle nerealistického homologačního cyklu, v praxi to bude výrazně méně.

Za nízkých teplot (od -10°C) a po doplnění nádrže na CNG startuje auto na benzin, jinak za normálních okolností jede na plyn. Barevná grafika v přístrojovém štítu znázorňuje kombinovaný dojezd a provoz na CNG je indikován i zelenou kontrolkou v otáčkoměru. V praxi je jediným rozdílem oproti benzinové verzi pocitově letargičtější odezva na plyn i vlažnější akcelerace. Podle Audi dosahuje motorizace 2.0 TFSI g-tron výkonu 125 kW, zatímco u benzinu je to 140.

IMG_20171010_105900
Grafika na sériově dodávaném barevném displeji palubního počítače (u jiných motorizací za příplatek) přehledně znázorňuje zbývající dojezd na obě paliva, CNG i benzin

Zákazníci se samozřejmě budou rozhodovat zejména podle návratnosti. Modely g-tron stojí asi o šedesát tisíc korun víc než ekvivalentní vůz s 2.0 TFSI. Audi sice argumentuje „korporátním bonusem“ pro firemní zákazníky, který větší část navýšení smaže, ten lze ovšem uplatnit i na benzinové motory, takže rozdíl zůstává stejný. Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron stojí 1 113 900 Kč s manuální a 1 270 900 Kč s automatickou převodovkou. V případě A5 Sportback je to 1 118 900, respektive 1 178 900 korun.

Více se dočtete v tiskové zprávě Audi:

Otevřít tiskovou zprávu

Stlačenému zemnímu plynu věří nejenom Audi, ale i celá skupina Volkswagen. Modely upravené na CNG mají v nabídce samotný VW, Seat i Škoda. Audi navíc v experimentálním měřítku úspěšně vyrábí syntetický zemní plyn „e-gas“ s využitím CO2 a elektřiny vyráběné z obnovitelných zdrojů.

V současné době nejsou vozidla na CNG na českém trhu zatížena silniční daní nebo vysokou spotřební daní, jako je tomu u benzinu či nafty. Vůz na CNG má tak mnohdy nižší kilometrové náklady než vůz na naftu. Prodeje se nicméně rozbíhají jen pomalu. Od ledna do konce září evidují statistiky Svazu dovozců automobilů 2120 nově zaregistrovaných aut na CNG. Z toto ovšem drtivá většina (1726) připadá na Škodu.

Audi věří plynu. Na český trh vstupuje A4 a A5 v provedení g-tron
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: